De kip of het ei

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: De kip of het ei

Berichtdoor Nope » 21 Dec 2021, 20:49

Oeverloos schreef:
Deere, DAF en Ford motoren die gemariniseerd zijn, worden voorzien van een veel zwaarder vliegwiel en hebben, voor zover ik zag, allemaal een stationair toerental van 650 rpm.
De niet-gemariniseerde motoren hebben een hoger stationair toerental van 750-850.
Monteurs uit de landbouw en transport wereld kennen alleen de hogere rpm motoren.

De Stanadyne injectiepomp heeft een lagere inspuitdruk, en is daardoor relatief minder gevoelig voor vervuiling, dan de moderne commonrail injectiesystemen.
Maar elke injectiepomp is gevoelig voor vervuiling.
Het gaat hier om enkele microns.

Het klinkt wel alsof je de oplossing hebt gevonden.
Ik volg je stukjes met interesse.

Mvrg. Oeverloos


Dat.
Nope
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 24 Mei 2021, 14:21
Woonplaats: Wildervank
ligplaats: Delfziel
info:

Re: De kip of het ei

Berichtdoor Yep » 27 Jan 2022, 16:56

Vandaag heb ik het startpaneeltje evenals de hydrauliek aangesloten in het nieuwe dashboard.
Ik kon derhalve de ultieme 'kip of ei' test doen.
Ofwel, lag het aan de inspuitpomp of is er toch een hydrauliekprobleem.

Wel, hydrauliek gebruiken (boeg- en hekschroef) heeft vrijwel geen impact (meer) op het toerental.
Conclusie: Het was dus toch de brandstofpomp ondanks de door de dieselboer gemelde beperkte vervuiling.
Het lijkt ook of het blok nog regelmatiger loopt.
Job done.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: De kip of het ei

Berichtdoor Wolf1 » 27 Jan 2022, 17:21

En dat met 3 Micron filters, wat ben ik toch blij met mijn oude DAF die alles eet ! ! !
Gr. Wolf1.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: De kip of het ei

Berichtdoor Yep » 27 Jan 2022, 17:32

Het heeft weinig te maken met filters, DAF of JD.
Eerder met een blijkbaar wat gevoelige Stanadyne pomp.
Blij dat ik m'n kop heb gevolgd v.w.b. de mogelijke oorzaak.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: De kip of het ei

Berichtdoor Nope » 27 Jan 2022, 17:43

Tja, soms heb je geluk :P
Nope
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 24 Mei 2021, 14:21
Woonplaats: Wildervank
ligplaats: Delfziel
info:

Re: De kip of het ei

Berichtdoor Wolf1 » 27 Jan 2022, 18:23

Yep schreef:Het heeft weinig te maken met filters, DAF of JD.
Eerder met een blijkbaar wat gevoelige Stanadyne pomp.
Blij dat ik m'n kop heb gevolgd v.w.b. de mogelijke oorzaak.

Het vuil dat je 3 micron filter kon passeren was toch de oorzaak van je problemen ?
Een Daf met 10 micron geeft 14000 uur geen klap verkeerd, voor mij toch een verschil.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: De kip of het ei

Berichtdoor Yep » 27 Jan 2022, 19:35

Stanadyne Wolf, geen filters, DAF of JD.
Mag ik je herinneren aan al je scepsis over mogelijke oorzaak pomp?
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: De kip of het ei

Berichtdoor Wolf1 » 28 Jan 2022, 12:07

Ben nog steeds sceptisch over het hele verhaal ! !
Het komt me ook nog steeds heel vreemd over, dat een pomp beschermt met een 3 micron filter na 1500 uur niet meer naar behoren werkt door vervuiling !
En dat geld ook voor een Stanadyne pomp.
Maar wonderen zijn de wereld niet uit !
Gr. Wolf1.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: De kip of het ei

Berichtdoor kajoe » 28 Jan 2022, 12:57

ik blijf dan weer denken aan dat mijn Daf 645 m met 2 gasole filters na enkele jaren bij het volaan gaan draaien na een klein tijdje bijna stil viel .
in onze schippers ploeg zaten uiteraard zich deskundig noemende personen .
maar een er van kwam met de oplossing dat de opvoerpomp stuk moest zijn ,nou ja dus maar naar een Daf service punt voor een nieuwe .
nou de monteur vertelde me toen dat dat vrijwel nooit voorkomt maar goed met zo een ding terug naar het schip effe wisselen en daarna uitproberen op de volgende reis .nou pech hoor precies het zelfde .
dus toen maar bij een ander Daf punt eens vragen tja wat voor filters heeft u nou verteld welke type s prima maar heeft u wel gekeken naar het filtertje in de banjo bout voor de pomp dat is fijner dan de grote filters ,en kreeg er gelijk 2 mee met de raat deze ieder jaar te controleren er zat een dikke rubberen prop in na het verwisselen problemen over en kon de 2600 toeren weer aan .
ik had toen na de waterzak een grof filter van de bunker naar de motor en op de motor 2 filters een iets fijnere en een heel fijne .
en over microns en dergelijke tja daar hadden we nog geen verstand van en nu nog weinig .
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: De kip of het ei

Berichtdoor Yep » 28 Jan 2022, 19:12

Wolf1 schreef:Ben nog steeds sceptisch over het hele verhaal ! !
Het komt me ook nog steeds heel vreemd over, dat een pomp beschermt met een 3 micron filter na 1500 uur niet meer naar behoren werkt door vervuiling !
En dat geld ook voor een Stanadyne pomp.
Maar wonderen zijn de wereld niet uit !
Gr. Wolf1.


Het leeuwendeel van de vervuiling kan ook opgehoopt zijn bij de vorige eigenaar.
Geen idee wat hij wel of niet met filters deed.

Voor demontage van de brandstofpomp zakte het toerental zelfs zonder een enkele belasting door z'n hoeven.
Na montage draait het geheel als bijna nooit tevoren, ook met belasting van boeg- en hekschroef.
Lijkt mij weinig met wonderen te maken te hebben, eerder met Stanadyne.
De feiten spreken voor zich.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten