hermotorisering storebro royal saloon 1969 help!

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

hermotorisering storebro royal saloon 1969 help!

Berichtdoor janfranswiersma » 01 Aug 2021, 14:58

Goedemorgen watersportvrienden ik zit even met een dilemma en ik geloof vast met alle kennis hier dat jullie mij hiermee kunnen helpen.
4 jaar geldeden werd ik op slag verliefd op een heuse klassieker een mahoney houten werfgebouwde zweedse storebro royal saloon cruiser uit 1969 .Deze hebben we toen gekocht daarvoor hadden we een windy 24 die we helemaal opgeknapt hebben en toen ingeruild . Dit best wel impulsief gedaan en ook met te weinig kennis van zaken want er moest veel aan de boot gebeuren zoals nieuwe kap nieuwe vloeren nieuwe kussens motor die niet goed koelde althans te weinig dus warmtewisselaars schoongemaakt nieuwe opvoerpompjes andere uitlaat deze was nl vakkundig dichtgekit en over gespoten en ga zo maar even door .Verder 2 linksdraaiende schroeven tja dat hadden ze in 1969 dus terugvaren was wel een crime. kortom met de boot een echte haat liefde verhouding maar eigenlijk alleen maar klussen er aan en weinig varen. Maar tja vindt het nog steeds een elegante en bijzondere boot .

De motorisering bestaat dus uit 2stuks 6 cilinder diesels van volvo penta MD29 oftewel (peugeot indenor)
Op dit moment van schrijven draait 1 motor perfect de ander motor niet meer deze heeft koelingsproblemen gehad tijdens stilleggen voor de sluis en te laat opgemerkt gevolg motor te heet .
Motor loopt nog wel maar bij oliecheck bleek dat de olie helemaal grijs was 3 maal olie doorgespoeld met goede hoop maar helaas olie wordt weer grijs en motor loopt zwaar dus sterk vermoeden dat de cilinderbussen los zijn gaan zitten of pakking stuk lek. Koelwater zakt trouwens niets maar ben bang en ook is inmiddels bekend dat de indenor motoren gevoelig zijn voor oververhitting dus revisie van de motor is dan helaas wel een feit.

Nou kost zoiets ook nogal wat en menig een vroeg mij dan ook ga je nog wel geld in zo,n oude motor steken. tja ...
De 98 pk die de fabriek opgeeft komt er lang niet vanaf net zoals de MD 32 ook lang niet de 108 pk lever volgens de kenners op dit forum maar slechts en 80 pk levert dat zal dan voor de md 29 nog lager uitkomen.
Mooie boot maar nogmaals je moet dan niet 1 motor vervangen maar alle 2 want 2 ongelijkse motoren kan niet de bedoeling zijn.

De goede md 29 zou verkocht kunnen worden en desnoods de 2e erbij voor de spare parts.

Volgens de site van storebropassion.de waar deze boot ook op staat nl de Royal Cruiser IV / 34 van 1969 is deze boot toendertijd uitgerust met de keuze uit maar liefst 20 motoren waarvan de MD 32 het meest is geplaatst gevolgd door de MD 29.ook echter leverbaar toen met de TAMD 60B die een snelheid haalde van maar liefst 28 knopen oftewel 51 km per uur deze motoren hadden elk 230 pk .
Volgens de site zou de storebro een snelheid moeten halen van een 13 knots oftewel 34 km/uur bij 3500 tpm .

Even nog wat gegevens gewicht boot 5500 kilo incl 300 liter diesel rompsnelheid 14,2 km Volgens de site bereken je schroef.nl
Na zelf gemeten te hebben op het water kwam ik uit op het volgende op 1 motor varen 3000 tpm 14 km p/u op 2 motoren varen bij 3000 tpm17 km p/u .bij de overige toerentallen scheelt het 2 km per uur dat de boot sneller vaart dan met 1 motor bijv 2000 tpm 10 km per uur met 2 motoren op 2000 tpm 12 km p/u.

Nu komt de vraag wat is wijsheid ? Stel ik zou 2 andere motoren plaatsten voor mij is dan belangrijk betrouwbaarheid weinig toeren bij kruissnelheid wel genoeg vermogen hebben om toch ook iets sneller te kunnen varen zodat de eigenschappen van de halfglijder ook gebruikt kunnen worden.
Een kennis van mij heeft dezelfde boot en deze is gehermotoriseerd en men kwam uit op 2 x vetus 62 pk de boot haalt dan net de 15 km per uur en sneller hoefde voor deze man dan ook niet .

Voor mij geldt dat ik het wel jammer zou vinden als de boot niet sneller zou willen varen dan 15 km .
De volgende motoren zijn weliswaar gebruikt en deze zijn voorbij gekomen om te plaatsen. de yanmar 4JH80 elk 80 pk de Volvo penta Tamd 31 150pk de Volvo penta TMD70C 200 pk en de Volvo penta TMD 40 130 pk ..

Budget is maximaal 15000 euro voor beide motoren maar liefst minder omdat ik ook nog een en ander aan de boot moet doen als schilderen en herinrichten moderniseren keuken gedeelte plaatsen rondzit enz en tja ik schrok wel even van de prijzen van scheepsdiesels niet te vergelijken met die van automotoren.

Alle goede raad en wijsheid wat te doen is welkom wat ik wel weet is dat als je boven de 15 km per uur komt er ineens veel meer vermogen nodig is.
Verder vind ik het belangrijker dat de motor minder herrie maakt dan dat de oude md 29 doen want die hebben toch best veel lawaai zeker bij het varen op kruissnelheid gemeten is 88 db met de vloeren erin en zonder vloeren 115 DB Dit bij 3000tpm. snelheid was dan 16 km p/u
Wie kan mij helpen wat is een verstandige keus loop hier al lang mee rond en tja kan maar 1 keer geld uitgeven dit is het duurste project wat ik ooit in mijn leven heb gehad. Alle tips zijn welkom ook van andere type motoren
Van de bovenstaande motoren kan ik echter een set kopen.
Ben benieuwd vriendelijke groet janfrans.
janfranswiersma
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 31 Jul 2021, 12:37
ligplaats: lutjegast
info: storebro adler IV houten halfglijder bouwjaar 1969
2x volvo penta MD 29 6 cilinder diesel.

Re: hermotorisering storebro royal saloon 1969 help!

Berichtdoor Peteroverweel » 01 Aug 2021, 17:55

Poeh, dilemma.

Kan je er niet 1 nieuwe in laten bouwen ipv 2?
Peteroverweel
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 08 Jun 2021, 13:09
ligplaats: Purmerend
info: Kempala 950 sport met DTN62 peugeot motor

Re: hermotorisering storebro royal saloon 1969 help!

Berichtdoor FKZ » 01 Aug 2021, 19:16

Tja als je zo hard wilt kunnen varen kom je eerder op 15k per motor. Yanmar met trolling valve om langzaam te kunnen varen. Staan op mp wel een aantal overjarig vw motoren met veel pk. Mogelijk zijn die betaalbaarder.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: hermotorisering storebro royal saloon 1969 help!

Berichtdoor Oeverloos » 01 Aug 2021, 22:39

Bijzonder dat je deze boot hebt gekocht.
Je ziet ze nog veel op de Oostzee en zijn na al die jaren nog steeds een stijlvolle verschijning waar iedereen graag naar kijkt.

De keuze van de motor hangt vooral af van het vaargebied.
Blijf je op het binnenwater dan zijn lichtere motoren echt de beste keuze.
Je schrijft dat de tank op jouw boot 300 liter groot is, dus kun je met 2 lichtere motoren een behoorlijk aantal uren vooruit.

Maar wil je op zee varen dan zijn de zwaardere motoren een groot voordeel.
De stabiliteit van het halfglijden op zee is absoluut een plus.
Heb je dat eenmaal meegemaakt dan wil je niet anders.
Maar dan vaar je 12 knopen.
En een verbruik van méér dan 20 liter per uur is ook een gegeven.

Zoals je schrijft is de geluidsproductie een punt.
Zoals dat vroeger gemaakt werd, is nu niet meer acceptabel.

De geluidsisolatie kun je alleen behoorlijk aan pakken door de motor te omkasten (wegneembaar) met een aangepaste luchttoevoer.
Daar heb je ruimte voor nodig.
Dus kun je het beste kiezen voor de laagste motor qua inbouw hoogte en dan kom je al gauw bij een kleinere cilinder inhoud.

Bijvoorbeeld de Yanmar motor die je noemt, die heeft voor jouw boot interessante eigenschappen.
De Yanmar 4JH80 heeft een inspuitdruk van 1600 bar dmv. een Bosch common rail pomp.
Emissie: EU:RCD2 vanaf 2017, BSO II,
EMC.US:EPA TIER 3
(vergeleken met de zeer solide TMD 31 en 40 met een inspuitdruk van 175 - 190 bar, die niet voldoen aan deze emissie eisen).
De 4JH80 is een moderne en schone motor, met 80 pk aan de krukas bij 3000 rpm, linksdraaiend.
2 liter inhoud en weegt tussen de 230 kg afhankelijk plus een k.k. van 25 tot 30 kg.
(Vergeleken met de oude originele motor MD29 van 2 x 360 kg met BW k.k.)

Hoogte 675 mm, hoogte vanaf trillingsdemper 473 mm. (als ik het goed gelezen heb)
Dat lijkt niet zo hoog en dan heb je ruimte voor een omkasting o.i.d.

Jouw schroef is uitgerekend voor de VP MD29 voor 80 -90 pk bij 4000 rpm.
De Yanmar heeft 80 pk bij 3000 rpm.
Iets om rekening te houden bij de reductie van de k.k.

Er is ook een 4JH110 type van met 110 pk uit hetzelfde blok.

Als je lang vaart wordt het geluidsniveau steeds meer een ding.
Ga dus voor een goede isolatie.
Meet hoeveel ruimte je hebt, en kijk dan welke van de motoren, die je op het oog hebt, passen.

Wat mijn eigen ervaring betreft, ik heb een tijd gevaren met een 100 pk TMD31 uit 1991 in een stalen waterverplaatser.
Ik vond dit een prettige en solide motor.
Ook zijn er nogal wat Adlers met de TMD31 uitgerust.

De TMD40 is dezelfde motor met 2 cilinders meer.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 650
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: hermotorisering storebro royal saloon 1969 help!

Berichtdoor janfranswiersma » 03 Aug 2021, 21:56

Om te beginnen alvast bedankt voor de antwoorden voor peter weel .1 motor vervangen is een optie dan op zoek naar een gebruikte md 32 of md 29 en hopen dat die goed is echter lawaai zal dan niet afnemen en heb dan nog steeds 2 linksdraaiende schroeven wat ik eigenlijk niet meer wil.
reactie FKZ 15 k per motor is me veel te veel en hoeft het ook niet te kosten heb inmiddels meerde prijzen voor de motoren en ligt allemaal om en nabij de 7500 euro sommige iets duurder oudere typen goedkoper maar als je er 2 koopt is er best wel aanbod
Reactie Oeverloos bedankt voor de uitvoerige uitleg en ja duidelijk eigenlijk het dilemma zit hem in de mogelijkheden het verstand zegt de yanmars zuinig in verbruik weinig lawaai goed te omkasten (veel meer ruimte dan) maar het halfglijden is dan verleden tijd ik woon vlakbij de waddenzee en tja viel voor de charme van de boot omdat het een halfglijder was boot vaart zeer stabiel en zoals je al omschreef dan wil je eigenlijk niet meer anders .
praktijk is echter dat je meestal veel langzamer vaart .
Bedankt trouwens voor de zeer uitvoerige uitleg hier heb ik echt wat aan super.

Ik heb inmiddels overleg gehad en er worden 2 type motoren voor me vastgehouden nu want de man is met vakantie het zijn de Yanmar 4JH80 motoren en de volvo penta tamd 31 deze heeft 150 pk de yanmar motoren zijn 1250 per stuk duurder dan de volvo penta tamd 31 .Je gaf al aan goede ervaring te hebben met de TMD 31 hoe robuust de tamd 31 is weet ik niet maar wel mooi dat deze 150 pk heeft en indien nodig de boot ook sneller kan laten varen .
Nogmaals op de binnenwateren zal het meestal tegen de 11 a 12 km p/uur gaan . verder nog gegeven dat ik de tanken met het wegen van de boot half vol waren met andere woorden de beide dieseltanks zijn elk 300 liter dus totaal 600 liter.
Wat zou het verschil in verbruik zijn tussen de yanmar en de tamd 31 als je op deze snelheid zou varen? zou dat echt veel zijn of juist niet .Ook zal ik eerst eens goed meten en me verdiepen in het isoleren van de motoren door goede omkasting te maken . Na volgende week ga ik langs maar zal me er eens goed in verdiepen wat te doen en veel info verzamelen en meetwerk doen. dit stukje tekst van jou deed het ook even... Maar wil je op zee varen dan zijn de zwaardere motoren een groot voordeel. De stabiliteit van het halfglijden op zee is absoluut een plus.
Heb je dat eenmaal meegemaakt dan wil je niet anders.
Tja das wel even een dingetje.

Heb jij nog ervaring met de tamd 31 motoren van volvo ? er zitten al keerkoppelingen onder die ik kan kiezen eventueel met reductie 3-1 2-1 of 1-1 en uiteraard dan links en rechtsdraaiend . in oktober trouwens gaat het schip in de loods en ga ik los met alles blank halen schip lamineren onderschip en in de epoxy zetten nieuw dek plaatsen en bovenbouw goed aanpakken daarna binnenkant indeling wijzigen als in de agder 950 heb 2 maal hiermee gevaren en kan dat qua verbouwen ook zelf doen dus tja een bak werk dus als ik het wil doen dan ook goed . De site van storebro passion helpt me ook wel verder maar moet dus bij het type motor ook goed kijken of qua keerkoppeling en type schroef en het laten na rekenen om geen domme fouten te maken. Ik ben vele type automotoren gewend maar dit is heel andere koek daar ben ik inmiddels al wel achter ha ha . maar we gaan er met goede moet mee bezig maar zou ik nu ooit weer een boot kopen dan keefk ik daar heel anders na dan 4 jaar geleden een wijze maar dure les.
janfranswiersma
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 31 Jul 2021, 12:37
ligplaats: lutjegast
info: storebro adler IV houten halfglijder bouwjaar 1969
2x volvo penta MD 29 6 cilinder diesel.


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten