Schroef.

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Schroef.

Berichtdoor pascall » 07 Dec 2013, 23:15

Bericht door pascall » zo 24 nov 2013, 07:29

Hallo alle,

Vraagje,

Boven een toerental van 1600 prm laat de schroef van zich horen.
Niet overdreven veel, maar toch zou het mooi zijn dat dit minder zou zijn.
Onder dreun plaat is al jaren geleden op het vlak aangebracht.
De schroef is een vier blad, 22x16 duim.
Zijn er schroeven die dit fenomeen minder hebben, of is er een andere oplossing?

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Schroef.

Berichtdoor sogna mi » 07 Dec 2013, 23:15

Bericht door sogna mi » zo 24 nov 2013, 08:59

Ik heb dat probleem ook gehad, echter dan ook bij lagere toerentallen.
Aanvankelijk een schroef drieblad 21x13,5 en nu een vijfblads 19x14

Bij mij is het een goed geveegd schip echter met redelijk hoge schroeftoerentallen (400 stationair/1400 max)voor een varend schip door de kleine vertraging in de koppeling 2:1

De prestaties zijn vrijwel identiek gebleven op het gps ( soms plus en soms min 0,2 kmpu) , maar het geheel is er erg veel stiller van geworden.
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

Re: Schroef.

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 23:16

Bericht door vuuren1 » zo 24 nov 2013, 18:50

Pascal,

Kan je uitleggen wat je precies hoort (hoe klink het geluid)?
Is het een dreungeluid of lijkt het op het draaien van de schroef in een bak met grind (of anders)?
Als het een soort dreungeluid is dan kan het eindlager teveel ruimte hebben, een grindgeluid (meer een soort geratel) is cavitatie.

Ook kan het zijn dat de rompvorm en/of de ruimte rondom de schroef te krap is.
Een 22x16 verhouding is op zich geen (uitzonderlijke) maatvoering die cavitatie veroorzaakt maar het kan als de bladvorm niet optimaal is.

Verder is een 3-blad schroef meer effectief dan 4- of 5 blads.
Meer dan 3 bladen past men toe als een grotere 3-blad buiten de gestelde verhoudingen en maten valt.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Schroef.

Berichtdoor pascall » 07 Dec 2013, 23:17

Bericht door pascall » zo 24 nov 2013, 20:14

Sogna mi,

Dat zou inderdaad een mogelijkheid kunnen zijn, een 5 blad schroef.

Hans,

Wat ik hoor is inderdaad cavitatie, heb jij ervaring met tipplaat schroeven?

Mvg,
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Schroef.

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 23:17

Bericht door vuuren1 » zo 24 nov 2013, 20:36

Ja, tipplaatschroeven zijn geen toverschroeven, ofwel de ervaringen zijn vooral uiteenlopend.

Cavitatie heeft o.a. te maken met de bladvorm, de aanstroom naar de schroef en spoed/diameter verhouding.

Als de schroef in het schroefraam te groot is (groter dan de norm) komt de waterstroom in het geding.
Dan is de kans op cavitatie groter.
Kortom en simpel: hoe meer verwarring in de wateraanvoer en verwerking hoe meer kans op cavitatiegeluiden.

Een schroef met meer bladen (is in de basis zeker niet beter), een tipplaatschroef of een echte straalbuis kunnen oplossingen bieden.
Daarbij is de professionele straalbuis de winnaar (maar erg duur..) De rest is een zaak van je aan de normen houden en uitproberen.

Het feit dat je zegt last van schoefgeluid te hebben zegt dat je de motorisolatie kennelijk op orde hebt?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Schroef.

Berichtdoor henkvd » 07 Dec 2013, 23:17

Bericht door pascall » di 26 nov 2013, 17:55

Ja Hans, de motorisolatie is inderdaad in orde, 58DB met 1600prm, met de deur dicht.
Maar dan komt het geluid van de schroef om de hoek kijken, ik zou erg tevreden zijn dat het schroefgeluid een rol gaat spelen boven de 1800prm.
Een tunnel word een behoorlijke ingreep, de gehele roer constructie moet naar voren worden verplaatst, neem ik aan?
Een 5 blad schroef zou mogelijk een optie kunnen zijn, eens luisteren wat een schroeven leverancier zegt.
Een ieder, bedankt voor de info.

Mvg,

Pascal.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Schroef.

Berichtdoor sogna mi » 07 Dec 2013, 23:18

Bericht door sogna mi » wo 27 nov 2013, 18:02

In mijn geval was de stap naar een andere schroef gevoelsmatig genomen.

De 3 blads was berekend door adt , had volgens de normen meer dan voldoende vrijslag en presteerde qua snelheid goed.
Toch hoorde ik de schroef behoorlijk meer dan ik gewend was van andere schepen en na narekenen bij Kramer te Nieuw Vennep bleek dat de blad belasting eigenlijk te hoog was.
Ik heb daarna besloten geen risico te nemen qua 4 blads die word afgeraden bij een 2 op 1 maar om voor een behoorlijk duurdere vijfblad te gaan.
Daarbij nog een extra duim in diameter te verkleinen en ik moet zeggen dat het in de praktijk werkt.
De prestaties zijn vrijwel identiek, soms 0.1 of 0.2 km langzamer en bij andere toerentallen weer sneller, waarbij de kruissnelheid en de maximumsnelheid exact gelijk zijn gebleven is het geluid nu weg...... het lijkt wel een onderzeeer.

meetgegevens in dba heb ik helaas niet
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

Re: Schroef.

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 23:18

Bericht door vuuren1 » wo 27 nov 2013, 21:05

pascall schreef:
Ja Hans, de motorisolatie is inderdaad in orde, 58DB met 1600prm, met de deur dicht.
Maar dan komt het geluid van de schroef om de hoek kijken, ik zou erg tevreden zijn dat het schroefgeluid een rol gaat spelen boven de 1800prm.
Een tunnel word een behoorlijke ingreep, de gehele roer constructie moet naar voren worden verplaatst, neem ik aan?
Een 5 blad schroef zou mogelijk een optie kunnen zijn, eens luisteren wat een schroeven leverancier zegt.
Een ieder, bedankt voor de info.

Mvg,

Pascal.



Pascal,
Bij een motorgeluid van slechts 58 db snap ik dat je een schroef eerder kan gaan horen.
Wel is het zo dat 1600 motortoeren en een 4-blads schroef eigenlijk (nog) geen lawaai mag geven.
Wellicht kan de huidige schroef worden aangepast.

Toveren met allerlei schroeven is gokken en kost veel geld.
Vele schroeven (ook 4-blad) maken lawaai.
ADT gaat bij voorkeur (en v.w.b. rendement ook wel terecht) voor 3-blad maar is ook afhankelijk van zijn leverancier die de bladvorm bepaalt.

Bij de TU Delft heb ik een onderzoek mbt cavitatie bijgewoond en het kwam er kort geschreven op neer dat men het cavitatie gebied van het schroefblad gewoon weghaalde (weg slijpen).
Dan wordt de bladvorm een vorm die op een onderzeeër schroef lijkt.

Zelf hebben we wel goede een betaalbare ervaringen met Hartog & zn in Dordrecht.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Schroef.

Berichtdoor pascall » 07 Dec 2013, 23:18

Bericht door pascall » do 28 nov 2013, 18:29

Hans, bedankt voor de info, ik ga er mee aan de slag.
Ik hou jullie op de hoogte!

Mvg,

Pascal
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten