welke motor ter vervanging indenor?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: welke motor ter vervanging indenor?

Berichtdoor vuuren1 » 20 Apr 2016, 23:21

Een 62pk mitsubishi levert een stuk meer vermogen dan een Indenor xdp90.
Als je de Indenor (zelfs de grotere voor 62 pk opgegeven Indenor) vervangt voor een 42 pk mitsubishi is de schroef ineens te licht..(ook de keerkoppeling bleef dan zitten)
Ofwel de 42 pk levert meer dan een zgn. 62 pk Indenor.

Als je de boot een keer verkoopt gaat het gemakkelijker als er een 62pk motor in staat, weliswaar volledig ten onrechte maar men wil graag teveel vermogen in een boot.
Je gaat er niks harder door.
De 42pk Vetus Mitsubishi zet ik gerust uren lang vol aan, gaat uitstekend (het is geen Indenor met een gebrekkig koelsysteem ;) )
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: welke motor ter vervanging indenor?

Berichtdoor Amersfow » 21 Apr 2016, 17:42

Verbazend dat je met een conventionele stalen kruiser 16 km/uur gaat. Is dat door het water gemeten? Of met stroom mee? Het tart een aantal natuurwetten lijkt me.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1858
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: welke motor ter vervanging indenor?

Berichtdoor kajoe » 28 Mei 2016, 12:03

nou mijn bootje vaart weer met een nieuwe sole 62 .ingebouwd bij een firma in een van de Friese steden .
vrijdag er mee naar huis gevaren en een lieve lust nu ,veel minder uitlaat herrie ,minder herrie in het schip .
geen trillingen ,en bij een goede 1500 toeren varen we een mooie (Friesland snelheid ) bij 2000 een fiks gangetje en bij voll varen we ruim harder dan met de indenor 6-90 .
de koppeling is ook gereviseerd en draait prima ,de schroef is weinig aan gebeurd .
binnenkort gaan we is meten wat de snelheden zijn bij de toerentallen ,
wij zijn dus erg tevreden ,ook over de wijze van inbouw ,voorheen moest je op de motor gaan liggen om maar ergens bij te kunnen ,nu kan je er zowat omheen wandelen .
enne dat verhaal wat men zij dat een oude indenor maar de helft aflevert dan de nieuwe, moderne motors klopt volkomen .
groet wout.
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: welke motor ter vervanging indenor?

Berichtdoor vuuren1 » 28 Mei 2016, 20:38

Sole 62 is een Mitsubishi S4Q, een mooie, sterke en eenvoudige motor zonder fratsen.

Je had dus een Indenor 6-90 (6 cilinder).
Dan is deze motor van 50-55 pk (effectief) sterker.
Leuk dat je deze ervaring deelt, ik schrijf het al jaren...
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: welke motor ter vervanging indenor?

Berichtdoor kajoe » 29 Mei 2016, 19:32

oja nog bedankt voor het goede komentaar.
tja je moet het eerst ervaren ,maar het is super.
met de motoren waar ik mee ben opgegroeid zijn ondertussen ook antiek ,van een hoop moderne merken wist ik niet zo heel veel ,goed rondsnuffelen op de verschillend forums en het commentaar wat gegeven word ,openen een andere wereld ,waardoor je de minderegoden in de afvalbak kan werpen .
op de beurs boot Leeuwarden is de keus definitief gemaakt ,al moet ik zeggen dat de inbouwer mij al enkele weken voor die tijd deze motor had laten zien ,hij had hem staan voor inbouw op een andere boot .
mijn keus was eerst de sole 74 ,nu dus de 62 ,blijkt dat de 74 een veeeeeelster sterke keus was ,met minder had het ook gekund blijkt nu .
maar ja je bent wat eigen wijs ,maar ok de rivier loop je opvarig ruim snel genoeg.
groed wout.
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: welke motor ter vervanging indenor?

Berichtdoor vuuren1 » 29 Mei 2016, 20:21

De mini 74 is een Mitusbishi S4s en heeft behalve meer vermogen andere eigenschappen dan de S4q.
Deze S4s levert 63 pk (geen 74 zoals de Solé folder suggereert).

De S4s draait max. 2500 toeren en vraagt dus een stuk grotere schroef dan de kleinere S4q met 3000 toeren max.
Daardoor is de kans groot dat je bij stationair toerental te snel zou varen / ofwel sneller dan gewenst.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten