De kip of het ei

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: De kip of het ei

Berichtdoor Yep » 03 Okt 2021, 14:54

Mannen,

Dank allemaal.
Probleem is dat ik weinig kaas gegeten heb van hydrauliek.
Uit jullie reacties komt wel naar voren dat er aan hydrauliek gedacht wordt i.p.v. aan de brandstofpomp.

Ik heb wel eens contact gehad met Hydrosta in Meppel.
Erg prettige club die ik misschien maar eens moet benaderen.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: De kip of het ei

Berichtdoor RuudM » 03 Okt 2021, 15:31

Yep,

Je hebt wel verstand van elektriciteit, vergelijk het eens met schakelaartjes, weerstandjes en potmetertjes

En heb je een schema van jouw systeem? Dan ben je al een heel eind
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: De kip of het ei

Berichtdoor Yep » 03 Okt 2021, 17:50

Haha, ik weet het.
Ook gelijk aan waterdruk, perslucht en dergelijke :-)

Ik wil me er best in verdiepen, gelijk de aanstaande nieuwe dash met CAN-Bus.
Maar dit gaat een stap verder, ofwel een probleem in een mij nog onbekend gebied.

Eerst ga ik wel pielen met die load sense druk, kijken of deze correct staat afgesteld.
En helaas, er zijn geen schema's van de hydrauliek.
Overigens is alles zo goed zichtbaar qua ventielen, leidingen en overige componenten, dat dit geen belemmering zal zijn.
Eerst maar wat nachtjes slapen want dit speelt al heel lang.
Enne, ken je kracht, maar ook je beperkingen :-).
Dank voor alle support!!!
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: De kip of het ei

Berichtdoor RuudM » 03 Okt 2021, 21:22

Yep,

Mee eens je kan niet alles weten doe ik ook niet. Maar laat ons wel even de uitkomst weten.mogelijk heb ik daar later ook wat aan.
Kan mij ook overkomen.

Succes!

Gr ruud
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: De kip of het ei

Berichtdoor Yep » 03 Okt 2021, 21:56

Ik houd jullie/WF op de hoogte ter lering ende vermaek.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: De kip of het ei

Berichtdoor Jan Huibers » 03 Okt 2021, 23:51

Ik heb 2 6068 motoren draaien, een kale in de Geminus van voor 2000 en een geblazen versie van 2006 in de Royal. Beide motoren moeten hydraulische boeg en hekschroeven aandrijven. Beide motoren hebben de pomp op de PTO opzij de motor zitten, de Royal heeft nog een extra pomp op de Twindisc voor het stuurwerk en de beugel.

Beide motoren hadden op enig moment hetzelfde probleem, namelijk dat ze door de knieen gingen bij gebruik van de boeg en/of hekschroef. Bij de Geminus zat het in het hydraulische systeem, na 12.000 motoruren in de verhuur moesten er nieuwe blokken op. Kleppen en veren versleten, afstelling klopte niet meer. We dachten dat gezien de motoruren het best eens zou kunnen zijn dat de brandstofpomp niet meer snel genoeg reageerde maar die is nog fris. Eigenlijk is die kar net ingelopen nu.
Bij de Royal was het simpeler, een huurder had ‘stiekem’ diesel getankt onderweg om de hogere brandstofprijs van de HVO uit te sparen bij ons in de haven en die was vuil. Filters gewisseld en leidingen doorgeblazen en tank gereinigd en opgelost. En ja, het gekke was dat de Royal wel op toeren kwam tijdens de vaart maar stationair te kort kwam, al reageerde die wel weer nijdiger met nieuwe filters.

Je voornemen om Hydrosta Zwartsluis te contacteren is een goede, zijn zijn echt experts! Maar check ook je brandstofsysteem even.

Leuk weetje, ik sprak een monteur van Dolderman die een tijdje geleden een 6068 uit een binnenvaartpraam gehaald had, die moest eruit omdat de schipper het niet meer aandurfde die motor nog langer in te zetten als hoofdgenerator, maar niet omdat die slecht liep of ooit een klap verkeerd gegeven had maar omdat de motor al de 110.000 uren over was… dus je kan nog even door denk ik….
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: De kip of het ei

Berichtdoor RuudM » 04 Okt 2021, 07:20

He jan, goed weer wat van je te horen.

Het zijn zijn dus zeer goede/ degelijke motoren. Draai uren heeft de motor van yep volgens mij nog niet dus riekt het toch naar het brandstof systeem. Ben benieuwd naar de uitkomst. Yep zou dit nog kunnen checken voordat de hydrauliek specialisten er bij worden gehaald.
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: De kip of het ei

Berichtdoor Navigo » 04 Okt 2021, 08:59

HH,

Ga opzoek naar een gezamenlijke deler.
Dus dat deel waar zowel de boegschroef als hekschroef gebruik van maken.

-brandstoffilter motor?
-klopt het vermogen wat de load sense pomp afneemt met dat wat de pto kan en mag afgeven? Het probleem is, als ik het goed begrijp, al langer aanwezig?

-treedt het probleem bij zowel afzonderlijk als gelijktijdig gebruik van de hydraulische schroeven op?
-load sense pomp draait altijd mee, daar verwacht ik in dit geval mechanisch geen probleem.
-controleer de by- pass cq overstort ventielen in het systeem, bijvoorbeeld een instelbaar reduceer ventiel in de mogelijk gezamenlijke retour.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: De kip of het ei

Berichtdoor Yep » 04 Okt 2021, 10:02

Dank allen voor het meedenken!!!!
@Jan: Welke merk/type/aantal micron fijn- en groffilter plaats je doorgaans op de 6068?

Verdere antwoorden:

- Klopt, het euvel heb ik al een tijdje.
- Pomp zit achter de TwinDisc
- Geblazen 6068 uit 2005 met 3.000 uur, op de teller, net ingelopen dus :-)
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: De kip of het ei

Berichtdoor Yep » 04 Okt 2021, 10:54

Update.
Momenteel heb ik:

1. Een tankfilter van 30 micron
2. Een groffilter op blok van 15 micron (standaard vermoedelijk 150 micron)
3. Een fijnfilter op blok van 4 micron (standaard vermoedelijk 5 micron)

Mijn vermoeden n.a.v. onder andere Jan's bericht is dat mijn filtratie te zuiver is (= teveel weerstand).
Bij normale vaart trekt de pomp de brandstof wel aan.
Maar bij stationair i.c.m. pompbelasting volgt er een beetje vacuum.
Vandaar mijn vraag aan Jan welke filters hij toepast.
Zou dit het dan zijn? Ik hoop het.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten