Filmje dieselmotor

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Filmje dieselmotor

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 21:47

Bericht door vuuren1 » do 24 okt 2013, 21:46

Ooit mijn loopbaan begonnen bij dit merk motoren, dit is wel een heel apart exemplaar.
Een V24 motor..
http://www.youtube.com/watch?v=m48vyc5beNg
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Filmje dieselmotor

Berichtdoor stentor950 » 07 Dec 2013, 21:47

Bericht door stentor950 » do 24 okt 2013, 22:09

Wat een geweldig stuk techniek!

Ben zelf vele jaren geleden in de Europoort aan boord geweest van een supertanker. Daar stond een joekel van een zes cilinder 2 takt diesel in. In 3 galerijen kon je van onder naar boven langs de motor lopen. Prachtig vond ik het. Alles is zo gigantisch groot en daardoor heel overzichtelijk.
Het stationair toerental was 40 t/min1 en maximaal 160 t/min1.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Filmje dieselmotor

Berichtdoor quichot » 07 Dec 2013, 21:48

Bericht door quichot » vr 25 okt 2013, 07:45

Ben je komende maand vrij? Ik geloof dat ik een klepje hoor tikken! :D

Summum van techniek, of zinloos spierballenvertoon? Het gaat bij die semi-races puur om de show, en na iedere race moet het hele spul weer uitelkaar, zo instabiel is het. Nou ja, helemaal zinloos is het ook weer niet: dit is in Amerika een zeer populaire tak van sport.

Wat niet wegneemt dat het mooi is om te zien! Op youtube vind je na even zoeken trouwens veel interessante startfilmpjes van scheepsmotoren, zoals het weer opstarten van een 9 cil. M.A.N in een WO2 U-boot.

http://www.youtube.com/watch?v=8x4Sw1UrEag
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Filmje dieselmotor

Berichtdoor Popeye » 07 Dec 2013, 21:48

Bericht door Popeye » vr 25 okt 2013, 14:12

Ik heb der niet zo veel mee. Meer met vrouwen (in mijn goeie tijd tenminste :( ) Geef mij mijn 13 pk Vetus(je) maar. Vaak hoor ik; 'wat loopt dat motortje mooi.' :D

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Filmje dieselmotor

Berichtdoor Rob Art » 07 Dec 2013, 21:49

Bericht door Rob Art » vr 25 okt 2013, 21:20

Zo vind ik dit ook wel een leuke,
http://www.youtube.com/watch?v=rtYETSuWpQU
Een Stork 6TM410-RR met op het moment van filmen 216000 draai uren op de klok. Deze motor heeft samen met nog een 6TM410-RR tot ik meen 2011 in het energiecentrum van het AMC parallel aan het energie net gehangen als backup voor het ziekenhuis.
Je kan nu ook zien als je langs het AMC rijd dat er nu geen "stook olie rook"meer uit de bekende schoorsteen komt. Er staan nu iets milieu vriendelijkere motoren in het energiecentrum en de stook olie plant is ook helemaal weg.
Ik heb zelf in 2005 ook een aantal keer in het energie centrum mogen werken bij de vol aan draaiende motoren :D :D .
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: Filmje dieselmotor

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 21:50

Bericht door vuuren1 » za 26 okt 2013, 18:08

Onze (...) Stork TM-410 was inderdaad ook een topper.
Je filmpje komt van een Smit sleper uit de laatste echte Smit generatie (Smit Rotterdan, Singapore of Houston).

NL was ooit heel goed in het maken van motoren maar dat is helaas over.
Het is bijna allemaal door Wärtsila opgeslokt.
Wij hadden vroeger heel veel know-how op dat gebied:
-Brons.
-Industrie
-Bolnes
-Rennes
-Van Berkel
-Samofa
-Stork
-Werkspoor
-SWD
Dat was niet niks en (behalve Van Berkel, in de basis een fabrikant van weegschalen..) eigenlijk allemaal van uitstekende kwaliteit.

De Detroit Diesel uit de USA is een ander verhaal:
Begin jaren 30 van de vorige eeuw is GM begonnen met een 2-tact dieselmotor met 1 cilinder. In de tijd is dat uitgebreid tot een heel slim modulair systeem wat men heeft volgehouden totdat de milieu eisen dit ontwerp hadden ingehaald.
Ik vind het heel knap dat een fabrikant meer dan 70 jaar vooruit kan kijken en aldoor hetzelfde concept door weet te ontwikkelen (in de basis is die motor nooit echt gewijzigd).
Het filmpje met de V24 Detroit is mogelijk wat overdreven maar wel kenmerkend voor dit oude ontwerp wat nu nog op die manier werd gepresenteerd.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten