Pagina 1 van 1

Opgelost Impeller of losse pomp

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2012, 15:19
door Arthur
Hoe lang gaat een impeller mee (als hij tenminste niet droog draait) en maakt zout water een verschil, is een losse pomp aangedreven met een v snaar niet beter, het gaat om een 3cyl isuzu 1.1ltr 23 pk.[/color]

Re: Impeller of losse pomp

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2012, 15:52
door sigdock
Hoe lang een impeller meegaat hangt van heel veel factoren af, zout water zal ook wel een rol spelen. Men adviseert om de impeller jaarlijks preventief te vervangen ('men' zijn de fabrikanten uiteraard), ik geef de voorkeur aan een jarlijks inspectie en ik heb een nieuwe reseve aan boord. Nu ben ik een zeiler (nee, niet zo een met een aardappel zoals je ergens anders stelde) dus mijn torretje zal wat minder uren maken dan jouw Isuzu ;)
De losse pomp is niet beter of slechter want ook die hebben doorgaans een rubberimpeller. Of bedoel je een ander model?

Re: Impeller of losse pomp

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2012, 16:17
door sinty
in elke v snaar aangedreven pomp zit naar mijn idee een impeller het moet tenslotte water scheppen .heb bij mijn andere schip ooit eens de fout gemaakt een vrij grote jabsco neer te zetten, dat ding zoog de vissen uit de plomp .kon elk uur me wierbak schoonmaken .maar een impeller vervang ik gewoon na een een bepaalt aantal vaar uren wat ik ook bij hou in een log waar je een hoop profijt van kunt hebben ,dan zie je vantevoren al wanneer je iets moet doen of eraan komt

Re: Impeller of losse pomp

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2012, 17:21
door Arthur
Wat ik me afvraag, moet een impeller altijd van rubber zijn of bestaan er ook kunststof,messing of koperen impellers, als deze toch met een speling van bijna niks rond draaien pompen ze toch ook genoeg water naar boven, in mijn geval zijn het maar 70 cm.

Re: Impeller of losse pomp

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2012, 17:31
door sinty
er zijn centrifugaalpompen met gegoten waaiers ik heb me eigen er alleen niet genoeg in verdiept of dit toepasbaar en betaalbaar is voor de bootjes. maar het bestaat wel in ieder geval,zijn electrische pompen op 12 en 24 volt
http://www.vekagesta.nl/nl_producten_shaw.html

Re: Impeller of losse pomp

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2012, 18:05
door harry1
hallo arthur
ik had een opknapper, stalen 10mtr. boot, met een volvo penta motor (benzine)
waterpomp was een soort van tandwiel, metaal....koper dacht ik, dat zou niet aan "slijtage"onderhevig zijn
maar de boot is ondertussen bij tatasteel beland hoor :mrgreen:

Re: Impeller of losse pomp

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2012, 21:49
door henkvd
Arthur schreef:Wat ik me afvraag, moet een impeller altijd van rubber zijn of bestaan er ook kunststof,messing of koperen impellers, als deze toch met een speling van bijna niks rond draaien pompen ze toch ook genoeg water naar boven, in mijn geval zijn het maar 70 cm.


Een impeller pomp is een verdringerpomp, het huis waar de impeller in ligt is niet rond, aan de zuigkant is de diameter het grootst en aan de perskant het kleinst. Hierdoor moeten de vinnen van de impeller flexibel zijn, toegepast material rubber of met gelijkwaardige eigenschappen, bv nitriel dat is dan weer oliebestendig.

Een centrifugaal pomp wordt wel toegepast als zeewater pomp, echter het nadeel van centrifugaal pompen is het niet zelf aanzuigend zijn. In diepgenoeg stekend schepen geen probleem, met de motor op of net onder de water lijn een probleem.

Tevens uit kosten overwegingen en een impellerpomp is kleiner.

Re: Impeller of losse pomp

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2012, 22:18
door vuuren1
Arthur,

Een impellerpomp is een type pomp en kan niet zonder een flexibele impeller. De schoepjes moeten kunnen buigen en dan moet de 'waaier' van een rubbersoort zijn.
Er zijn alternatieve (duurdere) impellers waarvan men beweert dat die langer droog kunnen draaien.

De levensduur van de impeller is afhankelijk van de filtering (wat gaat er behalve schoon water doorheen?), de hoogte/dikte van de CAM (die bepaalt de mate van buiging van de schoepjes), het toerental en het aantal vaaruren/stilstanduren.
Bij een oudere pomp is het vernieuwen van de impeller soms (of vaker..) de oorzaak van een slechtere prestatie (problemen) a.g.v. slijtage in de pomp zelf.
Ieder jaar controleren is een veilige methode, maar ik kijk vooral ook regelmatig naar de hoeveelheid water wat uit de uitlaat komt. Dat moet stabiel zijn.
Uitlaatgeluid is ook een indicatie voor mindere opbrengst.

Of de pomp snaaraangedreven is of middels een adapteraanluiting op de motor maakt voor de betrouwbaarheid weinig uit (de snaar is de wat meer gevoelige factor, maar dat valt erg mee).

Wel is er een verschil tussen impellerpompen met een bronzen glijd-lager of met een kogellager.
De laatst genoemde is altijd de beste, de eerst genoemde niet geschikt voor snaaraandrijving.

Verder is Jabsco een goede pomp, maar Johnson is niets minder maar wel lager in prijs.

gr, Hans

Re: Impeller of losse pomp

BerichtGeplaatst: 07 Jan 2012, 11:16
door Arthur
Bedankt voor de info, haal ik hem dadelijk even los, de waterstroom is niet regelmatig.
grz Arthur