Goedemorgen watersportvrienden ik zit even met een dilemma en ik geloof vast met alle kennis hier dat jullie mij hiermee kunnen helpen.
4 jaar geldeden werd ik op slag verliefd op een heuse klassieker een mahoney houten werfgebouwde zweedse storebro royal saloon cruiser uit 1969 .Deze hebben we toen gekocht daarvoor hadden we een windy 24 die we helemaal opgeknapt hebben en toen ingeruild . Dit best wel impulsief gedaan en ook met te weinig kennis van zaken want er moest veel aan de boot gebeuren zoals nieuwe kap nieuwe vloeren nieuwe kussens motor die niet goed koelde althans te weinig dus warmtewisselaars schoongemaakt nieuwe opvoerpompjes andere uitlaat deze was nl vakkundig dichtgekit en over gespoten en ga zo maar even door .Verder 2 linksdraaiende schroeven tja dat hadden ze in 1969 dus terugvaren was wel een crime. kortom met de boot een echte haat liefde verhouding maar eigenlijk alleen maar klussen er aan en weinig varen. Maar tja vindt het nog steeds een elegante en bijzondere boot .
De motorisering bestaat dus uit 2stuks 6 cilinder diesels van volvo penta MD29 oftewel (peugeot indenor)
Op dit moment van schrijven draait 1 motor perfect de ander motor niet meer deze heeft koelingsproblemen gehad tijdens stilleggen voor de sluis en te laat opgemerkt gevolg motor te heet .
Motor loopt nog wel maar bij oliecheck bleek dat de olie helemaal grijs was 3 maal olie doorgespoeld met goede hoop maar helaas olie wordt weer grijs en motor loopt zwaar dus sterk vermoeden dat de cilinderbussen los zijn gaan zitten of pakking stuk lek. Koelwater zakt trouwens niets maar ben bang en ook is inmiddels bekend dat de indenor motoren gevoelig zijn voor oververhitting dus revisie van de motor is dan helaas wel een feit.
Nou kost zoiets ook nogal wat en menig een vroeg mij dan ook ga je nog wel geld in zo,n oude motor steken. tja ...
De 98 pk die de fabriek opgeeft komt er lang niet vanaf net zoals de MD 32 ook lang niet de 108 pk lever volgens de kenners op dit forum maar slechts en 80 pk levert dat zal dan voor de md 29 nog lager uitkomen.
Mooie boot maar nogmaals je moet dan niet 1 motor vervangen maar alle 2 want 2 ongelijkse motoren kan niet de bedoeling zijn.
De goede md 29 zou verkocht kunnen worden en desnoods de 2e erbij voor de spare parts.
Volgens de site van storebropassion.de waar deze boot ook op staat nl de Royal Cruiser IV / 34 van 1969 is deze boot toendertijd uitgerust met de keuze uit maar liefst 20 motoren waarvan de MD 32 het meest is geplaatst gevolgd door de MD 29.ook echter leverbaar toen met de TAMD 60B die een snelheid haalde van maar liefst 28 knopen oftewel 51 km per uur deze motoren hadden elk 230 pk .
Volgens de site zou de storebro een snelheid moeten halen van een 13 knots oftewel 34 km/uur bij 3500 tpm .
Even nog wat gegevens gewicht boot 5500 kilo incl 300 liter diesel rompsnelheid 14,2 km Volgens de site bereken je schroef.nl
Na zelf gemeten te hebben op het water kwam ik uit op het volgende op 1 motor varen 3000 tpm 14 km p/u op 2 motoren varen bij 3000 tpm17 km p/u .bij de overige toerentallen scheelt het 2 km per uur dat de boot sneller vaart dan met 1 motor bijv 2000 tpm 10 km per uur met 2 motoren op 2000 tpm 12 km p/u.
Nu komt de vraag wat is wijsheid ? Stel ik zou 2 andere motoren plaatsten voor mij is dan belangrijk betrouwbaarheid weinig toeren bij kruissnelheid wel genoeg vermogen hebben om toch ook iets sneller te kunnen varen zodat de eigenschappen van de halfglijder ook gebruikt kunnen worden.
Een kennis van mij heeft dezelfde boot en deze is gehermotoriseerd en men kwam uit op 2 x vetus 62 pk de boot haalt dan net de 15 km per uur en sneller hoefde voor deze man dan ook niet .
Voor mij geldt dat ik het wel jammer zou vinden als de boot niet sneller zou willen varen dan 15 km .
De volgende motoren zijn weliswaar gebruikt en deze zijn voorbij gekomen om te plaatsen. de yanmar 4JH80 elk 80 pk de Volvo penta Tamd 31 150pk de Volvo penta TMD70C 200 pk en de Volvo penta TMD 40 130 pk ..
Budget is maximaal 15000 euro voor beide motoren maar liefst minder omdat ik ook nog een en ander aan de boot moet doen als schilderen en herinrichten moderniseren keuken gedeelte plaatsen rondzit enz en tja ik schrok wel even van de prijzen van scheepsdiesels niet te vergelijken met die van automotoren.
Alle goede raad en wijsheid wat te doen is welkom wat ik wel weet is dat als je boven de 15 km per uur komt er ineens veel meer vermogen nodig is.
Verder vind ik het belangrijker dat de motor minder herrie maakt dan dat de oude md 29 doen want die hebben toch best veel lawaai zeker bij het varen op kruissnelheid gemeten is 88 db met de vloeren erin en zonder vloeren 115 DB Dit bij 3000tpm. snelheid was dan 16 km p/u
Wie kan mij helpen wat is een verstandige keus loop hier al lang mee rond en tja kan maar 1 keer geld uitgeven dit is het duurste project wat ik ooit in mijn leven heb gehad. Alle tips zijn welkom ook van andere type motoren
Van de bovenstaande motoren kan ik echter een set kopen.
Ben benieuwd vriendelijke groet janfrans.