Welke diesel

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Welke diesel

Berichtdoor Marie Christina » 28 Jul 2021, 15:01

Ongetwijfeld.
Dat ben ik me terdege bewust.

Helaas is de tank 100% onbereikbaar.
Tenzij ik het gangboord er gedeeltelijk uitbrandt en de betimmering wegsloop.
Motor lichten en dan eronder kruipen zou ook kunnen.

Veel meer dan regelmatig aftappen, op tijd filters verschonen en het beste ervan hopen kan ik niet doen.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Welke diesel

Berichtdoor Amersfow » 28 Jul 2021, 15:53

Je kunt altijd in de tank. Je kunt een endoscoop kopen, op laptop of phone. Daar zit al een lampje op, dus met 1cm opening kun je er al bij. Verder heb je openingen van vulleidingen en gever voor de tankmeter. Als je die openmaakt kun je met een buis/pompje onderin komen. Dan kun je de toestand bekijken. Als er alleen water onderin zit kun je dat verwijderen van bovenaf. Desnoods haal je alle diesel er uit en ga met de water stofzuiger aan de gang. Ik zou niet durven varen met een tank die 10 jaar niet geinspecteerd is.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Welke diesel

Berichtdoor Marie Christina » 28 Jul 2021, 16:35

Nou, 90% onbereikbaar dan. ;)
Maar om het topic niet te kapen wil ik het even hier bij laten.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Welke diesel

Berichtdoor Oeverloos » 28 Jul 2021, 16:41

Met een Pela Extractor kun je soms de bodem “stofzuigen” bij tanks die onbereikbaar zijn.
Het is ook mooi als de tank een waterzak heeft.

Verder kun je een oversized voorfilter van Racor Turbine type 500 FG of 900 FG met papieren patronen van 2 micron of 10 micron monteren.

Je kunt door de doorzichtige bowl het bezinksel zien.
Een enkele filter is voldoende.
Plaats voor en na het filter een kraan. (Als de filter zichzelf niet afsluit)
In enkele minuten kun je de filterpatroon vervangen en de bowl aftappen.
Diesel aanvullen tot de rand en karren.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 656
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Welke diesel

Berichtdoor Wolf1 » 28 Jul 2021, 17:29

Oeverloos schreef:.Verder kun je een oversized voorfilter van Racor Turbine type 500 FG of 900 FG met papieren patronen van 2 micron of 10 micron monteren.
Je kunt door de doorzichtige bowl het bezinksel zien.
Mvrg. Oeverloos

Dit advies kan ik ook niet geheel delen, ik gebruik de RVS patroon, (is snel en makkelijk even uit te spoelen, blijkt in de praktijk 90 % van de vervuiling op te vangen) en het overige wordt door het door de motorfabrikant geleverde fijn filter opgevangen.
De CE normen zeggen dat een glazen bowl niet mag !
En tot slot een oversized filter bevordert vaak niet de werking van het filter, het hoort te passen bij de capaciteit van de opvoerpomp !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Welke diesel

Berichtdoor bas » 29 Jul 2021, 07:46

Verder kun je een oversized voorfilter van Racor Turbine type 500 FG of 900 FG met papieren patronen van 2 micron of 10 micron monteren.


Die filters hebben een bepaalde flow nodig om te kunnen functioneren, als je te grote plaatst wordt die flow te laag en doen ze niks met die centrifuge/turbine functie en hou je enkel je element over wat nog filtert.
Idem als je retourleiding niet terug gaat naar je tank maar naar bijvoorbeeld het fijnfilterhuis, dan heb je ook te weinig flow om ze fatsoenlijk te kunnen laten functioneren en is het zonde van je geld.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Welke diesel

Berichtdoor Mopolcamper » 29 Jul 2021, 10:52

Ik ben geen technicus, maar ik mis in deze discussie nog 2 m.i. essentiële punten:
1. Naar mijn mening zijn de dieseltanks van veel pleziervaartuigen veel te groot. Velen komen nauwelijks aan 100 vaaruren per jaar toe en hebben een tank met een inhoud van wel 500 liter. Een kleinere tank, en dus vaker nieuwe olie er in zou veel problemen kunnen voorkomen.
2. Tanken bij een station met een behoorlijke omzet verkleint de kans op besmetting met bacteriën. De vaak bovengrondse tanks van veel kleinere leveranciers zijn op zich al bron van vervuiling.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Welke diesel

Berichtdoor Wolf1 » 29 Jul 2021, 16:19

Zeker nooit naar Frankijk geweest !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Welke diesel

Berichtdoor Mopolcamper » 29 Jul 2021, 18:12

Neem aan, dat je naar Frankrijk die 100 uur wel overschrijdt? Ik was er met de boot nooit, wel bij herhaling naar Denemarken en dat met een tankje van 40 l. Moet je soms wel even met een jerrycan willen sjouwen.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Welke diesel

Berichtdoor Kwokko » 29 Jul 2021, 20:55

Mopolcamper schreef:Neem aan, dat je naar Frankrijk die 100 uur wel overschrijdt?

Ik schat zo een beetje in ,dat de verkrijgbaarheid van brandstof aan de kleine kanaaltjes in Frankrijk meer een crime is dan overvloed.
En het is nog duur ook.
Ik was er met de boot nooit, wel bij herhaling naar Denemarken en dat met een tankje van 40 l. Moet je soms wel even met een jerrycan willen sjouwen.
Dat zal dan veelal aan de kust zijn geweest ,want vaarwegen zoals hier in NL en Frankrijk zijn daar niet , op ééntje na dan ,de Frederik de 7de kanaal,maar dat loopt dood. Of je moet bv de fjord naar Vejle ook mee willen rekenen.
En bij veel købmands is wel een pompstation te vinden waar diesel en benzine verkrijgbaar is.
Kwokko
 

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 97 gasten