kajoe schreef:tja doe ik ook ,maar wat ze nu van plan zijn dat gasolie geheel vervangen moet worden door volledige bio brandstof is volgens vele binnen schippers een volkomen ramp voor motoren en filters plus dat die rotzooi nog veel vervuilender is dan gewone gasolie .
Hou toch eens op met dat dom geleuter.
Hoe vervuilender dan, kajoe?
Hoeveel schepen varen er rond met een AdBlue catalysator om de uitlaatgassen te schonen?
Welk schip heeft een AdBlue tank om dat goedje mee te kunnen nemen?
Als je praat over vervuilen,dan is het watervervoer momenteel vervuilender dan het wegvervoer.
Elke wegmodaliteit rijd al jaren rond met een blauw tankdopje naast de gewone tankingang waar diesel in moet, waar dus AdBlue in getankt moet worden.(inclusief luxe wagens die op dieselbrandstof rijden)
Het het watervervoer vaart nog steeds jaren door met vervuilende diesel waar de zwavel in zegevierd.
Het wegtransport rijd al jaren rond met toevoegingen aan bio meuk.
Zelfs met bio diesel dat gemaakt is van rapsolie en methanol.
Volgens mij schreeuwende schippers moord en brand over iets dat kan worden opgelost,maar ze niet willen op lossen.
Het voordeel wat een voertuig heeft t.o.v. een schip of boot, is dat de diesel constant in beweging is.
En dat is bij een binnenvaartschip niet zo.
Rondpompen die handel, dr uit en dr in.
Er zal dus een pomp aan de brandstoftank moeten,die de diesel in beweging houd.
En vaker minder bunkeren , zodat de doorloopsnelheid van verse diesel beter wordt,zodat de bacterie geen kans krijgt om trammelant te veroorzaken.
Maar ja ,iedere modaliteit zal er een keer aan moeten geloven,en nu is de binnenvaart aan de beurt.