Peugeot met koelvloeistof in de olie

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Peugeot met koelvloeistof in de olie

Berichtdoor vuuren1 » 31 Dec 2013, 00:20

Jan, met alle respect: Je snap er niks van..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Peugeot met koelvloeistof in de olie

Berichtdoor Jan Huibers » 31 Dec 2013, 00:22

Jan Huibers schreef:
De Stoere schreef:Stentor ik denk ook dat persen makkelijker gaat dan zuigen,maar een voorbeeld met de kraan open of dicht slaat nergens op.Ik ben het met je eens dat als je op een slang blaast waar zich een bepaalde weerstand in bevindt dat dit makkelijker gaat als dat je er op zuigt.Gr René ( De Stoere).



Zeker als er een tennisbal in een tuinslang zit... Het gaat niet om zuigen of persen... Die impellorpomp hangt toch al in het water, die bevindt zich immers op of net onder de waterlijn, die heeft dus totaal geen kracht nodig om aan te zuigen.

Waar ik naar opzoek ben is welke weerstand een oliekoeler in de aanzuig veroorzaakt en wat de werkelijke reden is dat een Mitsu op die manier gemariniseerd wordt. Volgens mij wordt het alleen een probleem als de doorlaat in de oliekoeler te klein is.


Edit: Hans is me voor met posten... (Henk, je krijgt geen melding meer voor je iets post dat een ander ondertussen ook gereageerd heeft?) ik ga ff lezen...
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Peugeot met koelvloeistof in de olie

Berichtdoor stentor950 » 31 Dec 2013, 00:30

Rene,

Nu begrijpen we elkaar! En als je dan aan de zuigzijde ook nog een weerstand in gaat bouwen (oliekoeler), dan zuig je je te pletter :-)
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Peugeot met koelvloeistof in de olie

Berichtdoor Jan Huibers » 31 Dec 2013, 00:34

vuuren1 schreef:Jan, met alle respect: Je snap er niks van..


Leg het me dan uit Hans,

Dat de aanzuigweerstand zo laag mogelijk moet zijn snap ik: check
Dat in de praktijk blijkt dat een pomp in zijn aanzuig een onderdruk KAN halen van 0,3 tot 0,6 bar halen kan: ga ik onthouden, check
Dat een weerstand in de perszijde van de pomp veel minder van invloed is op de capaciteit van de pomp snap ik: check
Dat een weerstand in de aanzuig leidt tot extra cavitatie: ga ik onthouden, check.

Maar... De impellorpomp en oliekoeler bevinden zich (in geval Dolman1975 en bij mijzelf) net onder de waterlijn, ik heb er zelf geen oliekoeler tussen zitten trouwens... Maar daar gaat het niet om... Die impellorpomp zit dus onder water en heeft totaal geen onderdruk nodig? En als die oliekoeler groot genoeg is zie ik nog steeds het probleem niet Hans.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Peugeot met koelvloeistof in de olie

Berichtdoor henkvd » 31 Dec 2013, 00:54

Kennelijk is er een persoon die het allemaal te veel is geworden, het topic wordt zo weer wat lastiger leesbaar.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4471
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Peugeot met koelvloeistof in de olie

Berichtdoor vuuren1 » 31 Dec 2013, 00:55

Natuurlijk heeft die pomp onderdruk nodig en dat helpt mee bij het aanzuigen. Geen onderdruk nodig hebben is volmaakte onzin.
Pompcapaciteit wordt o.a. opgegeven naar het verschil van onder- en overdruk.
Een impellerpomp (die goed is) is zelfaanzuigend (gaat wel snel stuk als het aanzuigen te lang duurt).

Als de twee koelers enorm groot zijn zal de invloed van de weerstand vanzelfsprekend minder zijn maar ik vernam dat het om nogal kleine koelers ging.
Neemt nog steeds niet weg dat je geen appendages in de zuig moet aansluiten, dat is dom en getuigt van onkunde (Ik speel ook nooit in de loterij omdat de winkansen nogal laag zijn).

Neem het nu gewoon eens aan van 2 SWTK's die hetzelfde beweren.
Anders raad ik je aan een HBO opleiding te gaan volgen waar pomptechnieken op de rol staan. Dan kan je het daarna snappen.

En verder lekker zo laten en er niet teveel over nadenken.

Ik heb mijn best gedaan en stop er nu mee.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Peugeot met koelvloeistof in de olie

Berichtdoor Broertje » 31 Dec 2013, 09:09

Hans jij hebt je best gedaan om je standpunt duidelijk te maken. Vragen beantwoorden die gesteld worden schijnt erg moeilijk voor je te zijn.

Je zou een aanwinst voor het forum kunnen zijn maar niet op de manier hoe jij hiermee omgaat. Jij bent van het type Ik weet het dus ik heb gelijk en discussie is er niet mogelijk.

Erg jammer het forum wordt er niet beter op en helemaal niet voor mensen die hier nieuw zijn jij kunt het niet laten om die mensen helemaal te kleineren en alles negatief te interpreteren. Gelukkig doe jij alles goed.

Ik heb het hier ook wel even bekeken, dan ben ik liever actief op forums waar normaal met elkaar omgegaan wordt.
Broertje
 
Berichten: 91
Geregistreerd: 28 Dec 2011, 21:13
ligplaats:
info:

Re: Peugeot met koelvloeistof in de olie

Berichtdoor stentor950 » 31 Dec 2013, 11:23

@Adema
Je hebt helemaal gelijk en toch zit je helemaal naast!

Zoals zo vaak worden er na het stellen van een vraag nog weer een x-aantal sub-vragen gesteld en een aantal stellingen opgeworpen. Hierdoor verzandt de eerst (eerder) gestelde vraag en neemt de discussie een heel andere wending.

Vragen beantwoorden die gesteld worden schijnt erg moeilijk voor je te zijn.

Net als Hans heb ik in het verleden lesgegeven en weet hoe moeilijk het is om een vraag goed te be-antwoorden. Dit omdat de vraagstelling vaak niet juist is geformuleerd, of dat de vraagsteller een verborgen agenda heeft.
Bij een juiste vraagstelling krijg je dan ook een goed antwoord.

Het adagium is niet voor niets: "Eén gek kan meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden".
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Peugeot met koelvloeistof in de olie

Berichtdoor Wolf1 » 31 Dec 2013, 13:12

Soort, constructie en aangedreven vermogen van de pomp is bepalend voor de maximum persdruk.
De buitenluchtdruk is bepalend voor het aanzuig vermogen van de pomp en kan dus nooit meer zijn als 76cm kwikdruk of 1kg/cm.
Terug naar een rubberwaaier pomp max. persdruk 3,5 kg/cm vrije doorstroming 25Ltr wordt in deze pers leiding een restrictie geplaats die een weerstand oplevert van 0,5 kg/cm dan zal de opbrengst van de pomp een heel klein beetje minder water geven doordat de lekverliezen in de pomp door de 0,5kg, iets hoger zijn geworden.
Plaatsen we de zelfde restrictie in de zuigleiding dan hebben we met de zelfde doorstroming van 25L de zelfde weerstand van 0,5 kg.
0,5kg is de onderdruk tussen de pomp en de restrictie dus het druk verschil voor en achter de restrictie is nu nog maar 38cm kwikdruk..
De druk waarmee de buitenluchtdruk het water naar de pomp stuwt is nu nog maar 76 – 38= 38cm/kd
Met dit drukverschil wordt er nog maar de helft van de hoeveelheid water door de restrictie gedrukt.
Comprende Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1849
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Peugeot met koelvloeistof in de olie

Berichtdoor Jan Huibers » 31 Dec 2013, 20:02

Ton, hier kan ik iets mee... Nu ga ik even proberen achter de weerstand van de olie(buis)koeler proberen te achterhalen en de opbrengst van de waterpomp op de Mitsu. Dan rekenen we em nog eens uit. :D

Bedankt...
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 gasten