Onderhoud SAMOFA

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Onderhoud SAMOFA

Berichtdoor Oeverloos » 11 Nov 2021, 18:58

Waarschijnlijk heb je deze al gevonden op de Samofa site:

http://www.samofa.nl/Samofa/Products/Pa ... 8_1954.PDF

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 648
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Onderhoud SAMOFA

Berichtdoor LJR » 13 Nov 2021, 19:12

Besten,

Dankzij de goede handleiding en jullie tips is ontluchten zelfstandig gelukt, dank daarvoor!

Ik heb nog twee vragen:
1. Oliepeil als ik het goed begrijp controleren op drie plekken; peilstok krukkast, brandstofpomp en koelwaterpomp, klopt dat? Allen even belangrijk?

2. De samofa rookt aanzienlijk, een duidelijke blauwe walm blijft hangen boven het water. Wat zijn tips om dit te verminderen? Olieverversen? Brandstof en oliebadfilter verversen? Andere tips? Of passend bij t type motor?

Veel dank alvast,
Paul
LJR
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 11 Nov 2021, 12:41
ligplaats: Loenen
info:

Re: Onderhoud SAMOFA

Berichtdoor Oeverloos » 13 Nov 2021, 21:34

LJR schreef:Ik heb nog twee vragen:
1. Oliepeil als ik het goed begrijp controleren op drie plekken; peilstok krukkast, brandstofpomp en koelwaterpomp, klopt dat? Allen even belangrijk?

2. De samofa rookt aanzienlijk, een duidelijke blauwe walm blijft hangen boven het water. Wat zijn tips om dit te verminderen? Olieverversen? Brandstof en oliebadfilter verversen? Andere tips? Of passend bij t type motor?


1. Klopt
Smeerolie van het motorblok peilen
De brandstofpomp heeft ook zijn eigen smeerolie met peilstokje
De waterpomp ook eigen smeerolie.

2. Als je niet weet hoe oud de dieselbrandstof is, zou ik deze absoluut verwijderen.
Vul de tank met BP Ultimate diesel. Maakt een wereld van verschil in rookontwikkeling.
Voor kleinere diesels, die je kunt tanken met een jerrycan via het pompstation aan de weg, ideaal.

De smeerolie zou ik ook vervangen, voor de zekerheid.
Minerale multigrade olie, 15W40 of 15W50 is overal verkrijgbaar en kun je prima gebruiken.
Monograde SAE3 30 is ook uitstekend als je er aan kunt komen.
Als je een oliebad luchtfilter hebt, stalen “pannenspons” schoonmaken met diesel en vers laagje motor smeerolie onder in de pan.

Door langdurig op 80% van het vermogen te varen met de nieuwe brandstof wordt de rook zeker 50% minder.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 648
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten