Hoe zwaar loopt zo'n omkeerbare schroef?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Hoe zwaar loopt zo'n omkeerbare schroef?

Berichtdoor Faber58 » 07 Dec 2013, 23:19

Berichtdoor Faber58 » do 28 nov 2013, 20:54

Hallo allemaal.
Mijn boot wordt uitgerust met een Verheij omkeerbare schroef.
De installatie bestaat uit de 2-bladige schroef (dia 32cm), de schroefas (dia 30mm), en de originele dubbele taatslager met de vork die hem verschuift over de schroefas. Verder was er niets bij.
Nu moet ik dus de rest van de bediening bedenken en bouwen. Het gaat om een relatief kort afstand, +/- 100cm vanaf vork/taatslager tot stuurkolom.
De overbrenging zal bestaan uit hendel en stangen omdat ik al in de gaten heb dat de boel niet met een (mono) kabel in beweging te krijgen is.
Ik heb geen idee hoe zwaar de bediening van zo'n omkeerbare schroef loopt. Wat moet ik verwachten?
En wordt de bediening ook nog zwaarder als de schroef draait?
Ik heb weleens een omkeerbare schroef geprobeerd, op het droge, van een Sabb diesel. Dat ging lekker soepel.
Komt een complete Verheij installatie een beetje in de buurt?
Alle info is welkom. Evt foto's of schema's helemaal.
Alvast bedankt.
Faber58
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 16:08
ligplaats:
info:

Re: Hoe zwaar loopt zo'n omkeerbare schroef?

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 23:20

Bericht door vuuren1 » do 28 nov 2013, 22:07

Verheij is bekend maar nogal antiek.
Bediening met een monokabel zal inderdaad niet lukken.

Ik zou het proberen af te kijken bij bootjes met dit zelfde systeem, dan hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden.

De oude loodsjollen hadden ook een dergelijk systeem en daar zat een zgn. koffiemolen (een wiel) aan voor de bediening. Ofwel veel omwentelingen bij het verstellen wat voldoende kracht opleverde.

Als de boel wordt belast kost dat idd meer bedieningskracht omdat de schroef dan wordt belast en tegenwerkt.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Hoe zwaar loopt zo'n omkeerbare schroef?

Berichtdoor Faber58 » 07 Dec 2013, 23:20

Bericht door Faber58 » do 28 nov 2013, 23:17

Een Verheij is inderdaad niet nieuw. Het past wel bij de rest van de boot.
Hmmm, zo'n koffiemolen had ik ook al bedacht en ik had zelfs een mooie oude groot formaat bronzen regulateur voor gevonden. Deze zou er prima bij passen.
Wel erg stijvol en romantisch.
Ik vind alleen wel een groot nadeel aan zo'n systeem: voor dat je de schroef van max positief* naar max negatief* bij een (nood) stop hebt gedraaid, duurt het nogal lang. Het omgooien van de stoommachines van de Titanic hadden een beetje zo'n vertraging met het bekende resultaat. Op de (soms) drukke A'damse grachten ben ik eigenlijk meer op zoek naar een wat snellere bediening.
Als er geen betere tips binnenkomen, zal ik toch iets moeten ontwerpen met hendel en stangen. En genoeg (stel) mogelijkheden om zwaarte en snelheid te kunnen combineren.
Trouwens zo'n koffiemolen heeft ook nog het voordeel dat het gelijk de schroef gelijk vastzit in de gekozen stand. Vandaar de volgende vraag: Hoe zou het eigenlijk zitten met een andere bediening? Blijft zo'n schroef überhaupt uit zichzelf in de gekozen stand of moet het in die stand "geborgd" worden door de bedieningshendel/systeem oid?

Nog even geduld en dan maar hopen dat er een paar "antiquairs" zullen reageren en hun herinneringen over Verheij omkeerbare schroeven met mij willen delen.

* Hiermee bedoel ik natuurlijk de "optimale" stand van de omkeerbare schroef, positief en negatief.
Faber58
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 16:08
ligplaats:
info:

Re: Hoe zwaar loopt zo'n omkeerbare schroef?

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 23:21

Bericht door vuuren1 » do 28 nov 2013, 23:37

Je snapt wat ik bedoel: De zgn. koffiemolen laat zich niet terug bijstellen bij belasting, een stangensysteem doet dat wel en gemakkelijker (is ook wel weer iets op te bedenken).
Er zijn stuursystemen te koop met een monokabel en met instelbare weerstand (Allpa), mogelijk kan je daar iets mee.

Dat de Titanic is vergaan had niet alles te maken met de omkeerbaarheid van de machines.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Hoe zwaar loopt zo'n omkeerbare schroef?

Berichtdoor Faber58 » 07 Dec 2013, 23:22

Bericht door Faber58 » vr 29 nov 2013, 00:02

Bij een hendel/stangen systeem dacht ik om iets te fabriceren in de trant van zo'n ouderwetse gashendel in de vorm een "kartelvormig kwadrant" zou ik zeggen.
Of een rem of frictie?
Dat natuurlijk helemaal afhankelijk van hoe heftig de schroef z'n eigen leven gaat leiden... of tekeer gaat.

Ondertussen, even de catalogus van Allpa raadplegen.

Bij de Titanic, ga het me meer om de trauma van de beelden uit de film bij het omkeren van de schroeven.
Achter A'dam CS stroomt geen IJssel, maar er varen wel verdomde grote schepen op dat stukje IJ.
Faber58
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 16:08
ligplaats:
info:

Re: Hoe zwaar loopt zo'n omkeerbare schroef?

Berichtdoor Wolf1 » 07 Dec 2013, 23:22

Bericht door Wolf1 » vr 29 nov 2013, 07:25

Hoe moeilijk wil je het jezelf maken ?
Spindelmotortje met wegafhankelijke bediening ! (zo van de plank)
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Hoe zwaar loopt zo'n omkeerbare schroef?

Berichtdoor Faber58 » 07 Dec 2013, 23:23

Bericht door Faber58 » vr 29 nov 2013, 08:23

Dank je voor je tip Wolf1,
Dit had ook een optie kunnen zijn.
Was het niet dat ik probeer, zoveel mogelijk, elektrische apparaten te vermijden op mijn bootje. Tot nu toe zal het beperkt blijven tot een elektrische bilgepompje en een paar verplichte lampjes.
Niet dat ik anti vernieuwing ben, maar eenvoudig kan ook.
Ik kies liever voor misschien wel antiek maar betrouwbare techniek en zorgeloos varen.
Het is hobby.
Faber58
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 16:08
ligplaats:
info:

Re: Hoe zwaar loopt zo'n omkeerbare schroef?

Berichtdoor Wolf1 » 07 Dec 2013, 23:24

Bericht door Wolf1 » vr 29 nov 2013, 15:39

Faber58 schreef:
Dank je voor je tip Wolf1,
ik probeer, zoveel mogelijk, elektrische apparaten te vermijden op mijn bootje. Tot nu toe zal het beperkt blijven tot een elektrische bilgepompje en een paar verplichte lampjes.
Niet dat ik anti vernieuwing ben, maar eenvoudig kan ook.
Ik kies liever voor misschien wel antiek maar betrouwbare techniek en zorgeloos varen.
Het is hobby.



Dan snap ik die elektrische bilge pomp al niet, hebben ze prachtige hand bediende membraam pompen voor bedacht.
Er hangt er bij mij in de machine kamer ook één, voor reserve, brandnieuw nog nooit gebruikt.
En over de betrouwbaarheid van antiek oud mechanisch, zouden we ook nog wel even een boom kunnen op bouwen. Denk alleen maar aan het gerammel en slijtende draai/scharnier punten.
Daarom heb er nog wel één, 2 qua volume gelijke cilindertjes, slag werkcilinder liefst gelijk of iets groter dan de te verplaatsen weg.
Bedien cilinder 1 op 1 verbinden met de werk cilinder (kleine zijde = kleine zijde / Grote zijde = grote zijde) in deze beide leidingen een T-stukje met daarop een kraantje verbonden met een reservoirtje.
Door het kraantje aan de zuigzijde van de bediencilinder te openen kan het systeem gevuld worden, met de kraantjes is ook een plaats correctie te realiseren.
Beweging van de bediencilinder kan met een handel of schroefspil
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Hoe zwaar loopt zo'n omkeerbare schroef?

Berichtdoor Faber58 » 07 Dec 2013, 23:24

Bericht door Faber58 » vr 29 nov 2013, 19:13

Wauw Wolf1, wat een oplossing! Klinkt wel erg mooi. Dank je wel, ga ik even verder bestuderen.
Naast de elektrische bilgepomp komt de handpomp er ook wel hoor. In het geval dat....
Faber58
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 16:08
ligplaats:
info:

Re: Hoe zwaar loopt zo'n omkeerbare schroef?

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 23:24

Bericht door vuuren1 » vr 29 nov 2013, 20:15

Als we het hebben over hydrauliek is een standaard hydraulisch stuursysteem met een stuurpomp voorzien van terugslagklepjes ook een optie die zo van de plank komt.
Werkt nauwkeurig, lijkt vanbuiten op de "koffiemolen" en is wellicht gebruikt te koop.

De eerder genoemde besturing met monokabel en instelbare weerstand van het wiel kan ook en is zelfs nieuw niet duur.

Bediening met een hendel aan de bediencilinder van Wolf kan worden beïnvloed door krachten vanaf de schroefbladen; hij zal verlopen (of je moet het hendel voorzien van een instelbare rem waarmee je de wrijving kan instellen).
Wel simpel te maken maar lijkt mij niet optimaal.
Een schroefspil heeft dit nadeel niet maar is is wat lastiger om te maken.

Ook is een stuurhuis van een auto (kogelkringloopsysteem) goed toe te passen maar vraagt veel werk.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten