Vaste koppeling motor-schroefas

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Vaste koppeling motor-schroefas

Berichtdoor Kwokko » 13 Sep 2021, 14:34

R.C.Grootveld schreef:Als zoiets 40 jaar stil staat en in die tijd nauwelijks uren maakt.

Het is natuurlijk dikke onzin dat een plezierjacht 40 stil ligt.
Iemand die de realiteit niet wil zien , en op een normale manier niet wil reageren ,en waarvoor alleen de uitersten telt ,daar valt niet tegen te praten.
Het heeft dus ook weinig zin om hier verder te gaan.
Het lijkt me dan ook beter dat jij een ballon koopt ,dan hang je i.i.g. stil,en kun je dit je leven vol houden.
Kwokko
 

Re: Vaste koppeling motor-schroefas

Berichtdoor Kwokko » 13 Sep 2021, 14:55

FKZ schreef:Ik vind het nogal een typische conclusie. Schijnbaar is ea af fabriek zo afgeleverd. Bij het keuren van een motorboot zou ik het eerder een aanbeveling vinden dan een noodzakelijk te veranderen punt. In dit geval niet omdat, motor en de rest van de aandrijflijn al duizenden uur hun werk doen.

En zo kijk ik er ook tegenaan.
Koper gaat af op een bestaande boot ,zoals deze er heden ten dage uitziet.
Dat koper de boot laat keuren ,alvorens de transactie rond is ,is hun goed recht.
Bij een woning aankoop ben ik ook naar een makelaar gegaan,of die vóór mij een taxatie wilde maken.
Dan heb je een uitgangspunt voor onderhandeling.

Maar ik vind niet ,dat de verkoper nu moet opdraaien voor iets wat er tijdens de bezichtiging niet in zat,en er nu wel in moet op kosten van de huidige eigenaar.
Stel dat zo'n keurmeester zegt. " Motor is op einde leven" er moet een nieuwe in.
Waar belanden we dan?

Of nog mooier , er zit geen boegschroef op,die moet er dan ook nog bij,omdat het tegenwoordig de norm is.
Zou een rare boel worden.

Het was anders geweest ,als er een kapotte homokineet in had gezeten , dan was het aannemelijk geweest dat deze eerst gerepareerd werd ,of de reparatie in mindering werd gebracht van de aankoopprijs.
Maar dat is niet aan de orde ,het is een bestaand plezierjacht.

En ik vraag me trouwens ook af ,wat voor flutkeurmeester het was.
Want verstand van motoren had hij schijnbaar niet.
Een Doerak 780AK heeft geen 50 pk motor ,maar een 40 pk , 4.88 Indenor motor.
Het zal wel een adviZeur zijn geweest ,i.p.v. een adviseur.
Kwokko
 

Re: Vaste koppeling motor-schroefas

Berichtdoor Hooveld960 » 13 Sep 2021, 15:14

Ik heb veel minder technische kunde in huis dan bovengenoemden, dat zeg ik maar even. Ik heb ook een Peugeot Indenor (DTN-62) met daarachter een Velvet keerkoppeling.
Toen ik de boot gekocht had vier jaar geleden heb ik een bedrijf uit de buurt (Scheepsmotoren Heech) benaderd om bij mij aan boord te komen en mij, tegen betaling van het uurtarief, een beetje wegwijs te maken over de motor, e.d.
De eigenaar zelf van Scheepsmotoren Heech kwam bij mij en o.a. vertelde hij mij, althans wat ik ervan onthouden heb, dat de Velvet keerkoppeling al een soort van ingebouwd stuwdruklager heeft.
Klopt die bewering? En is een stuwdruklager hetzelfde als een flexibele koppeling? Of zit ik er nu helemaal naast?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Vaste koppeling motor-schroefas

Berichtdoor Kwokko » 13 Sep 2021, 16:22

Hooveld960 schreef:En is een stuwdruklager hetzelfde als een flexibele koppeling? Of zit ik er nu helemaal naast?

Dit is de feitelijk stuwdruklager.
https://www.frisianshipbuilding.nl/medi ... t1odf2.jpg
Daarnaast is deze vaak i.c.m. een phytondrive.
https://webshop.hemrikmarine.nl/preview ... 7_w900.jpg
En dit is een flexibele koppeling.
https://www.vanrijwatersport.nl/images/ ... /40382.jpg
maar dit is er ook eentje.
https://f.eu1.jwwb.nl/public/g/w/b/temp ... 122242.jpg
Veel simpeler ,en schijnbaar ook afdoende.
Of er in de Velvet een stuwdruklager zit,weet ik niet.
Ben niet bekend met Velvet.
Kwokko
 

Re: Vaste koppeling motor-schroefas

Berichtdoor jkos » 13 Sep 2021, 17:29

Heel kort door de bocht:
Een stuwdruklager vangt de axiale krachten op in de lengterichting van de schroefas,vooruit en achteruit.
Een flexibele koppeling vangt de radiale krachten op, radiaal is loodrecht op de lengterichting van de as.
Veel keerkoppelingen zijn voorzien van een ingebouwd stuwdruklager, dus in de lengterichting.
Ook is de verbinding tussen de keerkoppeling en de motor al voorzien van een demping, dat kan d.m.v een demperplaat of wat je dikwijls ziet in de beroepsvaart een pen/(rubber/kunststof)prop constructie. Deze zorgt voor een iets zachtere overbrenging van het vermogen tussen de uitgaande as van de motor en de ingaande as van de keerkoppeling.
In de beroepsvaart wordt er veel meer aandacht besteedt aan het uitlijnen van motor/koppeling t.o.v de schroefas.
In de pleziervaart wordt het gebrek aan zorgvuldige uitlijning meestal opgevangen door een homokineet in combinatie met een flexibele (kunststof/rubber) overbrenging.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Vaste koppeling motor-schroefas

Berichtdoor Wolf1 » 14 Sep 2021, 08:39

Geloof dat mijn reeds eerder gegeven uitleg nog een toelichting vraagt, jullie gooien echt alles door elkaar !
De op rubbers dansende motor, vraagt bewegingsvrijheid en daarvoor gebruiken we vrije lengte schroefas, (de lengte vanaf de flexibele koppeling tot het stuw druklager) hier is een minimum aan verbonden afhankelijk van de asdiameter.
Deze lengte kan ingekort worden met een homokineet (levensduur veel te kort, moet je niet willen) of 2 flexibele koppelingen met tussenas.
Het stuwdruklager monteren we om het te laten doen wat het zegt de stuwdruk opvangen ! keerkoppelingen zijn over het algemeen met een hiervoor bestemt lager voorzien maar dat willen we niet omdat dan, de stuwkracht via de motorrubbers overgedragen wordt naar het schip.
De flexibele verbinding voor de keerkoppeling vangt de onparige beweging (1 arbeidsslag gedurende 2 omw. per cilinder) en eventuele uitlijn fouten van de diesel op , en de flexibele koppeling achter de keerkoppeling het zelfde voor de schroef !
Comprende ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1849
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Vaste koppeling motor-schroefas

Berichtdoor varg » 14 Sep 2021, 13:46

Het staat er weer duidelijk Heer Wolf, Het beviel mij ook al niet dat een flexibele koppeling en een homokineet-systeem in de discussie door elkaar werden gehaald.
Dit vind ik ook wel een handige oplossing...er moet wel een stuwdruklager bij, maar duur kan het niet zijn: Afbeelding
groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Vaste koppeling motor-schroefas

Berichtdoor Snater71 » 14 Sep 2021, 17:56

In mijn en in veel andere kleinere boten (in mijn geval een sloepje van 6,5 m met een 3 cil van 21 PK) is er alleen een flexibele koppeling aanwezig tussen de keerkoppeling en de schroefas. De stuwdruk wordt uiteindelijk overgebracht via de motorrubbers op de boot. Deze motorrubbers zijn toch ook gemaakt om stuwkracht over te brengen op de fundatie?
Technisch gezien ben ik het ermee eens dat dit zeker niet de beste oplossing is. Wat zou hiervan dan een normale levensduur zijn in motoruren met zo’n opstelling?
Snater71
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 06 Aug 2020, 20:21
ligplaats:
info:

Re: Vaste koppeling motor-schroefas

Berichtdoor mailmos » 14 Sep 2021, 21:46

Beste mensen, allemaal bedankt voor jullie reacties. De transactie is gecanceld. Ik ben niet van plan bij te betalen aan een voorziening die technisch niet noodzakelijk is.
Vriendelijke groet aan allen.
Mailmos.
mailmos
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 10 Sep 2021, 13:47
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten