Koelwater M3.09

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Koelwater M3.09

Berichtdoor piet2411 » 20 Jul 2021, 08:35

Beste Forumleden,

In mijn vletje staat een M3.09 met buitenwaterkoeling.
Deze draait in principe naar behoren alleen vind ik het debiet van de impellerpomp gevoelsmatig wat tegenvallen.
Bij hoog toerental 2500+ zie je toch dat de koelvoeistoftemperatuur oploopt, het koelwater uit de uitlaat wordt dan ook heter en je gaat wat condenserende stoom zien.
Dit leidt in de praktijk niet tot problemen want ik vaar nooit op dergelijke toerentallen maar het geeft wel te denken.
Afgelopen winter heb ik het hele buitenwater circuit nagelopen en schoongemaakt tot aan de uitlaat injectie; nieuwe wierpot, slangen, impeller, wisselaar gereinigd. Dit heeft echter niet geresulteerd in een beter debiet al was de wisselaar wel goed smerig.
Nu zie ik in het onderdelenboek van de M3.09 dat er 2 impellerpompen moeten passen en bij mij is de jabsco 29460-1251 gemonteerd.
Zou het kunnen zijn dat de andere pomp (heeft ook een recentere datum in het onderdelenboek) een upgrade is met een beter debiet?

Alvast bedankt voor het meedenken ;)

Mvg,
Piet
Laatst gewijzigd door piet2411 op 20 Jul 2021, 09:26, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
piet2411
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 01 Feb 2012, 14:33
ligplaats: Nieuwkoop
info: Langenberg vlet 780
Vetus M3.09

Re: Koelwater M3.09

Berichtdoor Amersfow » 20 Jul 2021, 08:59

Is het wierfilter wel goed dicht? Als het zoon filter met 1 vleugelmoer bovenop is, krijg je het moeilijk dicht. Staat het water tot aan het deksel of staat er een zielig bodempje gelijk aan de waterlijn? Bij het laatste met vasaline proberen te dichten of een goed wierfilter
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1382
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 09:49
ligplaats:
info:

Re: Koelwater M3.09

Berichtdoor piet2411 » 20 Jul 2021, 09:25

Reden voor het vervangen van de wierpot is dat er inderdaad een oud vleugelmoer model in zat.
Deze is vervangen voor een vetus wierpot met "kruissleutel", deze dicht goed af, waterlijn halverwege de wierpot.

Mvg
Gebruikers-avatar
piet2411
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 01 Feb 2012, 14:33
ligplaats: Nieuwkoop
info: Langenberg vlet 780
Vetus M3.09

Re: Koelwater M3.09

Berichtdoor Amersfow » 20 Jul 2021, 10:01

Als er lucht in de wierpot blijft zuig je toch ergens lucht aan. Zou ook een slangklem kunnen zijn. Is de impellor wel origineel? Een namaak kan net iets smaller zijn zodat die niet goed pompt.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1382
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 09:49
ligplaats:
info:

Re: Koelwater M3.09

Berichtdoor piet2411 » 20 Jul 2021, 16:55

De zuigende slangen tot aan de impellerpomp zijn uitgevoerd in transparante spiraalslang en daar zie ik geen lucht doorheen gaan.
Zoals gezegd de wierpot staat halverwege de waterlijn en doet z'n werk, ik heb niet het idee dat lucht het probleem is.

Mvg
Gebruikers-avatar
piet2411
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 01 Feb 2012, 14:33
ligplaats: Nieuwkoop
info: Langenberg vlet 780
Vetus M3.09

Re: Koelwater M3.09

Berichtdoor Oeverloos » 20 Jul 2021, 18:14

Als het water in de wierpot op de waterlijn staat, dan begrijp ik hieruit dat er lucht in de wierpot zit.
In de wierpot zit normaal geen lucht van betekenis.
Zoals Amersfow zegt, ik zou toch de plastic schroefdraad en ring nog eens een keer checken.
Als die geen lucht doorlaat, dan blijft de impellerpomp over als lek.

Mvrg. Oeverloos
Knowledge compounds when it is shared
Gebruikers-avatar
Oeverloos
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 18:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info: Waddenzee, wonderzee.
Motorvlet

Re: Koelwater M3.09

Berichtdoor piet2411 » 21 Jul 2021, 07:28

Nogmaals, vanuit de wierpot zie ik geen lucht richting de impellerpomp gaan ondanks het feit dat deze halfvol staat.
Dit lijk mij eenvoudig te verklaren door het feit dat de aan- en afvoer van de wierpot onderin zitten en de aanwezige lucht er boven blijft.
M.i. heeft die luchtbel geen nadelig effect op de doorstroming van het aanvoergat naar het afvoergat van de wierpot.

Maar weer on-topic, valse lucht heb ik dus niet vastgesteld, de flow van wierpot naar pomp is zonder luchtbellen. Mijn vraag is of het nieuwere type impellerpompje van de M3.09 een betere opbrengst heeft dan de oude.

Mvg
Gebruikers-avatar
piet2411
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 01 Feb 2012, 14:33
ligplaats: Nieuwkoop
info: Langenberg vlet 780
Vetus M3.09

Re: Koelwater M3.09

Berichtdoor swblom » 21 Jul 2021, 07:45

Hoe is de algemene staat van de impellerpomp? Door de jaren heen slijt het (meestal messing) dekseltje en de achterkant van het pomphuis wat uit door de wrijving met de impeller. Dat heeft een negatieve invloed op het debiet van de pomp. De deksel is eenvoudig te vervangen, of even omdraaien met de tekst naar de binnenkant.
swblom
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 11:00
ligplaats:
info:

Re: Koelwater M3.09

Berichtdoor Rene » 21 Jul 2021, 08:12

Ik zou even met een Vetus dealer bellen, deze kan je zo vertellen of dit past.

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 326
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 09:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Koelwater M3.09

Berichtdoor piet2411 » 22 Jul 2021, 09:50

Contact gehad met de vetusdealer en die geeft ook aan dat slijtage van pomhuis/kam/deksel e.e.a. kan verklaren bij een draaiurenstand van +/-1400uur.
Gebruikers-avatar
piet2411
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 01 Feb 2012, 14:33
ligplaats: Nieuwkoop
info: Langenberg vlet 780
Vetus M3.09


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Michiel63 en 14 gasten