Parker Racor CCV carterventilatiefilter

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Parker Racor CCV carterventilatiefilter

Berichtdoor Yep » 01 Okt 2021, 18:06

Ik heb een Parker Racor CCV carterventilatiefilter.
Bovenop zit een rode indicator welke naar boven zou moeten poppen ter indicatie dat het filter vervangen moet worden.
Dat ding gaat echter nooit naar boven hetgeen zou impliceren dat het filter ok is.
Hoe gaan andere bezitters van dit filter hiermee om?
Dank alvast!
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3167
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Parker Racor CCV carterventilatiefilter

Berichtdoor Oeverloos » 01 Okt 2021, 18:45

Parker geeft een standaard gebruiksduur aan van 750 uur voor professioneel gebruik, dus bij toerentallen tussen 2000 en 2500 rpm.
Draai je de helft van deze toerentallen verandert de levens/gebruiksduur ook.
Het belastingsprofiel is dus gunstig.
De Deere is ook nog fris, weinig slijtage, dus weinig blow by.
Op het binnenwater beweegt de boot/motor ook niet veel.
Dat zorgt ook voor minder carterdampen in vergelijking op de bewegingen op zee.
De dieselolie kwaliteit in Europa is vele maken beter dan die in de US.
Dus de roetvorming is ook veel minder.
De levensduur wordt veel langer, Yep.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 655
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Parker Racor CCV carterventilatiefilter

Berichtdoor Navigo » 01 Okt 2021, 19:02

HH,

Heb heel veel ervaring met dit soort filtertjes.

Maak hem eens open en kijk eens in hoeverre hij verzadigd is.
Dan kun je zien of het noodzakelijk is om te wisselen.

Ik weet uit ervaring dat;
-een te hoog afgevuld carter niveau, bijdraagt aan kortere intervallen.
-aantal draaiuren zeggen niets over interval(bij cat c4.4 ligt in de praktijk het interval op Max 200 draaiuren).
-veelvuldig draaien met verzadigd filter geeft lekkage langs achterste krukas afdichting.

Mijn advies; maak open, is makkelijk toegankelijk, kijk hoe het ervoor staat.
Neem hierop een besluit.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Parker Racor CCV carterventilatiefilter

Berichtdoor Yep » 01 Okt 2021, 19:26

Dank je Oeverloos!!!

Als ik de aanzuigslang losneem, dan ervaar ik een heel pietsie blow maar het stelt weinig voor.
Ik heb wel wat documentatie maar nergens staat de werking van de rode indicator vermeld.
Even nadenken: Zou het kunnen zijn dat dat rode dopje stijgt als de carterdruk hoger wordt en de gassen niet snel genoeg weg kunnen door het carterfilter richting het luchtfilter ofwel filter verstopt?
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3167
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Parker Racor CCV carterventilatiefilter

Berichtdoor Yep » 01 Okt 2021, 19:28

Navigo schreef:HH,

Heb heel veel ervaring met dit soort filtertjes.

Maak hem eens open en kijk eens in hoeverre hij verzadigd is.
Dan kun je zien of het noodzakelijk is om te wisselen.

Ik weet uit ervaring dat;
-een te hoog afgevuld carter niveau, bijdraagt aan kortere intervallen.
-aantal draaiuren zeggen niets over interval(bij cat c4.4 ligt in de praktijk het interval op Max 200 draaiuren).
-veelvuldig draaien met verzadigd filter geeft lekkage langs achterste krukas afdichting.

Mijn advies; maak open, is makkelijk toegankelijk, kijk hoe het ervoor staat.
Neem hierop een besluit.Navigo


Thanks Navigo!!!
Ik probeer eerst de werking te doorgronden, zie hiervoor mijn vorige bericht.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3167
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Parker Racor CCV carterventilatiefilter

Berichtdoor bas » 01 Okt 2021, 22:23

Zou het kunnen zijn dat dat rode dopje stijgt als de carterdruk hoger wordt en de gassen niet snel genoeg weg kunnen door het carterfilter richting het luchtfilter ofwel filter verstopt?

Ja precies, zo is de werking.
Kan me ook volledig aansluiten bij het verhaal van Navigo. Wij doen bij gebrek aan filterelementen ook wel een lapje viladon doek in. En als je ze voor milieuwetgeving niet hoeft te hebben zo ik overwegen om ze er helemaal tussenuit te laten maar dat een beetje af van hoe de situatie aan boord is.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Parker Racor CCV carterventilatiefilter

Berichtdoor Yep » 01 Okt 2021, 22:31

Ok, thanks.
Als ik het samenvat is het milieutechnisch gezien een goed ding.
Maar als de boel verstopt neem ik het risico op verhoogde carterdruk met mogelijke gevolgen.
Daarnaast zijn die filters ook nog eens onbetaalbaar.

Het betreft een niet-CVO plezierjacht.
En als ik nou de filtratie functie (voorlopig) eruit haal door de in- en uitgaande slang met elkaar te verbinden?
Of zou het beter zijn slechts het filter te verwijderen?
In dat geval kan de olie terugstromen in het carter.

BTW: De aanvoer is aangesloten op het kleppendeksel, niet op het carter boven olieniveau.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3167
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Parker Racor CCV carterventilatiefilter

Berichtdoor Navigo » 02 Okt 2021, 08:13

HH,

Zoals het nu zit;

Aansluiting 1 kleppendeksel gaat naar filter.
Aansluiting 2 retour carter.
Aansluiting 3 gaat naar aanzuigzijde net na inlaat luchtfilter.

Voordelen;
-Olie meekomende uit carter damp wordt gescheiden en gaat retour carter.
-De damp (geur zelf) komt niet in de omgeving maar wordt weer verbrand.
-Indicator activeert overdruk carter.

Nadeel;
Mogelijk vind je het een niet noodzakelijke toevoeging en extra terugkerende kostten.

Nogmaals, maak hem open, bekijk hem of hij droog of verzadigd is.
Parker is nu weer niet de duurste in filters.


Eens in de 2 jaar of misschien nog wel een langer interval is toch niet zo gek.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Parker Racor CCV carterventilatiefilter

Berichtdoor Yep » 02 Okt 2021, 12:27

Thanks!
Ik ga het straks even loshalen en bekijken.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3167
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Parker Racor CCV carterventilatiefilter

Berichtdoor Yep » 02 Okt 2021, 14:06

Wel, best een slim systeem en het is brandschoon binnenin.
Testje wordt even op de ingang blazen opdat het rode pennetje naar boven schiet.
Filter is tot een derde van onderen nat, daarboven droog.
Ik durf het voorlopig wel aan met dit systeem.
Filter vervangen houd ik dan op 2 jaar (500-700 uur).
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3167
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 gasten