motoroliespecs en ervaringen met het merk

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

motoroliespecs en ervaringen met het merk

Berichtdoor stellamaris » 07 Dec 2013, 21:50

Bericht door stellamaris » wo 30 okt 2013, 15:03

Mijn boot (Van Duivendijkkotter) van 12 meter is voorzien van een in prima gezondheid verkerende Daf 575. De Daf wordt veel op stromend water(IJssel) gebruikt en moet dus regelmatig flink aan het werk. Ook maak ik s''zomers wanneer het kan reizen naar het buitenland van 4 a 5 weken . De motor wordt geheel naar tevredenheid gesmeerd met 15W 40 minerale olie van het merk T. Dat gaat uitstekend! Alleen de prijs, die is de laatste jaren bij de meeste leveranciers wel erg fors gestegen!
Ik kom nu het smeerolie Merk MPM tegen die bieden een gelijkwaardige minerale smeerolie aan van dezelfde viscositeit 15W-40 met dezelfde API en ACea specificatie voor c.a 65% van de prijs van T. Dat begint de moeite waard te worden.
Zijn er forum leden die ervaring hebben met deze olie ?
BIj voorbaat dank voor de reacties
stellamaris
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 05 Jan 2012, 11:08
ligplaats:
info:

Re: motoroliespecs en ervaringen met het merk

Berichtdoor MaartenKlop » 07 Dec 2013, 21:51

Bericht door MaartenKlop » wo 30 okt 2013, 19:14

MPM is prima olie, althans, voor de laagbelaste motoren op leeftijd waar we hier over praten. Bij een nieuwe motor met hedendaags ontwerp zou ik iets voorzichtiger zijn met mijn keuze, zeker wanneer het een motor met drukvulling betreft. Desalniettemin zie je praktisch in elke niet-dealer garage de welbekende MPM vaatjes staan..

In de motor van mijn auto (VW, ALH, TDI, 2003) gooi ik ook al sinds een paar jaar een MPM 5W30, zonder problemen / bijvullen / prestatievermindering.
MaartenKlop
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Jan 2012, 17:13
Woonplaats: Bodegraven
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten