De kip of het ei

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: De kip of het ei

Berichtdoor Wolf1 » 13 Okt 2021, 14:23

Yep schreef:Dan moet ik herhalen wat er eerder gepost is..... maar vooruit:
Tankfilter nu 30 micron, groffilter blok nu 15 micron, fijnflilter blok nu 4 micron.
JD schrijft voor: Groffilter blok 150 micron.

Ehhh, ik heb Vetus hydraulische schroeven.

Vind je het erg als ik het weer even niet snap, wat doet een 150 micron filter nog achter een 30 Micron filter ?
Snap wel de 15 micron voor de 4 micron de 15 verhoogd de stand tijd van de 4 ! !
De Kip, in die tijd waren er nog geen broed machines en ook hier is de volgorde zeer belangrijk !
Gr. Wolf 1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: De kip of het ei

Berichtdoor Yep » 13 Okt 2021, 14:38

De tankfilters (Racor Parker S3209P) zijn 30 micron.
John Deere schrijft 150 voor het grof- en 4 micron voor het fijnfilter voor.

Daar ik die 150 niet logisch vond vanwege het tankfilter van 30 heb ik deze al een tijd in de 15 micron variant op het blok.
Dan krijg je netjes: 30 - 15 - 4 micron en dat leek me prachtig.

Maar nu vermoed ik dat die 15 micron misschien toch roet in het eten gooit.
Naar de afgelopen dagen is gebleken slaat de motor soms ook bijna af zonder schroeven te gebruiken.
Het zit dus ergens in het blok.
Dat kan alleen de brandstofaanvoer, opvoerpomp of inspuitpomp zijn.
De opvoerpomp check ik samen met het wisselen van de 15 naar 150 micron grof.

Ofwel: Ik wil eerst de brandstofaanvoer checken alvorens met de inspuitpomp aan de gang te gaan.
Mijn vermoeden is nog steeds dat de aanzuiging een beetje dichtklapt bij stationair.
Bij hogere toerentallen/vermogens wordt de brandstof er wel doorheen getrokken.

Ik wissel eerst dat filtertje alvorens verdere conclusies te trekken of (duurdere) acties te ondernemen.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: De kip of het ei

Berichtdoor Navigo » 13 Okt 2021, 14:51

HH,

Als je nog filters aan boord heb of duplex filters heb, wissel ze eens.
Haal je filters anders eens los en kijk eens of je bacterie hebt?

Schroef je opvoerpompje eens open, ligt daar geen filtertje in?

Doorvaren kan altijd, stilvallen van de motor komt altijd ongelegen.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: De kip of het ei

Berichtdoor Oeverloos » 13 Okt 2021, 14:52

Hey Yep,

Vroeger, met zwavelhoudende dieselolie, was een voorfilter tussen tank en fijnfilter op de motor van 30 micron standaard.
Dat voldoet nog steeds als je zeker weet dat de tank en de brandstof 100% schoon is.

Met de huidige dieselolie, die vaak langer dan 6 maanden in de tanks van watersporters blijft staan, is een 10 micron voorfilter aan te raden.
Het komt vaak voor dat zich water, vuildeeltjes, samen klonterende asphaltenes en bacteriën, fungi en gisten, in levende en dode toestand zich in de brandstof bevinden.

Een fijnfilter van 4-5 micron op de motor beschermt de inspuitpomp van de hoofdmotor afdoende.
Maar een frequente vervanging van dit 4-5 micron fijnfilter maakt de kans op gedeeltelijke verstopping kleiner.

Als de motor afwijkend gaat lopen bij lagere toerentallen zou ik eerst het fijnfilter op de motor vervangen.

Als antwoord op de vraag wat is een goede filteropstelling bij de 6068 Deere:
Een royaal 10 micron voorfilter met een vacuummeter.
B.v. Racor 900 turbine filter met 10 micron filter en een doorzichtige bowl.
Je kunt dan zien of je filter vol zit en of er water in de bowl staat.

Samen met het 4-5 micron fijnfilter op de motor is de inspuitpomp beschermd, bij een schone tank.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 650
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: De kip of het ei

Berichtdoor Yep » 13 Okt 2021, 15:15

Dank voor de reacties.
Ik heb er even wat uitgepikt.

- De Racor tankfilters hebben zo'n doorzichtige onderbak; deze zijn brandschoon.
- Hetzelfde geldt voor het Delphi filter voor de generator.
- Het fijn- en groffilter evenals het Delphi filter heb ik 2 weken geleden vervangen (en ontlucht). Ik heb ze laten uitlekken, alles brandschoon en geen drup water.

Volgens mij kan ik nu al wel de hendel van dat dubbele Racor filter in de middenstand zetten waardoor brandstof door beide filters stroomt (klopt dit?). Dan halveer ik de tegendruk van het tankfilter.
Het is nog maar een klein eindje varen de komende dagen, over kleine watertjes en geen rivieren/zee.
Ofwel: Ik wil de (geadviseerde) klusjes graag in de winterhaven doen.
Klein gokje maar zodra het echt erg wordt, leg ik de schuit stil.
Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: De kip of het ei

Berichtdoor Wolf1 » 13 Okt 2021, 20:23

Yep schreef:Maar nu vermoed ik dat die 15 micron misschien toch roet in het eten gooit.
Naar de afgelopen dagen is gebleken slaat de motor soms ook bijna af zonder schroeven te gebruiken.
Het zit dus ergens in het blok.
Dat kan alleen de brandstofaanvoer, opvoerpomp of inspuitpomp zijn.

En waarom stel je dat dan niet vast ?
De veerdruk in de opvoerpomp is bepalend voor de brandstof druk in de filter lijn.
De flow wordt bepaald door de snelheid waarmee het membraam wordt terug gedrukt door deze veert, de weerstand over de filters is hierin bepalend.
De "Dere" vraagt niet meer als 1/4 Liter per PK per uur, dus als je dat op kunt pompen is je filterlijn in orde !
Voel je tijdens het met de handpompen dat het membraam steeds achterblijft door te veel weerstand, kun je proberen vast te stellen waar dat vandaan komt door steeds een filter af te koppelen, tot de opvoerpomp, kom je dam nog steeds niet tot een 1/2L/min.dan zal je het in de opvoerpomp zelf, of het voorfilter moeten zoeken.
Maar ik geloof hier allemaal niet zo in, want filter problemen doen zich het eerst voor bij de grootste flow en dat is vol vermogen en daar hoor ik je niet over !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: De kip of het ei

Berichtdoor Yep » 13 Okt 2021, 20:33

Wolf,

Ik ben bijna op de winterplek en daar ga ik lekker klooien.
Wat ik wel weet is dat varen met full throttle geen probleem is.
Ik haal de maximum RPM.
Maar morgen ga ik dat nogmaals doen.
Jouw verdere tips neem ik ter harte zodra ik lig.
Thanks!!!!

Greetz,

Yep
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: De kip of het ei

Berichtdoor Yep » 14 Okt 2021, 13:50

Wel, vanochtend weer verder getrokken.
Een paar keer flink full throttle gevaren en geen krimp.
Flink vermogen leveren, dus flink meer brandstof, is nu en voorheen nooit het probleem geweest.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: De kip of het ei

Berichtdoor Yep » 17 Nov 2021, 23:05

Deze stond nog open (en op mijn lijstje).
Ik heb de manuals doorgeakkerd en trof ten aanzien van de brandstofpomp de volgende tekst aan (via Google Translate):

1. Warm de motor op tot de normale bedrijfstemperatuur.
2. Koppel indien nodig de gashendel of kabel los.
3. Pas indien nodig het langzaam stationair toerental (C) en het snel stationair toerental (B) aan.
4. Laat de motor snel stationair draaien en oefen vervolgens de belasting uit tot het nominale toerental is bereikt.
5. Controleer het vermogen. Stel indien nodig af met de schroef (A).
6. Verwijder de belasting van de motor.
7. Controleer nogmaals en stel snel stationair af als schroef (A) is gedraaid.
8. Herhaal de procedure totdat zowel het motorvermogen als het hoge stationaire toerental correct zijn.
9. Installeer de gasklepkoppeling opnieuw als deze eerder is verwijderd.


Ofwel, volgens mij is het schroef A die het oppakken beinvloed bij plotselinge belasting.
Miscchien is dit de sleutel tot oplossing van het probleem.

BTW:
Het opvoerpompje is vervangen door een nieuw exemplaar daar deze niet uit elkaar gehaald kan worden.
Het groffilter heb ik vervangen door de kreienvanger van 150 micron.
Getest heb ik nog niet maar bovenstaand stukje intrigeert me wel.
Alvast dank voor reacties!!
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: De kip of het ei

Berichtdoor Oeverloos » 18 Nov 2021, 00:24

Als een injectiepomp eenmaal goed is afgesteld,
dan blijft dat gewoonlijk in orde.
Dat verloopt niet bij een diesel.

Als de motor afslaat of het toerental zakt in,
dan verdenk je eerst het fijnfilter op de motor.
Die heb je vervangen, dus ok.
De opvoerpomp is vernieuwd, dus ok.
Het filteren via 15 micron naar 4-5 micron op de motor is volledig in orde en levert geen weerstand op, ook ok.

Dan bestaat de theoretische mogelijkheid dat jouw injectiepomp vervuild is geraakt
en daardoor afwijkend draait.
Daar wijst niets op, omdat al jouw filters schoon zijn.
Met jouw motor is denk ik niets mis.

Het stationaire toerental verhogen van de Deere kun je proberen.
Je kunt best tot 750 rpm gaan,
dat is geen probleem voor de keerkoppeling.
Als dat altijd 650 rpm is geweest, zoals bij de meeste motoren van die grootte
dan is dat samen met het zwaardere vliegwiel dat geleverd wordt bij gemariniseerde Deere motoren, het standaard toerental, dat tot voor kort geen problemen heeft opgeleverd.

Misschien toch elders zoeken naar een oorzaak.
Richting:
- Hydrauliek pomp. (Heb ik geen ervaring mee)
- Dynamo’s, kunnen er ook aan trekken als er exceptioneel veel stroom gevraagd wordt. (Kun je aflezen op je nieuwe scherm)
- Interne weerstand watergesmeerde schroefas. ( kun je voelen door aan de as te draaien in de machinekamer)

My 2 cts.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 650
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten