Pagina 1 van 1

Koelwater M3.09

BerichtGeplaatst: 20 Jul 2021, 09:35
door piet2411
Beste Forumleden,

In mijn vletje staat een M3.09 met buitenwaterkoeling.
Deze draait in principe naar behoren alleen vind ik het debiet van de impellerpomp gevoelsmatig wat tegenvallen.
Bij hoog toerental 2500+ zie je toch dat de koelvoeistoftemperatuur oploopt, het koelwater uit de uitlaat wordt dan ook heter en je gaat wat condenserende stoom zien.
Dit leidt in de praktijk niet tot problemen want ik vaar nooit op dergelijke toerentallen maar het geeft wel te denken.
Afgelopen winter heb ik het hele buitenwater circuit nagelopen en schoongemaakt tot aan de uitlaat injectie; nieuwe wierpot, slangen, impeller, wisselaar gereinigd. Dit heeft echter niet geresulteerd in een beter debiet al was de wisselaar wel goed smerig.
Nu zie ik in het onderdelenboek van de M3.09 dat er 2 impellerpompen moeten passen en bij mij is de jabsco 29460-1251 gemonteerd.
Zou het kunnen zijn dat de andere pomp (heeft ook een recentere datum in het onderdelenboek) een upgrade is met een beter debiet?

Alvast bedankt voor het meedenken ;)

Mvg,
Piet

Re: Koelwater M3.09

BerichtGeplaatst: 20 Jul 2021, 09:59
door Amersfow
Is het wierfilter wel goed dicht? Als het zoon filter met 1 vleugelmoer bovenop is, krijg je het moeilijk dicht. Staat het water tot aan het deksel of staat er een zielig bodempje gelijk aan de waterlijn? Bij het laatste met vasaline proberen te dichten of een goed wierfilter

Re: Koelwater M3.09

BerichtGeplaatst: 20 Jul 2021, 10:25
door piet2411
Reden voor het vervangen van de wierpot is dat er inderdaad een oud vleugelmoer model in zat.
Deze is vervangen voor een vetus wierpot met "kruissleutel", deze dicht goed af, waterlijn halverwege de wierpot.

Mvg

Re: Koelwater M3.09

BerichtGeplaatst: 20 Jul 2021, 11:01
door Amersfow
Als er lucht in de wierpot blijft zuig je toch ergens lucht aan. Zou ook een slangklem kunnen zijn. Is de impellor wel origineel? Een namaak kan net iets smaller zijn zodat die niet goed pompt.

Re: Koelwater M3.09

BerichtGeplaatst: 20 Jul 2021, 17:55
door piet2411
De zuigende slangen tot aan de impellerpomp zijn uitgevoerd in transparante spiraalslang en daar zie ik geen lucht doorheen gaan.
Zoals gezegd de wierpot staat halverwege de waterlijn en doet z'n werk, ik heb niet het idee dat lucht het probleem is.

Mvg

Re: Koelwater M3.09

BerichtGeplaatst: 20 Jul 2021, 19:14
door Oeverloos
Als het water in de wierpot op de waterlijn staat, dan begrijp ik hieruit dat er lucht in de wierpot zit.
In de wierpot zit normaal geen lucht van betekenis.
Zoals Amersfow zegt, ik zou toch de plastic schroefdraad en ring nog eens een keer checken.
Als die geen lucht doorlaat, dan blijft de impellerpomp over als lek.

Mvrg. Oeverloos

Re: Koelwater M3.09

BerichtGeplaatst: 21 Jul 2021, 08:28
door piet2411
Nogmaals, vanuit de wierpot zie ik geen lucht richting de impellerpomp gaan ondanks het feit dat deze halfvol staat.
Dit lijk mij eenvoudig te verklaren door het feit dat de aan- en afvoer van de wierpot onderin zitten en de aanwezige lucht er boven blijft.
M.i. heeft die luchtbel geen nadelig effect op de doorstroming van het aanvoergat naar het afvoergat van de wierpot.

Maar weer on-topic, valse lucht heb ik dus niet vastgesteld, de flow van wierpot naar pomp is zonder luchtbellen. Mijn vraag is of het nieuwere type impellerpompje van de M3.09 een betere opbrengst heeft dan de oude.

Mvg

Re: Koelwater M3.09

BerichtGeplaatst: 21 Jul 2021, 08:45
door swblom
Hoe is de algemene staat van de impellerpomp? Door de jaren heen slijt het (meestal messing) dekseltje en de achterkant van het pomphuis wat uit door de wrijving met de impeller. Dat heeft een negatieve invloed op het debiet van de pomp. De deksel is eenvoudig te vervangen, of even omdraaien met de tekst naar de binnenkant.

Re: Koelwater M3.09

BerichtGeplaatst: 21 Jul 2021, 09:12
door Rene
Ik zou even met een Vetus dealer bellen, deze kan je zo vertellen of dit past.

René

Re: Koelwater M3.09

BerichtGeplaatst: 22 Jul 2021, 10:50
door piet2411
Contact gehad met de vetusdealer en die geeft ook aan dat slijtage van pomhuis/kam/deksel e.e.a. kan verklaren bij een draaiurenstand van +/-1400uur.