DAF 475 startmotor stuk of...?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: DAF 475 startmotor stuk of...?

Berichtdoor jade » 19 Jul 2021, 20:33

Goed dat het weer in orde is.
Veel vaarplezier!
jade
 
Berichten: 200
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 18:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: DAF 475 startmotor stuk of...?

Berichtdoor Navigo » 19 Jul 2021, 22:20

HH,

Het gaat er in dit geval eerder om waarom zou je 3 accu’s parallel geschakeld gebruiken?

Je kunt in dit geval ook af met;
-1 accu, denk aan een redtop
of
-2 parallel geschakelde accu’s, waarbij spanning dus gelijk blijft en je de CCA bij elkaar kunt op tellen.
Mogelijk configuratie als je gewicht van accu wilt verdelen of het tilbaar wilt houden.

3 accu’s in deze setup is te veel van het goede, wat wolf aangeeft is dat de capaciteit van de slechtste accu bepalend is voor het te leveren vermogen van de overige accu’s.

12 volt startmotor van de 475 is 3600w/12v geeft 300Ampere wat er wordt gevraagd bij starten, het kan dus met minder accu(s).

Navigo
Navigo
 
Berichten: 75
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 08:25
ligplaats:
info:

Re: DAF 475 startmotor stuk of...?

Berichtdoor Blacktoppie » 19 Jul 2021, 22:28

funnyric schreef:
Inmiddels maar een specialist gebeld en bleek dat mijn nieuwe accu niet in orde was. Deze omgewisseld en start weer als een malle.



Maar... waren ze nou 3 niet goed of was er maar 1 (nieuwe)niet goed en had wolf dus gelijk.(hoe kort ook)?

M.v.g.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1061
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 18:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak

Re: DAF 475 startmotor stuk of...?

Berichtdoor Wolf1 » 20 Jul 2021, 00:43

funnyric schreef:Ik begrijp werkelijk niet waar het verhaal 2 nieuwe accu's en 1 oude vandaan komt. (Pearl).

Denk dat je dat in jou geval ook helemaal niet moet willen weten !
funnyric schreef:Tevens stel ik gewoon een vraag in de hoop een normaal antwoord te krijgen. Ik heb in het verleden wel vaker meneer Wolf1 voorbij zien komen en vraag mij stellig af waarom u zo denigrerend doet. Heeft u dan werkelijk alle wijsheid in pacht en heeft de rest geen hersens?

Inmiddels maar een specialist gebeld en bleek dat mijn nieuwe accu niet in orde was. Deze omgewisseld en start weer als een malle.

Uw specialist heeft daarmee bewezen dat mijn extreem voorbeeld, van 2 spik splinter nagel nieuwe parallel aan een kapotte accu, een configuratie is, die je niet moet willen !
Als je dan iets goeds wil wordt het 6x 2Volt cellen, maar lijkt me lichtelijk overdreven om alleen een DAF te starten !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1007
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 18:24
ligplaats:
info:

Re: DAF 475 startmotor stuk of...?

Berichtdoor Lexvdpoel » 20 Jul 2021, 16:05

Wolf1 schreef:2x nieuwe parallel, aan 1 oude accu, geeft 3x de capaciteit van de oude accu ! ! ! !

Dan zou jump starten met een kapotte accu in jou theorie ook niet kunnen

"2 spik splinter nagel nieuwe parallel aan een kapotte accu, een configuratie is, die je niet moet willen !" Daar ben ik het wel mee eens :mrgreen:

Maar als je twee accu's met een capaciteit van 50Ah parallel koppelt aan een van 100Ah dan heb je een totale capaciteit van 200Ah en niet 3x 50Ah
Gebruikers-avatar
Lexvdpoel
 
Berichten: 108
Geregistreerd: 18 Jun 2020, 14:05
Woonplaats: Duitsland
ligplaats: Winschoten
info:

Re: DAF 475 startmotor stuk of...?

Berichtdoor henkvd » 20 Jul 2021, 17:47

jumpstarten en parallele accu's met een rotte er tussen is toch heel wat anders, parallel zorgt de rotte er voor dat de goede niet goed geladen worden en wat ze hebben geladen weg gesnoept wordt nadien.
Daarom zijn de nieuwe dan ook zo snel slecht.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4206
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 18:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: DAF 475 startmotor stuk of...?

Berichtdoor Lexvdpoel » 20 Jul 2021, 19:51

Hangt er ook weer vanaf "hoe" de accu slecht is, met een snelle zelfontlading wegens kortsluiting in de platen door kristallisatie/sulfatering etc geef ik jullie gelijk. Maar een accu waarvan de capaciteit teruggelopen is tot pak m beet 60% van de originele waarde gaat niet als belasting aan je netwerk hangen
Gebruikers-avatar
Lexvdpoel
 
Berichten: 108
Geregistreerd: 18 Jun 2020, 14:05
Woonplaats: Duitsland
ligplaats: Winschoten
info:

Re: DAF 475 startmotor stuk of...?

Berichtdoor Wolf1 » 21 Jul 2021, 07:54

Lexvdpoel schreef:Hangt er ook weer vanaf "hoe" de accu slecht is, met een snelle zelfontlading wegens kortsluiting in de platen door kristallisatie/sulfatering etc geef ik jullie gelijk. Maar een accu waarvan de capaciteit teruggelopen is tot pak m beet 60% van de originele waarde gaat niet als belasting aan je netwerk hangen

Dus echt wel, de klemspanning van de 60% accu is lager waardoor de 100% accu's gaan nivelleren !
Maar eigenwijs is ook wijs.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1007
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 18:24
ligplaats:
info:

Re: DAF 475 startmotor stuk of...?

Berichtdoor Lexvdpoel » 21 Jul 2021, 12:17

Dat is geheel wederzijds, een accu met teruggelopen (start) capaciteit kan nog steeds dezelfde open klemspanning bezitten als een goede accu
Gebruikers-avatar
Lexvdpoel
 
Berichten: 108
Geregistreerd: 18 Jun 2020, 14:05
Woonplaats: Duitsland
ligplaats: Winschoten
info:

Re: DAF 475 startmotor stuk of...?

Berichtdoor kajoe » 21 Jul 2021, 14:23

bij ons was het meestal zo dat van de serie accus er ongeveer de helft had staan koken dat de rest er ook een tik van had gekregen dus alles eruit koste een paar knikkers maar ander trok je ook de nieuwe stuk wij hadden in die tijd er 10 x 225 op staan plus start 2x 145 alles op 24 volt dit waren toen allen varta en werden rechtstreeks geleverd en onder garantie als je ze allen uitwisselde .
het gedonder met kokende accu,s werd beter toen we de gelijkstroom regelaars en dynamo,s in ruilde voor de wisselstroom dynamo,s en regelaars .\
de gelijkstroom was toen 1x 400 ampere dynamo die pas ging laden bij 1500 toeren tja de wisselstroom werden er 2x90 ampere die uitgeschakeld konden worden door middel van een veld schakelaar daarna nooit geen malheur meer gehad en dat was op een Daf 645 m zonder turbo .
kajoe
 
Berichten: 1072
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 09:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten