Pagina 1 van 2

Laadspanning Vetus Motor

BerichtGeplaatst: 04 Jul 2021, 16:26
door ricovr6
hallo mensen!
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
Heb een probleem met de laadspanning van een boot. Het is niet mijn vaartuig maar van een bekende.
totaal niet thuis in boot motoren, zit zelf in de auto`s dus de basis kennis is er!

Het probleem is dus dat de voltmeter op het dashboard 16 volt aangeeft Bij gasgeven (Multimeter ook) en dat de overige tellers bij gas geven ook maximaal uitslaan
Dus mijn vermoeden is dat de spanningsregelaar de geest heeft gegeven. Ik heb ook vernomen dat ze een paar sigartetten aanstekers erbij hebben geplugd.
Die zijn overigens ook stuk gegaan, Waarschijnlijk door het teveel aan spanning. denk ook dat daardoor de spanningsregelaar kapot is gegaan?

Dit kon ik nog net lezen op het typeplaatje op de motor: Vetus M414 a102 37423 42556 serie a

Re: Laadspanning Vetus Motor

BerichtGeplaatst: 04 Jul 2021, 18:17
door heuvels
Je moet niet naar de motor kijken maar naar de dynamo. Normaliter zit de voltage regelaar daar ingebouwd. Je zou de dynamo kunnen loskoppelen en er mee naar een reparatiebedrijf gaan bij jou in de buurt, daar kunnen ze hem testen en repareren, eventueel een nieuwe verkopen.
De dynamo wordt aangedreven door een V-snaar of een riem.

Re: Laadspanning Vetus Motor

BerichtGeplaatst: 04 Jul 2021, 19:50
door ricovr6
Klopt die zit in de dynamo ingebouwd! Heb jij ervaring met het demonteren van dit type dynamo? Ik heb de beugel van de spanner los, maar hij zit nog op 1 punt aan de onderkant vast. Maar kan geen bout vinden :( Zie alleen een vierkant blokje. Afbeelding Is het een soort van pen die je eruit moet tikken?

Re: Laadspanning Vetus Motor

BerichtGeplaatst: 04 Jul 2021, 20:25
door heuvels
Die foto word ik geen wijs uit. Normaal zit hij met twee bouten vast, één aan een beugel en één op een scharnierpunt. Zou ook een pen kunnen zijn. Het punt waar hij op scharniert moet los.

Re: Laadspanning Vetus Motor

BerichtGeplaatst: 04 Jul 2021, 20:41
door Kwokko
ricovr6 schreef:Zie alleen een vierkant blokje.

Dat vierkant blokje kan de kop van de bout zijn.
Op decanteren kant zit een platte ring ,een veerring en een moet.
Het kan nog zijn ,dat ,als je de bout eruit hebt, dat je ook nog een bus waar de bout doorheen zit ,eruit moet tikken.
Dat is namelijk het scharnierpunt van de alternator.

En met die foto kun je niks.
Niet zo close erop graag.

Re: Laadspanning Vetus Motor

BerichtGeplaatst: 04 Jul 2021, 20:48
door ricovr6
Bedankt voor jullie reactie! Foto kon ik niet beter maken :D Kom er erg slecht bij. Denk dat ik er al uit ben, heb een schema gevonden. En als het goed is zit de moer aan de achterkant zoals jij zegt! Afbeelding

Re: Laadspanning Vetus Motor

BerichtGeplaatst: 04 Jul 2021, 20:55
door Kwokko
ricovr6 schreef:En als het goed is zit de moer aan de achterkant zoals jij zegt!

Er is zelden ruimte om de bout er van de andere kant af ,in te steken.
Ik begrijp trouwens niet waarom er een 4kante kop op zit ,want met een 6kante zet je er veel gemakkelijker een ratel met dop erop.
Hopelijk past er een steeksleutel op de 4kante kop.

Re: Laadspanning Vetus Motor

BerichtGeplaatst: 04 Jul 2021, 22:07
door ricovr6
Er is zelden ruimte om de bout er van de andere kant af ,in te steken.
Ik begrijp trouwens niet waarom er een 4kante kop op zit ,want met een 6kante zet je er veel gemakkelijker een ratel met dop erop.
Hopelijk past er een steeksleutel op de 4kante kop.



Naast die 4kante kop zit een nokje, Zie mijn eerste foto aan de linkerzijde. Waarschijnlijk om te zorgen dat de pen niet kan verdraaien? Krijg er met geen mogelijkheid een dop of steeksleutel op. Vind het maar een raar systeem. Via de achterkant kom je er ook lastig bij. :( Ga van de week maar even verder stoeien

Re: Laadspanning Vetus Motor

BerichtGeplaatst: 05 Jul 2021, 08:22
door Wolf1
Als je nu in het zelfde onderdelenboek 2 bladzijden door bladert zie je dat item 12 de spanningregelaar is en door 2 schroefjes te verwijderen zo is te demonteren ! !
Vervolgens even op de fieldsimulator testen.
Gr. en succes Wolf1

Re: Laadspanning Vetus Motor

BerichtGeplaatst: 05 Jul 2021, 08:26
door heuvels
Die nok zit er om te voorkomen dat de pen meedraait als je de moer vast/los draait.
De moer zal dan wel aan de andere kant van de dynamo zitten. Lange pen dus. Hopelijk heb je de ruimte om die er uit te trekken. Of de dynamo van de pen af te schuiven.