Sinds onze boot uitgerust met een mercedes 190d welk type OM dit is weet ik eerlijk gezegd niet, uit de winterstalling is gekomen en na de motorbeurt te hebben gehad, kampen we met een heel vreemd koeltemperatuur van de motor.
Op de VDO meter gaf hij in eerste instantie 100 tot 120 graden aan, schrikken natuurlijk.
Daarna hebben ze met een infrarood temperatuur meter bij de sensor van de motor gemeten en de koelvloeistof in de warmtewisselaar en die gaf veel minder aan rond de 70 graden.
Inmiddels is de sensor vervangen en gaf de meter nog te veel aan en de monteur vond de temp. Te hoog.
Dus heeft het binnenwerk van de thermostaat verwijderd, en als we nu op zo’n 1600 toeren varen met onze beachcraft loopt de temperatuur nog op naar +- 90 graden, varen we rond de 1200 toeren is dit zo’n 70 graden.
Kortom echt gerust gaan we zo niet varen, maar misschien is dit wel een normale temperatuur, maar ik vind die 90 graden vrij hoog als er geen thermostaat inzit.
Nu blijkt er achter mijn waterpomp ook nog een warmtewisselaar van bowman te zitten ipv een expansie vat.
Een paar mensen die mee gemeten hebben vinden het een vreemd constructie in ieder geval.
Op de laatste foto is deze koeler van bowman links onderin te zien.
Volgens de monteur lijkt het of er een probleem in het circulatie systeem zit.
De waterpomp is al gereviseerd geweest althans datgene wat tussen de wierpot en die bowman warmtewisselaar zit.
Vorig jaar hebben we eigenlijk weinig voluit gevaren, een paar keer toen liep de temperatuur ook wel naar de 90 graden maar toen zat er wel een thermostaat in.
Ik probeer zelf ook te begrijpen wat er nu mis kan zijn als er al iets mis is, maar moet er vanuit gaan dat de monteur dit niet zomaar vind om geld te verdienen want die heeft het druk genoeg.