Koelvloeistof

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Koelvloeistof

Berichtdoor Klaver vier » 07 Dec 2013, 22:46

Bericht door De Stoere » za 02 nov 2013, 11:03

Ik lees regelmatig dat de koelvloeistof om de twee jaar vervangen moet worden.Nu lees ik op internet dat er rode koelvloeistof is die een leven lang meegaat.Wij hebben de boot plus minus 7 jaar in ons bezit en ik heb het nog nooit ververst.Volgens mij hebben wij blauwe vloeistof,ik zal dit het weekend nakijken.Ik ben van plan een tester te kopen,en zou hier graag wat advies over hebben.Onze boot heeft een geheel gesloten koelsysteem.Alle adviezen zijn welkom.Gr René (De Stoere).Ik zie helaas dat het bericht niet staat waar ik het had geplant had ,namelijk onder nieuw onderwerp.
Klaver vier
 

Re: Koelvloeistof

Berichtdoor Wim Niessen » 07 Dec 2013, 22:47

Bericht door Wim Niessen » za 02 nov 2013, 12:49

Algemeen wordt geadviseerd om "gewone" koelvloeistof elke twee jaar te vervangen. In mijn motor zit zgn long life koelvloeistof en mij is verteld dat je deze elke 10 tot 12 jaar moet vervangen.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Koelvloeistof

Berichtdoor stentor950 » 07 Dec 2013, 22:47

Bericht door stentor950 » za 02 nov 2013, 21:02

Bij de aanschaf van mijn nieuwe motor het koelsysteem ook gevuld met long life koelvloeistof. Ben ook benieuwd naar hoelang dit in het systeem kan blijven zitten. Wellicht zit er iemand op het forum die hier iets over kan zeggen.

Niet alleen over de maximale leeftijd van de anti vries, maar ook naar de duur van de corrosieve werking hiervan.

NB. Koelvloeistof kan elke kleur hebben. Ik heb de blauwe versie, maar ik ben ook rode/rose tegengekomen.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Koelvloeistof

Berichtdoor Wim Niessen » 07 Dec 2013, 22:47

Bericht door Wim Niessen » za 02 nov 2013, 22:56

Dat zeg ik:tien tot twaalf jaar.
Maar wellicht zijn er inmiddels inferieure long life koelvloeistoffen beschikbaar met een onverwacht short life. Who knows
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Koelvloeistof

Berichtdoor Klaver vier » 07 Dec 2013, 22:48

Bericht door De Stoere » zo 03 nov 2013, 09:56

Ik ben inmiddels een klein beetje verder,ik denk dat ik ga voor kroon koelvloeistof SP12 dit is een universeel toepasbare koelvloeistof met een hele lange standtijd,dus niet om de twee jaar vervangen en geschikt voor zowel aluminium als gietijzeren motorblokken.Deze koelvloeistof is wel mengbaar met andere koelvloeistof ,maar het beste resultaat wordt verkregen door het puur te gebruiken.Kan iemand mij meer vertellen over een optische koelvloeistofmeter, die zowel voor koelvloeistof als voor accumeting te gebruiken is.Dit lijkt mij erg mooi twee dingen meten met één apparaat.Ik heb een beetje op internet gezocht en ben er inmiddels we achter dat om de twee jaar koelvloeistof vervangen niet nodig is,hoewel er wel koelvloeistoffen zijn waarbij dit wel noodzakelijk is, maar die neem ik dan ook niet.Ik hoop dat meer mensen hier wat aan hebben en ik weet graag wat meer over de optische koelvloeistofmeter en of mensen hier ervaring mee hebben. Gr René (De Stoere).
Klaver vier
 

Re: Koelvloeistof

Berichtdoor laserdevil » 07 Dec 2013, 22:48

Bericht door Laserdevil. » zo 03 nov 2013, 11:53

Rene,
Dit vond ik net toen ik dacht dat het niet kon:
http://www.midlock.nl/Adobe_handleiding ... TE-102.pdf
De prijs rechtvaardigd alleen niet de aanschaf en ben je met 2 seperate meters goedkoper uit en werkt zeker net zo goed.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: Koelvloeistof

Berichtdoor Klaver vier » 07 Dec 2013, 22:49

Berich tdoor De Stoere » zo 03 nov 2013, 13:52

Bedankt voor de reactie.Ik had mij dat optische anders voorgesteld,niet met druppelen op een glaasje.Mijn idee was richte met de meter op de vloeistof en dan aflezen.Ik heb een temperatuur meter die de temperatuur meet door er alleen maar op te richten.Deze heb ik gekocht om elke cylinder van de motor appart te kunnen meten zodat ik weet of alle cylinders meelopen ( werkt perfect).Ben het met je eens twee meters is in dit geval beter.Ik heb er al één voor de accu's dus éentje er bij voor de koelvloeistof.Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: Koelvloeistof

Berichtdoor Klaver vier » 07 Dec 2013, 22:49

Bericht door De Stoere » za 09 nov 2013, 17:02

Ik heb inmiddels een koelvloeistof meter gekocht en ben er ook achter dat koelvloeistof om de twee jaar vervangen een broodje aap verhaal is.In onze boot zit minimaal 8jaar lang de zelfde koelvloeistof groen blauw achtig van kleur fabrikaat elf tot min 26 graden.Ik heb nu opgemeten wat het min punt nu is, dit is volgens de meter min 25 graden.Ik zeg dus dat het er minimaal 8 jaar lang in zit ,maar dit kan ook makkelijk 12 jaar zijn.Bovendien keken ze mij bij de automaterialenzaak ook heel vreemd aan toen ik zei dat je het toch om de twee jaar moet vervangen.Het enige wat de verkoper er op zij ,meten is weten.Wat ik helaas niet kan meten of de waarde van de bescherming tegen corrosie is terug gelopen.Wat ik wel kan zien is dat de koel vloeistof nog heel mooi helder is,dit zegt mij genoeg.Ik vervang dus helemaal niks,vul indien nodig gewoon een klein beetje bij.Misschien zijn er meer leden die hier hun voordeel mee kunnen doen.Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: Koelvloeistof

Berichtdoor Wim Niessen » 07 Dec 2013, 22:50

Bericht door Wim Niessen » za 09 nov 2013, 17:59

De Stoere schreef:
Misschien zijn er meer leden die hier hun voordeel mee kunnen doen.Gr René ( De Stoere).




Of het echt een voordeel is om gewone koelvloeistof zo lang niet te vervangen vraag ik mij ernstig af.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Koelvloeistof

Berichtdoor Klaver vier » 07 Dec 2013, 22:50

Bericht door De Stoere » zo 10 nov 2013, 15:55

Wim.Ik zie het voordeel wel want om nou de koelvloeistof te vervangen terwijl het gewoon nog goed is,vindt ik onzin en bovendien behoorlijk wat werk,wil je het er allemaal goed uitkrijgen.Het is net wat de verkoper van de automaterialen zaak tegen mij zei, meten is weten,en deze heeft er nog wel belang bij mij koelvloeistof te verkopen.Ik vraag mij af waar het verhaal vandaan komt dat je het om de twee jaar moet vervangen,dit doe je immers in een auto ook niet.Wel is het zo dat bepaalde fabrikanten een speciale koelvloeistof voorschrijven i.v.m.de aluminium legering van het motorblok,bepaalde koelvloeistoffen zouden dit aan kunnen tasten.Dus als je gewoon doet wat de fabrikant voorschrijft is er niets aan de hand.Volgens mij staat er op geen één verpakking dat je het om de twee jaar moet vervangen,ik heb het in elk geval nog niet gezien.Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten