Dubbele vraag over motorfundatie.

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Dubbele vraag over motorfundatie.

Berichtdoor D.J. » 22 Jun 2021, 16:55

Heren/dames...
Ik heb twee vragen.
Ik moet mijn Yanmar 2qm20 nog inbouwen in mijn schouw. Motorfundatie moet nog geheel gemaakt worden.
De eerste vraag is hoeveel speling houd ik aan tussen onderzijde carter en de romp? De schouw heeft een nagenoeg vlakke bodem. Het is niet de bedoeling dat tijdens het kantelen van de motor het carter de bodem gaat raken natuurlijk. Carter is +- 25cm breed. Motor weegt 200KG,staat op vier motorsteunen. Koppelingzijde twee keer 75kg,niet koppelingzijde twee keer 100KG. Allen 60 shore.
Vraag twee. Aangezien ik vanaf de vlakke bodem de fundatie moet gaan bouwen heb ik zo ongeveer 18 tot 22 cm hoogte nodig tot de voet van de motorsteunen.
Dit is best een aanzienlijke hoogte om met een enkel staalprofiel voor elkaar te krijgen. Dat zijn namelijk wel echt chunky profielen. Ik had in gedachten om met twee hoek of L profielen te gaan werken,met daartussen een "vakwerk" constructie om op hoogte te komen. Het is sterk,en minder in gewicht. Als iemand een ander idee heeft,of ervaring hiermee dan hoor ik het graag.
Overigens zijn alle tips over het maken van een motorfundatie welkom. Dus als er punten zijn van "vergeet zeker niet" dan graag laten weten..
D.J.
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 20 Apr 2021, 06:37
ligplaats: Groningen
info:

Re: Dubbele vraag over motorfundatie.

Berichtdoor Amersfow » 22 Jun 2021, 19:34

Ik heb eens een boot gehad die had een mini uitstulping onder het carter, een soort doos kieltje. Daarmee kwam de motor een stukje lager, zou je misschien kunnen overwegen.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1858
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Dubbele vraag over motorfundatie.

Berichtdoor FKZ » 23 Jun 2021, 09:06

Je kan twee stuken koker nemen van de juiste lengte en daar je hoekstaal op lassen. Je kan ook een afgesloten ruimte maken door met staal een voor en achter spant te maken dit op de plek van een spant. Deze in langs richting ook verbinden en dan boven op het hoek profiel. Voordeel is mocht je een keer olie of andere lekkage hebben dan valt het meeste in deze ruimte en niet door je hele boot.

Een andere optie zou nog kunnen zijn om u profiel op het vlak te lassen en dat op stoppen met hout en daar de motor weer aan vast. Zo gaat het vaak in sloepen of volglas zeilboten. Je moet massa maken om je motor te dempen dus of aan zo veel mogelijk spanten vast ( water is ook massa) dus licht bouwen is voor een prettige demping niet direct nodig.

Google doet wonderen voor je ideen

Ivm het stuw druk lager hoeft de fundatie enkel de motor te dragen en niet de stuwkracht. Ik zou zachtere dempers overwegen.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Dubbele vraag over motorfundatie.

Berichtdoor D.J. » 23 Jun 2021, 13:56

Amersfow.
Snap het idee. Maar eigenlijks komt de motor al best laag. Lijkt me niet nodig om de bodem daar nog eens op aan te gaan passen.
De vraag was omdat ik eigenlijks niet een idee heb hoeveel een motor kan kantelen. Bij starten,stoppen en dergelijke.

FKZ
Ik lees het eerste idee zo. Een hoekstraal op pootjes. Nou zou ikzelf daar dan weer een vakwerk tussen maken,dus misschien hebben we dan wel een zelfde soort idee,maar voeg ik nog wat toe.
Het idee van massa snap ik,en dat gaat ook wel lukken denk ik. Het is ook mijn idee om het stuwdruklager (wat een staand bloklager is) fundatie door te trekken naar de motorfundatie. De fundatie komt ook tussen drie originele spanten in. Dus dat afsluiten als een soort van opvang van evt lekkage ga ik dan ook zeker doen.
En ja,die motorsteunen. Haha,dat is wel een dingetje. Ik heb het overigens op internet berekend op een website. Die kwamen uit op 85kg shore 65 per stuk.
In verband met de gewichtsverdeling op de steunen,de voorste vangen meer gewicht op als de achterste heb ik het eerst zo gedaan. Maar heb de goedkoopste eerst aangeschaft op motorsteunen punt nl. Het is ook om even te proberen. Je moet het toch eerst gaan testen.
D.J.
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 20 Apr 2021, 06:37
ligplaats: Groningen
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten