Temperatuurmeters geven te hoge waarde aan.

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Temperatuurmeters geven te hoge waarde aan.

Berichtdoor Zwart » 18 Jun 2021, 12:13

Ik heb een boven en onderbesturing met elk een temperatuurmeter.
Nu, als de accu's aan de walstroom hebben gelegen, (28V) geven de meters als de motor warm is 75-80 graden aan. Prima.
Na een dag, of 2 stijgt de temperatuur tijdens het varen naar 90 of net iets hoger. Op beide meters. Infrarood meter op de sensor geeft rond de 76 graden aan. spanning is gezakt naar 26/27 volt. Ook na gebruik v.d. boegschroef zie ik de temperatuur op de meter stijgen.

Klopt het dat door spanningsverlies de temperatuur op de meter een foutieve waarde aangeeft?
Hoe is dit te verhelpen?

Bij spanningsmeting op de temperatuursensor => hogere temperatuur, lagere spanning.
Zwart
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 18 Jun 2021, 11:18
ligplaats:
info: Combikruiser
DAF575

Re: Temperatuurmeters geven te hoge waarde aan.

Berichtdoor Oeverloos » 18 Jun 2021, 15:32

Een wisselende spanning op het boordnet zou m.i. geen invloed moeten hebben op de uitlezing van de temperatuur meter.

Het laden van de dynamo na gebruik van de boegschroef heeft ook geen invloed op de bedrijfstemperatuur.
De dynamo gebruikt maar enkele pk’s van de DAF.

De bedrijfstemperatuur van de DAF type 475/575/615 is volgens de gebruiksaanwijzing tussen de 75 -80 graden.
Dat klopt dus bij jouw.

De temperatuur meter krijgt zijn gegevens van de gever die in het motorblok zit, zoals je zelf ook schrijft.
Als die niet de juiste temperatuur doorgeeft dan krijg je rare waarden te zien.
Verschillende temperaturen van de motor kunnen theoretisch hierop van invloed zijn.
Ik heb deze ervaring ook gehad met een “vage” gever.
Het duurde jaren voordat ik dat door had.
Een originele VDO gever voor de VDO meter was bij mij de oplossing.

Tenslotte, check ook de aansluiting van het kabeltje op de gever, soms maakt die niet goed contact.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 648
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten