-Opgelost- Plaatsing koelwaterpomp

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

-Opgelost- Plaatsing koelwaterpomp

Berichtdoor Faber58 » 07 Dec 2013, 22:23

Bericht door Faber58 » do 31 okt 2013, 18:38

Hallo allemaal,

Met het opbouwen van mijn boot ben ik zover dat ik een plek voor alle onderdelen/spullen, die ik al heb, om de motor/aandrijving nu moet bepalen.
De motor is een Petter AV2 uit 1954.
Om de motorkist zo klein mogelijk te houden, wil ik een flinke bronzen tandwielpomp gebruiken. Deze komt net onder de nokas uitgang te liggen ivm ruimte en met de helft langzamer draaiend as.
Mijn vraag is: Hoe hoog boven de waterlijn mag zo'n pomp liggen? Als de pomp te hoog ligt, zou het water terug kunnen zakken tot de waterlijn? Kan dan in zo'n geval dit soort waterpompen zichzelf weer op gang helpen en de lucht oppompen tot er weer water aangezogen kan worden? Of moet een kraan worden afgesloten in de aanzuigleiding vòòr de pomp voordat de motor afgezet wordt?
Deze pomp zuigt dus via de wierpot "plompwater" naar binnen alvorens door de warmtewisselaar naar de uitlaat te persen. Moet er ook nog een pompje komen op het koelsysteem zelf? Of zorgt het circuit zelf voor een "thermosyfon" waardoor er een stroming van de koelvloeistofcircuit op gang komt?
Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is...
Alvast bedankt voor jullie tips/ideeën,
Groet,
Yelhel
Faber58
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 16:08
ligplaats:
info:

Re: -Opgelost- Plaatsing koelwaterpomp

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 22:23

Bericht door vuuren1 » do 31 okt 2013, 20:16

Een tandradpomp is in principe zelfaanzuigend maar met water en wat slijtage zal dat tegen vallen.
Dit type pomp is eigenlijk niet bedoeld als waterpomp, soms werden ze als zodanig toegepast maar dan is het een bronzen uitvoering.
Dus het plaatsen boven de waterlijn is af te raden.
Het idee van de afsluiter eerst sluiten zou kunnen werken als de afsluiter goed afdicht en de pomp met water blijft staan maar het is niet handig.

Als de motor als stationaire motor met een koelbak of (grove) radiateur zonder interne pomp kan functioneren is de positie en de weerstand van de warmtewisselaar in een boot bepalend voor het resultaat.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: -Opgelost- Plaatsing koelwaterpomp

Berichtdoor Faber58 » 07 Dec 2013, 22:23

Bericht door Faber58 » do 31 okt 2013, 21:55

Bedankt voor je reactie.

De pomp is inderdaad van brons, behalve de 2 stalen assen dan. En niet het kleinste model met in-en uitlaat van 1,5" maar wel bedoel als oliepomp.
Nogmaals, al de spullen heb ik al in de loop der jaren verzameld. Ik probeer de uitgaven op peil te houden en zal dus met deze pomp aan de slag gaan en testen of het werkt. Verwisselen door een impeller pompje kan nog altijd.
In ieder geval, fijn te lezen dat de pomp zelfaanzuigend is. Kan mij herinneren het gesjouw met emmers water om centrifugale pompen voor irrigatie aan de praat te krijgen... Wil ik liever niet meer mee maken. Dat de pomp zo laag mogelijk moet komen is me nu duidelijk. Ik heb nl nog geen idee hoe diep de boot gaat liggen als alles klaar is.
Wat de plaatsing van de warmtewisselaar betreft, kwam ik er vanavond na een telefoongesprek achter dat het wel zou kunnen werken. Er stond een Petter AV1 (een-cyl broertje van mijn AV2) opgesteld in de Oude Motoren Museum te Nieuw Niedorp tijdens mijn laatste bezoek. Gekoeld door een radiator met ventilator, maar zonder koelwaterpomp. De positie zal dus inderdaad bepalend zijn voor een goede werking. Ideeën?
Faber58
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 16:08
ligplaats:
info:

Re: -Opgelost- Plaatsing koelwaterpomp

Berichtdoor Klaver vier » 07 Dec 2013, 22:24

Bericht door De Stoere » vr 01 nov 2013, 17:21

Vroeger in oude c.v installatie' zat helemaal geen pomp dat draaide doordat de leidingen op opschot lagen en warm water stijgt.Als er naderhand in zo'n installatie een pomp werd gezet wisten de mensen niet wat hen overkwam zo snel als het dan heet werd.Als water snel terug loopt (zakt) is het misschien mogelijk om er een veerbelaste terugslagklep in te plaatsen dan kan het immers maar één kant op,dus niet terug.Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: -Opgelost- Plaatsing koelwaterpomp

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 22:24

Bericht door vuuren1 » vr 01 nov 2013, 20:35

Een terugslagklep lekt altijd in meer of mindere mate en zal het systeem toch aflopen.

Zelfaanzuigend is een theoretische kreet die bij tandradpompen die water moeten verpompen niet echt werkt, de kreet verdringerpomp is beter.
Je kan het proberen met een redelijke zwaanshals in de aanzuig zodat de pomp in elk geval begint met pompen na opstarten (geen garantie..).

Natuurlijke circulatie werkt alleen als er weinig weerstand is, er in de warmtewisselaar voldoende hoogteverschil is (net zoals bij de radiateur van de stationaire uitvoering) en er geen belemmeringen in het systeem zitten.
Ofwel de verbindingen moeten allemaal goed naar elkaar 'wijzen'.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: -Opgelost- Plaatsing koelwaterpomp

Berichtdoor Faber58 » 07 Dec 2013, 22:24

Bericht door Faber58 » wo 06 nov 2013, 23:43

Ok, als ik het goed heb wordt het dus toch een pompje op het koelcircuit.

De motor die gekoeld moet worden is een Petter AV2, 10/12pk, twee cyl met max toerental 1500tr/min. Ik ben helemaal niet van plan om dat bijna museumstukje snel te laten draaien natuurlijk.
Ik heb (nog) een tandwielpompje. Deze is kleiner dan die het water uit de plomp haalt en door de warmtewisselaar pompt.
Zou dat wel genoeg zijn?
Ik neem aan dat een langzaam draaiende motor niet erg warm wordt? Hoe bereken ik dat eigenlijk?
Faber58
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 16:08
ligplaats:
info:

Re: -Opgelost- Plaatsing koelwaterpomp

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 22:25

Bericht door vuuren1 » do 07 nov 2013, 20:19

Een, zo je het noemt, langzaamdraaiende motor wordt net zo warm als iedere andere verbrandingsmotor.
Omdat de PK / KG verhouding anders is zal het alleen wat langer duren.

Er is niks te zeggen over een koelwaterpompje als er geen gedetailleerde gegevens bekend zijn.
Natuurlijke circulatie heb ik overigens niet uitgesloten in de vorige reactie.

Het feit blijft dat een tandradpomp niet echt geschikt is als koelwaterpomp.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: -Opgelost- Plaatsing koelwaterpomp

Berichtdoor Faber58 » 07 Dec 2013, 22:25

Bericht door Faber58 » vr 08 nov 2013, 00:33

Dank je Hans, natuurlijke circulatie dus. Het zou kunnen werken.
Nee, gegevens van beide pompjes heb ik niet. Ze zien er vooroorlogs uit en daar houd ik van: Oude techniek in leven houden.
Wat wel kan is de pompjes laten draaien en meten hoeveel water ze erdoorheen jagen bij verschillende toerental.
Je bent niet echt gecharmeerd van tandwielpompjes begrijp ik.
Is dit omdat dit soort pompjes gedateerd zijn of omdat ze hier in het geheel niet geschikt zijn voor waar ik ze wil gebruiken?

Waar werden ze eigenlijk voor gebruikt en wat werd er vroeger, voor de impeller dus, wel gebruikt?

In ieder geval, ga ik eerst proberen zonder pompje voor het koelsysteem, om de natuurlijke circulatie op gang te krijgen. Zou leuk, en makkelijk voor een keer, als het zou werken.
Een pompje, welke type dan ook ;-), kan ik later toch altijd nog inzetten.
Het staat of valt dus bij de goede plaatsing en hoogte de warmtewisselaar in verhouding met de in-en uitgang van de koelvloeistof in de motor.
Eigenwijs (ver)bouwen heeft wel z'n charmes... Tja.
Faber58
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 16:08
ligplaats:
info:

Re: -Opgelost- Plaatsing koelwaterpomp

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 22:26

Bericht door vuuren1 » vr 08 nov 2013, 20:54

Als die motor standaard werkte met natuurlijke circulatie kan dat nu ook weer mits de weerstand en het verloop van de leidingen / koeler klopt.

Vóór de impellerpomp gebruikte men een centrifugaalpompje (onder de waterlijn) een bronzen plunjerpomp of geen pomp (natuurlijke circulatie).

Het toepassen van een tandradpomp in een watersysteem past niet bij het concept van de tandradpomp (google er maar eens naar dan zie je dat het in de schoolboekjes geen waterpomp is).
Een tandradpomp bv. voor olie geschikt.
Een bronzen huis kan wel tegen water maar een iets oudere tandradpomp zal als snel niet meer zelfaanzuigend zijn door lekverliezen (a.g.v. slijtage).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: -Opgelost- Plaatsing koelwaterpomp

Berichtdoor Faber58 » 07 Dec 2013, 22:26

Bericht door Faber58 » za 09 nov 2013, 13:30

Bedankt voor de info Hans.
Als het pompje zijn werk niet goed doet, dan weet ik wat ik fout gedaan heb: de keuze!
Een ding begrijp ik alleen niet zo goed. Als die pompen voornamelijk gebruikt werden als oliepompje, waarom dan die vetschroefdopen/vetnippels? Je ziet vaak dat ze daar mee gemonteerd zijn.
Die van mijn werd zeker als oliepompje gebruikt. Geen smeer mogelijkheden en genoeg oude vet resten aan de binnen kant. Een flinke bronzen huis en stalen asjes, ik begrijp dat het niet ideaal is maar vraagje: toch een vetnippel per as of er vanuit gaan dat het water (in ieder geval tijdelijk) gaat smeren?

Wat de thermosifon betreft, maar hopen dat een warmtewisselaar net zo veel/min weerstand geeft als een radiateur. Daarmee werkt het nl wèl. En de ideale plek en houding binnen het koelsysteem...
Wordt vervolg!
Faber58
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 16:08
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten