Hoe zwaar loopt zo'n omkeerbare schroef?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Hoe zwaar loopt zo'n omkeerbare schroef?

Berichtdoor Faber58 » 07 Dec 2013, 23:25

Bericht door Faber58 » vr 29 nov 2013, 20:49

Veel werk in zo'n klus steken is geen probleem. Beetje lassen en draaiwerk is altijd leuk.
Heb toevallig nog een stuurhuis van een VW kever liggen. Moet nog even checken wat de verhouding van zo'n stuurhuis is en het aantal omwentelingen bepalen.
Maar als er teveel worden, heeft het het nadeel van de "koffiemolen" en reageert het (te) traag. Maar ook wel de voordelen ervan: blijft vastzitten in de gekozen stand en heel precies in te stellen.

Ik wil toch even terug komen op mijn eerdere vraag: Weet iemand hoe zag het originele bedieningssysteem van Verheij er uit?
Heb horen zeggen dat het soms door botenbouwers standaard in kruisertjes gemonteerd werd met een Ford Anglia benzine als krachtbron.
Ik heb het hier over de vroege jaren '70.
Het is nog maar 40 jaar geleden! Er moet toch nog iemand zijn op dit forum die er nog van af weet?
Faber58
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 16:08
ligplaats:
info:

Re: Hoe zwaar loopt zo'n omkeerbare schroef?

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 23:25

Bericht door vuuren1 » vr 29 nov 2013, 21:54

Ik denk dat een VW kever stuurhuis een tandheugel heeft.
Die kan terug worden aangedreven door de schroefinstelling, een kogelkringloop huis niet.

De vertraging heeft ook te maken met de armlengte die je bij de verstel-as zelf bepaalt (en kan je dus zelf bepalen!).
Daarnaast is de diameter van het wiel (koffiemolen) mede bepalend voor de bedieningsnauwkeurigheid / snelheid.

Hoe het origineel zat met een Ford motor (De basis Anglia motor is ook als Watermota scheepsmotor geleverd) weet ik zo niet.

Wat ik wel weet is dat de oude loodsjollen (de gele polyester modellen met Farrymann diesel) een verstelschroef hadden (daar bestaat overigens een club van eigenaren van: http://www.loodsjollen.nl/ ).
Of dat een Verheij spul was weet ik ook niet uit het hoofd maar de verstelinrichting bestond uit de bekende koffiemolen die met een wormwiel of tandwielen de verstel-as bediende.
(het is pas 30 jaar geleden maar ik ben enige details toch vergeten...)

M.i. is de beste oplossing een hydraulische besturing met terugslagklepjes.
Dat werkt nauwkeurig en het aantal omwentelingen bepaal je (binnen bepaalde grenzen) zelf.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Hoe zwaar loopt zo'n omkeerbare schroef?

Berichtdoor Faber58 » 07 Dec 2013, 23:26

Bericht door Faber58 » za 30 nov 2013, 23:24

Bedankt voor het duidelijke en royale aanbod aan info en tips.
Ik heb al even gekeken naar de website van de loodsjollen. Mooie scheepies. Ga ik zeker wat mee doen.
Ik heb toevallig (in de loop der jaren nogal wat verzamelt...) zo'n hydraulische bediening tussen al mijn spullen. Even kijken wat ik daar mee kan doen.
Met al die ideeën op het forum, nu keuzes te over zou ik maar zeggen.
Faber58
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 16:08
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten