slecht starten volvo 2010

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

slecht starten volvo 2010

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 22:58

Bericht door l van der wal » di 12 nov 2013, 00:36

Sinds kort is mijn zoon in het bezit van een boot met een volvo 2010 dieseltje. Eenmaal lopend loopt die prima maar het starten gaat hopeloos. Alles goed ontlucht, gloeistiften werken. voldoende brandstof en voldoende startcapaciteit. Ik heb ervaring met de 2020 en 2030 motor en daarbij is de "koudstartprocedure aldus: gashandel op volle kracht, stopknop uittrekken en weer induwen en starten. Die motoren hebben echter geen voorgloeimogelijkheid. Helaas hebben we geen gebruikershandleiding en de engelse repairmanual geeft geen uitsluitsel.
Wie heeft ervaring met deze motor en een gebruikershandleiding te leen. Kosten worden uiteraard vergoed.
Leo
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: slecht starten volvo 2010

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 22:59

Bericht door vuuren1 » di 12 nov 2013, 20:08

Kan vele oorzaken hebben.
Als er in de basis voldoende compressie en brandstof is dan zou de motor moeten starten.
Verder las ik dat de startmotor goed werkt.
Een handleiding geeft mbt dit soort problemen nooit en oplossing.

Als de motor goed compressie heeft en de startmotor goed rond gaat moet de motor beginnen, anders is er meestal toch een brandstofprobleem.

Een stapje verder:
Komt er grijs blauwe rook uit de uitlaat bij het starten?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: slecht starten volvo 2010

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 22:59

Bericht door l van der wal » wo 13 nov 2013, 00:42

Dank voor je reactie Hans.

Ik heb inmiddels de engelse gebruikershandleiding weten te downloaden maar die geeft zoals gebruikelijk de standaard antwoorden onder troubleshooting. Dus controleer de accu en het brandstofsysteem.

De motor heeft lang stil gestaan en om elke twijfel over de brandstof uit te sluiten ga ik (tijdelijk) een kunststoftankje met verse dieselolie direct (en boven) het opvoerpompje monteren. Na zorgvuldig ontluchten moet dan iedere twijfel over het brandstofsysteem ondervangen zijn. Start die dan nog steeds heel moeilijk dan verstuivers er uit en compressie meten.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: slecht starten volvo 2010

Berichtdoor eagle » 07 Dec 2013, 23:02

Bericht door eagle » wo 13 nov 2013, 19:34

VP 2010 is een 2cilinder indirekt ingespoten diesel met een Perkins basisblok. De serie kent ook nog de 2020, 2030 en de 2040; dat zijn 3 cilinders.

Voorgloeien moet.Deze motoren zijn totaal anders dan de serie 2001, 2002, 2003, 2003T. Die zijn direkt ingespoten, en hebben daarom een koudstartprocedure. Reden dat ik dit meld is, omdat je de startprocedure van deze laatste types beschrijft; deze geldt niet voor de 2010!

2010 starten:
Gashandel in Neutraal
Voorgloeien 10 sec. (max 30 sec)
Starten (max 30 sec, dan stoppen om startmotor af te laten koelen)
Motor moet vrijwel onmiddellijk starten.

Als dat niet gebeurt ligt dat doorgaans aan storing in het gloeisysteem of geen inspuiting.(indirekt ingespoten motoren hebben minder last van lage compressie dan direkte..)

Zoals Vuuren al meldde zegt de uitlaat veel:

Bij slecht gloeien komt er tijdens tornen (weinig) grijze rook.
Bij niet gloeien komt er geen rook tijdens tornen, maar bij tenslotte toch aanslaan komt er kortstondig een flinke wolk zwartblauwe rook, daarna normale rook.

Bij eerst niet inspuiten komt er tijdens tornen geen rook, en slaat de motor stotterend aan en galloppeert eerst voordat hij "mooi" gaat draaien (lucht, opvoerprobleem)

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 982
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: slecht starten volvo 2010

Berichtdoor laserdevil » 07 Dec 2013, 23:08

Bericht door Laserdevil. » wo 13 nov 2013, 23:02

Is zo maar een idee , maar staat de stophendel neutraal met starten?
Wil wel eens voorkomen dat hij niet helemaal terug gaat als je de motor stopt.
Controleer dat ook even om in ieder geval uit te kunnen sluiten dat het probleem daar ligt.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: slecht starten volvo 2010

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 23:09

Bericht door vuuren1 » do 14 nov 2013, 01:04

l van der wal schreef:
Dank voor je reactie Hans.

Ik heb inmiddels de engelse gebruikershandleiding weten te downloaden maar die geeft zoals gebruikelijk de standaard antwoorden onder troubleshooting. Dus controleer de accu en het brandstofsysteem.

De motor heeft lang stil gestaan en om elke twijfel over de brandstof uit te sluiten ga ik (tijdelijk) een kunststoftankje met verse dieselolie direct (en boven) het opvoerpompje monteren. Na zorgvuldig ontluchten moet dan iedere twijfel over het brandstofsysteem ondervangen zijn. Start die dan nog steeds heel moeilijk dan verstuivers er uit en compressie meten.




Grotendeels mee eens maar neem ook de reactie van Eagle even mee.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: slecht starten volvo 2010

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 23:09

Bericht door l van der wal » do 14 nov 2013, 16:59

Voorlopig allen zeer hartelijk dank voor de reacties. Mijn verwarring tussen de 2010, 2030 en 2040 versus de 2001, 2002 enz is me nu duidelijk.
Wat betreft het perkins blok wil ik nog opmerken dat in de repair manual een keer vergeten is het merkje SHIBAURA "weg te lakken" Bij later zoeken op internet ben ik er achter dat Perkins het basisblok van Shibaura (lees Toshiba) heeft gebruikt. Handig om te weten want de basisonderdelen zijn bij Shibaura (grasmaaiers en zo) ongetwijfelt goedkoper dan bij het groene Zweedse merk.
Volgende week dinsdag ga ik "sleutelen" en ik zal het resultaat melden
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten