Yep schreef:Gestel dat de RTs de oorzaak zijn, dan is er nog garantie (ruim 1,5 jaar jong, garantie 2 jaar).
Goed ,wat was mijn probleem.
Voertuig gekocht in mei 1999 ,BH-DV-59 ,Volvo FH 460 pk.
Eerste jaar nog geen problemen ,in het najaar van 2000 toen de motorverwarming weer werd gebruikt ,kreeg ik smorgens vaak problemen met slecht starten.
Als de motor maar gelopen had ,en je had weer kilometers of pompuren gemaakt( reed met een tankoplegger ,dan laadden de accu s wel weer bij( achteraf gezegd)
Zo ging dat door totdat ik het niet meer gestart kreeg.
Dealer constateerde ,een kapotte accu.
Kreeg dus 2 nieuwe Volvo Silverline 225Ah.
Die gingen maar één jaar mee ,want het volgende jaar weer ééntje stuk.
Aangezien garantie voorbij was ,kreeg ik geen nieuwe.
Toen bij Lijnema Roodeschool aangeklopt ,de Volvo accu's waren me te duur,en daar 2 stuks VOAC gekocht van 225Ah ieders ,en geen onderhouds vrij ,maar onderhouden met vloeistof ,accuweger ,want dan kon je eerder het probleem tackelen dacht ik.
Dat was ook lood om oud ijzer , want daarvan ging ook één accu naar de kloten na 1 jaar . Altijd ten tijde dat er stroom werd gevraagd in het najaar.
Lijnema niet blij natuurlijk ,maar ik kreeg 2 nieuwe ,2 mooie Banners van 230 Ah.
Nu moest het toch goedkomen zei Martin.
Maar ook dat was ijdele hoop ,want het jaar daarop hetzelfde liedje.
Kreeg wel weer 2 nieuwe ,maar eentje daarvan was voor mijn rekening.
Gelukkig voor hun ,gaf mijn dynamo ( een Valeo) er de brui aan na enkele maanden ,nog voordat de herfst kon toeslaan.
Een nieuwe Bosch erop ,reden was ,daarvan kon je de regelaar wisselen indien nodig, wat bij een Valeo niet kon.
Eind van het liedje was ,nooit ,maar dan ook nooit weer problemen gehad.
Heb nog 5 jaar ongestoord kunnen genieten van mijn Bosch en de Banners ,voordat ik de truck verkocht.
Bij metingen zowel door Volvo en Lijnema ,kwam er niets naar boven .
Niets van accu's ,niets van dynamo ,ook niet bij draaiende motor.
En toch ,althans die verdenk ik ervan ,was een hervervanging van de dynamo de oplossing.
Het heeft mij uiteindelijk één accu en een dynamo gekost ,en een stel heavy duty accukabels van 5 meter lengte ,die ik enige malen heb gebruik m.b.v derden op een parkeerplaats of elders.
Iedere keer was van één een cel kapot.
Dus zeg het maar waar zoiets aan kan liggen.
Doe je voordeel ermee.
Ik verdenk ook je accu's niet ,maar je accu kan wel naar de kloten geholpen worden door een lader of dynamo.
En daar zoek je dat probleem dan niet.
Deed ik niet ,deed de dealer niet ,en deed Lijnema niet.
Het zou raar zijn ,als er een maandagmorgen accu bij zit na 1,5 jaar.
Bij mij was het ook pas na een dik anderhalf jaar,maar de interval ging steeds sneller.