Hoge temperatuur mercedes motor

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Hoge temperatuur mercedes motor

Berichtdoor Adventure » 14 Jun 2021, 19:42

Sinds onze boot uitgerust met een mercedes 190d welk type OM dit is weet ik eerlijk gezegd niet, uit de winterstalling is gekomen en na de motorbeurt te hebben gehad, kampen we met een heel vreemd koeltemperatuur van de motor.

Op de VDO meter gaf hij in eerste instantie 100 tot 120 graden aan, schrikken natuurlijk.
Daarna hebben ze met een infrarood temperatuur meter bij de sensor van de motor gemeten en de koelvloeistof in de warmtewisselaar en die gaf veel minder aan rond de 70 graden.

Inmiddels is de sensor vervangen en gaf de meter nog te veel aan en de monteur vond de temp. Te hoog.

Dus heeft het binnenwerk van de thermostaat verwijderd, en als we nu op zo’n 1600 toeren varen met onze beachcraft loopt de temperatuur nog op naar +- 90 graden, varen we rond de 1200 toeren is dit zo’n 70 graden.

Kortom echt gerust gaan we zo niet varen, maar misschien is dit wel een normale temperatuur, maar ik vind die 90 graden vrij hoog als er geen thermostaat inzit.

Nu blijkt er achter mijn waterpomp ook nog een warmtewisselaar van bowman te zitten ipv een expansie vat.

Een paar mensen die mee gemeten hebben vinden het een vreemd constructie in ieder geval.

Afbeelding

Afbeelding

Op de laatste foto is deze koeler van bowman links onderin te zien.

Volgens de monteur lijkt het of er een probleem in het circulatie systeem zit.

De waterpomp is al gereviseerd geweest althans datgene wat tussen de wierpot en die bowman warmtewisselaar zit.

Vorig jaar hebben we eigenlijk weinig voluit gevaren, een paar keer toen liep de temperatuur ook wel naar de 90 graden maar toen zat er wel een thermostaat in.

Ik probeer zelf ook te begrijpen wat er nu mis kan zijn als er al iets mis is, maar moet er vanuit gaan dat de monteur dit niet zomaar vind om geld te verdienen want die heeft het druk genoeg.
Als je boot niet drijf, is hij vermoedelijk lek, of heb je een duikboot !
Gebruikers-avatar
Adventure
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 15 Apr 2021, 08:03
Woonplaats: Lage Zwaluwe
ligplaats: Lage Zwaluwe
info: Beachcraft 950

Re: Hoge temperatuur mercedes motor

Berichtdoor heuvels » 14 Jun 2021, 21:16

Beetje weinig gegevens.
Heb je een impeller pomp?
Of gesloten circuit met buizen onder je boot?
De thermostaat hoort er echt in, wel leuk om te testen met de binnenboel er uit maar daarna weer de thermostaat er tussen.
Het is ontstaan na een beurt, is koelwater soms vervangen? dan kan er lucht in het systeem zitten.
Die extra warmtewisselaar zit er trouwens om de keerkoppeling te koelen.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Hoge temperatuur mercedes motor

Berichtdoor Adventure » 14 Jun 2021, 22:09

We hebben een impeller pomp.

Geen gesloten circuit , dus geen buizen onder de romp.

Er komt water uit de uitlaat.

Vorige week zaterdag hebben we de dop van de warmtewisselaar die aan de motor vast zit los gehad terwijl de motor draaide en de thermostaat er nog in zat, op een gegeven moment kwam het niveau van de koelvloeistof over de rand en zakte daarna diep weg zodat je eigenlijk niets meer zag.

Omdat de sensor nog vervangen moest worden weer de wisselaar gevuld met water na een tijdje kwam weer de vloeistof over de rand deze keer wat meer en daarna zakte het niveau weer en hebben wederom water bijgevuld en daarna bleef het niveau normaal, maar alles bij een stationair draaiende motor.

De temp. Meter op dashboard gaf toen 95 graden aan dit zou +- 10 graden afwijken met wat er bij de sensor met de externe meter werd gemeten.

Daarna hebben we niet durven te varen, de monteur heeft er een nieuwe sensor erin gezet, en vond de temperatuur nog steeds te hoog, en heeft toen het binnenwerk van de thermostaat eruit gehaald, vond ik op zich sowieso al vreemd want daarmee los je volgens mij het probleem niet op.

Gisteren hebben we dan voor het eerst gevaren en een kleine 20 minuten op 1600 toeren gevaren en dan zie je de temperatuur oplopen tot zo,n 90 graden en daarna dus op wat minder toeren zie je het weer terug zakken naar de 60 a 70 graden.

De keer koppeling is inderdaad watergekoeld.

Koelvloeistof is er met de beurt eruit geweest om de thermostaat te vervangen.

De boel zou ontlucht zijn en ook de boiler die erop aan gesloten zit die blijkbaar te hoog geplaatst zit zegt men. Zit ietwat hoger dan de motor.

Kan het een probleem zijn in de warmtewisselaar of zit er nog ergens een pomp om het koelwater rond te pompen.

Het is een monteur die we al jaren hebben en eigenlijk altijd goed werk leverde met onze vorige boot.
Dus wil niet twijfelen aan zijn kennis maar misschien zijn er meer mensen die dit probleem herkennen.


Maar
Als je boot niet drijf, is hij vermoedelijk lek, of heb je een duikboot !
Gebruikers-avatar
Adventure
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 15 Apr 2021, 08:03
Woonplaats: Lage Zwaluwe
ligplaats: Lage Zwaluwe
info: Beachcraft 950

Re: Hoge temperatuur mercedes motor

Berichtdoor Wolf1 » 14 Jun 2021, 22:28

Jonge, jonge, jonge, is het nu zo moeilijk een paar foto's te maken waarop je iets kan zien met betrekking tot je vraag ? ? ?
Maar ik ben zover te vermoeden met een OM621 te maken te hebben met een bouwman koeler een watergekoeld spruitstuk en dan zal de buitenwater pomp wel onder de dynamo zitten ?
Wil je niet bang maken maar als ik het zo lees, gescheurde kop ! ! !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Hoge temperatuur mercedes motor

Berichtdoor heuvels » 14 Jun 2021, 22:35

Lijkt op luchtbellen in je koelwater. Niet goed, probleem in je blok.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Hoge temperatuur mercedes motor

Berichtdoor No Hurry » 14 Jun 2021, 22:48

Dus voorlopig uitgevaren dan ?

Of denk ik nu te zwart wit.
No Hurry
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 10 Mei 2020, 14:14
ligplaats:
info:

Re: Hoge temperatuur mercedes motor

Berichtdoor JanSr » 17 Jun 2021, 16:59

Vrijwel zeker een lekke koppakking. Een gescheurde kop is weer een hele stap verder, daar zou ik niet direct van uitgaan.

Een enigszins ervaren sleutelaar heeft die kop er in een halve dag af, incl schoonmaken van de pasvlakken.
Met een stalen lineaal is te zien of de kop nog recht genoeg is. Zo niet, laten vlakken.
Het vlakken van de kop kost inclusief opspannen hooguit een paar uur.
Met enig geluk kan dat dus in een paar dagen klaar zijn, de rest is wachten.
Dan weer een halve dag sleutelen en varen maar.

De hele klus moet echt in een week kunnen.

Maar zal ik de centen had zou ik voor een hedendaagse motor gaan. Zo'n Mercedes is 50 jaar oude technologie.
JanSr
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 20 Jun 2020, 15:36
ligplaats: KWVL
info:

Re: Hoge temperatuur mercedes motor

Berichtdoor Wolf1 » 18 Jun 2021, 11:32

JanSr schreef:Vrijwel zeker een lekke koppakking. Een gescheurde kop is weer een hele stap verder, daar zou ik niet direct van uitgaan.

Een enigszins ervaren sleutelaar heeft die kop er in een halve dag af, incl schoonmaken van de pasvlakken.
Met een stalen lineaal is te zien of de kop nog recht genoeg is. Zo niet, laten vlakken.
Het vlakken van de kop kost inclusief opspannen hooguit een paar uur.
Met enig geluk kan dat dus in een paar dagen klaar zijn, de rest is wachten.
Dan weer een halve dag sleutelen en varen maar.
Maar zal ik de centen had zou ik voor een hedendaagse motor gaan. Zo'n Mercedes is 50 jaar oude technologie.

Beetje klok klepel verhaal, dat geklooi met een rij werkt niet ! Dan moet je gaan blauwen op een vlaktafel.
Veel sneller en daardoor goedkoper, opspannen op de vlakbank steen (gietijzer) er 1x over laten lopen en je ziet hoe krom of vlak hij is !
Ik had al verteld: "kop gescheurd" dus moet er toch af zou er iets aan de koppakking mankeren dan zie je dat ! !
Kijk dan even naar scheurtjes tussen de zittingen !
Van deze rommel is nog zat te koop en die 50 jaar oude technologie doet het nog best, weet niet of je nu ook zo blij moet zijn met een commonrail in een bootje, voor het minste moet hij op de testbank en her motoriseren is vaak meer als de waarde van de boot ! !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Hoge temperatuur mercedes motor

Berichtdoor JanSr » 18 Jun 2021, 12:05

Zoals gebruikelijk heeft iedereen weer zijn gelijk.....
JanSr
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 20 Jun 2020, 15:36
ligplaats: KWVL
info:

Re: Hoge temperatuur mercedes motor

Berichtdoor stefan » 18 Jun 2021, 12:53

Nou volgens mij is iedereen het eens dat er een probleem is met de kop; koppakking of een scheur. In beide gevallen moet de kop eraf.
Maar wellicht is het goed als TS eerst nog een paar foto's plaatst van de totale situatie, ook met de boiler etc.
Wellicht is er door dat beeld ook te zien of er nog sprake kan zijn van luchtbellen die de circulatie belemmeren.
stefan
 
Berichten: 631
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 105 gasten