een merceders 2,5 diesel in bouwen

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

een merceders 2,5 diesel in bouwen

Berichtdoor Klaas » 20 Dec 2011, 01:58

ik probeer het toch ook ff hier.
ik heb mijn zwager voor gek verklaard daar hij een merceders 2,5L 170pk wil inbouwen in een oude veepraam van 9 bij 2.25 diepgang 45cm staal gebouwd. ik had net nog de vraag op het oude forum gesteld en toen was het weer over.Deur weer dicht.
hij wil de versnellingen in stand houden wat volgens mij onmogelijk is, maar wie ben ik.
het koelen is opzich geen probleem, een paar pijpen door de wand onder de waterlijn naarbuiten en je heb een koelcysteem, maar ik heb zo het idee dat het geen lang leven heeft.
maar wellicht heb ik het wel fout.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: een merceders 2,5 diesel in bouwen

Berichtdoor fox4you » 20 Dec 2011, 14:43

Met een praam kan toch alles.
Afbeelding

Ik heb ze geteld het zijn er precies 7, dagje uit Klaas?
Gebruikers-avatar
fox4you
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 10:29
ligplaats:
info:

Re: een merceders 2,5 diesel in bouwen

Berichtdoor Klaas » 20 Dec 2011, 14:53

hahaha nee zo oud ben ik niet hahaha :lol: maar wel een hele leuke foto hoor.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: een merceders 2,5 diesel in bouwen

Berichtdoor henkvd » 25 Dec 2011, 00:59

Een verstandig idee is het allerminst.

Je kan een hele opsomming maken waarom het niet verstandig is, ik houd het maar even bij het meest praktische probleem:

Je kan de versnellingsbak laten zitten, maar hoe ga je ooit achteruitslaan ?

Uhhh, in z'n R nou nee dat gaat hem niet worden als je niet eerst stil ligt, al varend krijg je hem nooit in z'n achteruit.
Zolang de boot nog vooruit gaat, blijft de schroef draaien, hierdoor de uitgaande as van de versnellingsbak ook en die blokkeert hierdoor nou net de achteruit.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: een merceders 2,5 diesel in bouwen

Berichtdoor Klaas » 25 Dec 2011, 09:40

tja das was ook mijn eerste idee, maar ik heb het het met hem besproken en hij zag dat niet zo. Nou vind ik het zoiezo erg raar om het zo in te bouwen. maar ik dacht dat mischien zal ik dat wel fout zien. Ik zag dat hele koppelen ook eigelijk niet zitten, en wat moet je met 5 versnelllingen en 170 pk in de sloten.
Ik heb het er ere gister ook nog met hem over gehad, we hadden een fam etentje, en hij blijft er heilig bij. na een half uur discussie er over heb ik hem succes gewenst, ik wil hem gerust helpen,maar daar ik dit niet zie zitten en hij niet wil luisteren moet hij het zelf maar moet uitzoeken. De staat van de praam kan het mijn inziens geen eens 170 pk hebben. Ligt momenteel ook weer op de bodem.
Ik zal het blijven volgen en als er stunten zijn het hier zeker niet laten om te melden.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: een merceders 2,5 diesel in bouwen

Berichtdoor fox4you » 25 Dec 2011, 12:14

Zoiets moet je altijd aanmoedigen en "ter lering en de vermaak" kompleet met film of plaatjes publiceren.
Filmpjes op You Tube van dat soort idioterieen scoren erg hoog.

Je kunt er later ook altijd weer de familie etentjes mee opvrolijken.
Gebruikers-avatar
fox4you
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 10:29
ligplaats:
info:

Re: een merceders 2,5 diesel in bouwen

Berichtdoor unimog » 26 Dec 2011, 00:32

Het gaat niet bestaat niet! zeggen wij hier, maar het is een gigantische uitdaging.
Het is vaker gedaan hoor, weet niet hoe, maar toch.
De doordraaiende schroefas is wellicht te omzeilen met iets van een remband of zo op de as en dan achteruit schakelen.
Gewoon aan beginnen zoals fox zegt, en we leren er met z'n allen altijd weer iets van.
Ervaring is het leren van je fouten, sommige mensen hebben veel ervaring.
unimog
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 20 Dec 2011, 23:10
ligplaats:
info:

Re: een merceders 2,5 diesel in bouwen

Berichtdoor Klaas » 26 Dec 2011, 01:16

Hij gaat de uitaging aan, trekt er de winter voor uit geloof ik, maar dan moet eerst die praam van 9 bij 2,25 uit het water trekken of hijsen want voorlopig is dat een onderzee boot. Maar tis een rommelaar en we zullen alles bij houden dat wel. En mocht er beeld materiaal zijn zal ik het zeker plaatsen. En wie weet lukt het ook nog, tis echt iets voor Hans v Vuuren want het moet ook allemaal voor niets zeg maar ;) .
dat was ook al met de motor welke er nu instaat dat is een sabb 2 cilinder iets van 18 pk welke ook zelf is ingebouwd zelf een schroef gelast en welke in dus ook al verschillende keren heb versleept door dat er dingen niet klopte, schroefbladen krom, roer wat er afviel. Hij had ook een open koelsysteem, en in het voorjaar had ik hem al gewaarschuwd dat dat niet handig is in de grachten en sloten gezien de bende van bladeren, kroos e.d. Kon geen kwaad volgens hem tot dus tot half Juli, en hij dus met en koker aan het varen was en ja hoor pakkingen er tussen uit geblazen motor naar zijn grootje, en nu is dat mis nog enigsinds te herstellen, maar nu licht ie een paar weken al onder en dat zal wel ongeveer de doodsteek zijn van deze sabb. erg zonde allemaal, 2 accus weg.
maar net wat ik zeg, we zulllen het beleven :) .
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: een merceders 2,5 diesel in bouwen

Berichtdoor fox4you » 26 Dec 2011, 11:54

Ik mag dat wel zulke knoeiers.
Heel lang geleden toen we met z'n allen nog niet zo rijk waren was dat soort geklooi vaak de enige manier om toch een bootje te kunnen varen.
Er kwam veel zelfwerkzaamheid en vindingrijkheid aan te pas en zulke projecten werden vaak samen met vrienden en/of geestverwanten gedaan.
Veel beunhazerij op het werk en er was altijd wel een (vak)mannetje voor de speciale of moeilijke dingen.
Het was veel gezelliger en je kon nog eens lachen als het weer eens mis ging want dat ging het nog al eens.

Nu hebben we het over torsietrillingen, oneenparigheid, 400Ah, fetaccuscheiders, omvormers, plotters, etc. etc.,
toen zette je, niet gehinderd door enige kennis, gewoon een motor in je boot en de verbinding met de schroefas gebeurde gewoon met een cardanas van de sloop, homokinetisch as, nooit van gehoord. :)
Ik heb wel eens iemand een luchtgekoelde Volkswagen (kever) motor in een bootje zien klooien en daar denk ik dan aan als Ton over z'n merk loopt te pochen.
Als je nu niet het allerbeste (duurste) merk neemt dan wordt je op het forum afgefakkelt door de "deskundigen".
Ik neem juist aan het forum deel om nog wat uit die tijd, toen ik zelf nog een kwajongen was, te ervaren.
Maar ik ben wel zo eerlijk om te vermelden dat ik met veel plezier in een tip top werfschip rond vaar met bijna alles erop en eraan. ;)
Maar heb af en toe nog steeds heimwee naar dat geklooi.
Gebruikers-avatar
fox4you
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 10:29
ligplaats:
info:

Re: een merceders 2,5 diesel in bouwen

Berichtdoor vuuren1 » 26 Dec 2011, 20:48

Als iemand iets zelf wil ontdekken met iets waarover de feiten al meer dan 40 jaar bekend zijn en hij daar lol in ziet moet hij dat lekker doen. Dat noem ik dan hobby.
Als een ander met een hopeloze standaard installatie denkt dat hij er na 40 jaar weinig naar om gekeken te hebben het gek vindt dat het problemen geeft zal ik anders antwoorden.

Ik heb wel boten meegemaakt met een automotor en een versnellingsbak, dat ging heel aardig.
In de achteruit schakelen was een probleem omdat de achteruit geen synchromesh had. Dan moet er een asrem worden gemaakt.
Bij recente Mercedes busjes is de achteruit wel gesynchroniseerd, dan kan het wel zonder rem, maar de levensduur is beperkt.
Verder gebruik je de versnellingsbak in 1 versnelling omdat een scheepsschroef een heel ander gedrag heeft dan de wielen onder een auto.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten