Welke diesel

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Welke diesel

Berichtdoor Lotte » 27 Jul 2021, 20:44

Misschien stel ik een rare vraag, heb hier gezocht, maar maakte het nog lastiger om het antwoord te vinden.

Wat kan ik het beste tanken als het over diesel gaat. Ik krijg zoveel meningen, de een zegt gewone wegtankstion, de ander Traxx, biodiesel, GTL, iets toevoegen………..Traxx kun je maar op een paar plekken kopen………

Lees van alles over bacteriën, motoren die afslaan. Vandaag een verhaal in de media dat de huidige diesel een sluipmoordenaar is en vroeg of laat toeslaat

Kan iemand hier duidelijkheid over geven?
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Welke diesel

Berichtdoor Wolf1 » 27 Jul 2021, 21:02

Benzine in combinatie met carburatie motoren geven veel meer zorgen dan dieselmotoren.
De door de overheid voorgeschreven vermenging in brandstof met bio producten geven in principe voor de diesel geen problemen.
Het is het vanzelf ontstane water in je reservoir waardoor een bacteriologische werking met de plantaardige toevoeging ontstaat, die de problemen geven.
Wat hieraan te doen, de tank altijd vol houden, hierdoor ademt hij minimaal, het ontstane water zo snel en goedmogelijk verwijderen, reservoir met waterzak en aftapkraan, reservoir tegen het vlak gebouwd om temperatuurswisselingen zo klein mogelijk te houden en een goede waterafscheider liefst met alarmering.
Heb goede ervaring. vooral bij in de machinekamer gebouwde reservoirs met een koeler in de retourleiding van de brandstof.
Gr.Wolf1
Laatst gewijzigd door Wolf1 op 27 Jul 2021, 21:28, in totaal 2 keer gewijzigd.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1849
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Welke diesel

Berichtdoor Lotte » 27 Jul 2021, 21:26

Wolf1 schreef:Benzine in combinatie met carburatie motoren geven veel meer zorgen dan dieselmotoren.
De door de overheid voorgeschreven vermenging in brandstof met bio producten geven in principe voor de diesel geen problemen.
Het is het vanzelf ontstane water in je reservoir waardoor een bacteriologische werking met de plantaardige toevoeging ontstaat, die de problemen geven.
Wat hieraan te doen, de tank altijd vol houden, hierdoor ademt hij minimaal, het ontstane water zo snel en goedmogelijk verwijderen, reservoir met waterzak en aftapkraan, reservoir tegen het vlak gebouwd om temperatuurswisselingen zo klein mogelijk te houden en een goede waterafscheider liefst met alarmering.
Gr.Wolf1


Dat is duidelijk! Dank je Wolf1! Ik heb 6 waarschuwingslampjes, 1 is water brandstof. Net gekeken en heb op 1 van mijn 250 ltr tanks onderaan een beker ter grootte van een mok met een kraan. Tanks zitten compleet ingepakt met isolatie. Ik kan dus gewone diesel tanken, ook langs het water?!
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Welke diesel

Berichtdoor Oeverloos » 27 Jul 2021, 22:18

Over dit onderwerp is al het een en ander geschreven op dit forum.

Afgaande op mijn eigen ervaringen met GTL in de afgelopen 4 jaar, denk ik dat vooral een nieuwe motor
en een nieuwe of super schone tank geschikt zijn voor GTL, HVO.

Als je een oude motor hebt, dan kun je het beste de B7 diesel blijven gebruiken.
Dit heeft te maken met:
- de gebruikte rubbers in de dieselleidingen van oudere motoren, b.v, de Ford 2700 series, de Lehman, Sabre, Mermaid en wellicht ook andere merken.
- de hoge druk inspuitpomp, die vervuild raakt en voortijdig versleten door deeltjes die loskomen uit een oude tank en kennelijk kleiner zijn dan de 10 micron die het fijnfilter filtert.
- de tank is ook een punt van aandacht. Een oude tank zou volledig schoon moeten zijn voor je met GTL of HVO achtige brandstoffen kunt beginnen.

Sommigen schippers varen probleemloos met hun DAF en Ford op GTL, zoals zij hier op het forum ook gemeld hebben,
maar er zijn mij in de afgelopen jaren ook gevallen bekend van problemen met rubbers en inspuitpompen zoals hier boven beschreven.

Ik zou de normale B7 diesel blijven gebruiken bij een oudere motor.

Wil je het toch proberen, zorg dan voor reserve rubbers voor in de dieselleiding tussen de opvoerpomp en de fijnfilter, en tussen de fijnfilter en de inspuitpomp.
Plaats een voorfilter (Vetus, Racor, Separ) met een behoorlijke capaciteit en met een patroon van 2 micron.
Dit filter maakt het fijnfilter op de motor in zekere zin overbodig.
Maak daarnaast de tank super schoon en meng geen eeuwenoude diesel met GTL, want er zijn gevallen bekend van rare substanties die zich dan kunnen ontwikkelen op de bodem van de oude tank.

De meeste voorfilters op plezierboten zijn niet meer dan een waterafscheider en filteren op 30 micron.
Dat stamt nog uit het tijdperk dat dieselolie blauwig van kleur was en zwavel bevatte waar de bacterien niet tegen konden.
De huidge diesel bevat geen zwavel maar wel plantaardige toevoegingen.
Dat maakt de brandstof ontvankelijk voor aerobe en anaerobe bacterien, gisten en fungi.

Om de hoge druk pompen (en zeker de pomp verstuivers en de common rail pompen) daartegen te beschermen zijn betere en professionelere voorfilters nodig.

Meestal is roken de aanleiding om een andere brandstof te tanken
Dit wordt veroorzaakt door de lage snelheden
en de lage toerentallen op het binnenwater.

Het roken kun je een heel stuk verminderen door Enzyme Fuel Treatment toe te voegen bij de diesel.
Houd er wel rekening mee dat deze enzymen vuil en aanslag in een oude tank oplossen.
Dus ook dan een beter voor-filter monteren.

Feit is wel dat GTL en HVO diesel superieure brandstoffen zijn.
Geen zichtbare rook te zien.
Ik heb het een tijd getankt in een diesel personenwagen op de weg.
Het verschil is niet te missen.

Zoals Wolf hierboven schrijft, denk om het water onder in de tank.
Een brandstofkoeler in de retour opnemen, zoals hij schrijft, is een terecht advies vooral bij pomp verstuivers ( de Vetus-Deutz)
Zorg dan ook dat de retour zo ver als mogelijk van het aanzuigpunt, in de tank terug loopt.
Ik heb dat zelf jaren geleden ook gedaan.
Daarnaast gebruik ik een biocide (Grotamar).

Antwoord op je vraag, Bert, je kunt gewoon B7 normale diesel blijven tanken voor de Ford.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 655
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Welke diesel

Berichtdoor Marie Christina » 28 Jul 2021, 08:54

Deze vraag stellen is hetzelfde als vragen wat de beste verf is:
Je krijgt een heleboel antwoorden en daarna weet je helemáál niet meer wat je nou moet.

Ik houd het maar gewoon bij dat goedje dat tegenwoordig nog steeds diesel genoemd wordt, waar ik heel trouw van dat anti-bio meuk bij gooi na het bunkeren.
Dat gaat al 10+ jaar goed.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Welke diesel

Berichtdoor kajoe » 28 Jul 2021, 10:04

tja doe ik ook ,maar wat ze nu van plan zijn dat gasolie geheel vervangen moet worden door volledige bio brandstof is volgens vele binnen schippers een volkomen ramp voor motoren en filters plus dat die rotzooi nog veel vervuilender is dan gewone gasolie .
je zal met 3000 ton geladen maar op een sluis afkomen en de motoren vallen stil op de vervuiling of op de rivier geladen in de daalvaart motortje stil en een fikse boem met je collega oid .
de totaal idioot geworden vergroeners (politieke partijen)maken er een zootje van als of ze de natuur kunnen bedwingen wat natuurlijk nooit lukt .
kajoe
 
Berichten: 1376
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Welke diesel

Berichtdoor Kwokko » 28 Jul 2021, 11:00

kajoe schreef:tja doe ik ook ,maar wat ze nu van plan zijn dat gasolie geheel vervangen moet worden door volledige bio brandstof is volgens vele binnen schippers een volkomen ramp voor motoren en filters plus dat die rotzooi nog veel vervuilender is dan gewone gasolie .

Hou toch eens op met dat dom geleuter.
Hoe vervuilender dan, kajoe?
Hoeveel schepen varen er rond met een AdBlue catalysator om de uitlaatgassen te schonen?
Welk schip heeft een AdBlue tank om dat goedje mee te kunnen nemen?
Als je praat over vervuilen,dan is het watervervoer momenteel vervuilender dan het wegvervoer.
Elke wegmodaliteit rijd al jaren rond met een blauw tankdopje naast de gewone tankingang waar diesel in moet, waar dus AdBlue in getankt moet worden.(inclusief luxe wagens die op dieselbrandstof rijden)
Het het watervervoer vaart nog steeds jaren door met vervuilende diesel waar de zwavel in zegevierd.

Het wegtransport rijd al jaren rond met toevoegingen aan bio meuk.
Zelfs met bio diesel dat gemaakt is van rapsolie en methanol.

Volgens mij schreeuwende schippers moord en brand over iets dat kan worden opgelost,maar ze niet willen op lossen.
Het voordeel wat een voertuig heeft t.o.v. een schip of boot, is dat de diesel constant in beweging is.
En dat is bij een binnenvaartschip niet zo.
Rondpompen die handel, dr uit en dr in.
Er zal dus een pomp aan de brandstoftank moeten,die de diesel in beweging houd.
En vaker minder bunkeren , zodat de doorloopsnelheid van verse diesel beter wordt,zodat de bacterie geen kans krijgt om trammelant te veroorzaken.
Maar ja ,iedere modaliteit zal er een keer aan moeten geloven,en nu is de binnenvaart aan de beurt.
Kwokko
 

Re: Welke diesel

Berichtdoor Wolf1 » 28 Jul 2021, 11:36

Een heel verhaal van mijnheer Oeverloos, een verhaal waar de bakker lang niet altijd brood van bakt !
Dat een brandstoftank schoon moet zijn geld voor elke brandstof en elke verbrandingsmotor.
Dat de huidige traditionele brandstof, zelf vuil ontwikkeld, heb ik uitgelegd.
Voor de huidige brandstoffen, zijn deksels in een reservoir een must ! !
Dat GTL en HVL alleen voor moderne motoren geschikt zou zijn, is volledige onzin.
Wel is het zo, dat rubber en kunststof gebruikt voor dichtingen in oude motoren gevoelig zijn voor deze brandstoffen.
Maar waar praten we dan over, Filters, opvoerpomp, en hogedrukpomp en dan bij sommige motoren lekolieslangetjes van de verstuivers
Allemaal onderdelen die GTL bestand te maken zijn
Naar ik hoop, is de rest allemaal koper of staal en dus bestand tegen moderne brandstoffen !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1849
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Welke diesel

Berichtdoor kajoe » 28 Jul 2021, 12:16

met weg transport en tankjes vn een paar honderd liter tja????
maar bij even een kub of 20/40 ligt het iets anders je kan niet even zomaar ergens de slang er insteken zoals langs de weg .
als je een dikke 3000 ton even naar boven moet drukken gebruik je iets meer en zoek maar eens uit hoeveel bunker mogelijk heden er zijn tussen Rotterdam en bazel .
iets minder dan langs de weg . enne bij een vracht wagen druk je op de rem en sta je stil zit de zaak verstopt word er een hulpdienst ingeschakeld en op het water moet je het zelf maar even oplossen .
kajoe
 
Berichten: 1376
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Welke diesel

Berichtdoor Wolf1 » 28 Jul 2021, 13:35

Marie Christina schreef:Ik houd het maar gewoon bij dat goedje dat tegenwoordig nog steeds diesel genoemd wordt, waar ik heel trouw van dat anti-bio meuk bij gooi na het bunkeren.
Dat gaat al 10+ jaar goed.

Je zou toch wel eens heel erg kunnen schrikken, van wat er zich in 10 jaar, met de huidige brandstof in je tankje, heeft weten te ontwikkelen.
Gr, Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1849
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten