Bericht door Chayka » zo 13 okt 2013, 21:26
L.S.
als nieuw bezoeker heb ik een vraag aangaande het achteraf extra inbouwen van een flexibele koppeling (bijvoorbeeld een Bullflex van Vetus).
Ik ben sinds een half jaar in het bezit van een zeiljacht (Jeanneau Sunfast 37) dat is voorzien van een diesel-schroefas-klapschroef. Zie hieronder voor de diverse specificaties.
Motor Volvo MD2030-D BT (serienr. 5102146329)
Keerkoppeling MS10L-A (serienr. 50100224915)
Reductie 2,35:1
Asdiameter 25 mm
Af-werf is de schroefas star gemonteerd op de keerkoppeling, via Volvo seal naar het watergesmeerd rubberen lager (mag eigenlijk die naam niet dragen...) van de uithouder. Dit tikkende weet ik zo niet wat de vrije-aslengte is (het deel van de as dat niet daadwerkelijk gesteund gelagerd is) en aangezien de boot niet voor de deur ligt moet ik dit nog even tegoed houden.
Het schip is ongeveer tien jaar oud en zal rond 700 motoruren hebben (urenteller kapot na 340 uur).
Het buitenlager is bij mijn weten nog nooit vervangen
Met de schroef in vrij draait de motor bij alle toerentallen trillingsvrij, comfortabel en zeer stil.
Met de schroef in z'n werk is er sprake van irritante hoor- en voelbare vibraties/trillingen zowel met draaiende motor als met 'trailende' as (zeilend).
Het gevoel/geluid van de schroefas is dermate dat ik de eerste keer dat ik de motor had gestopt direct weer controleerde of deze wel echt uit was ondanks dat de toerenteller nul aangaf, ik merkte nl. geen verschil in geluid en gevoel. Na het stilzetten van de as (in achteruit) onder zeil stopte het geluid en trillen meteen.
Op de motor varend zijn de trillingen acceptabel maar na tien jaar varen met een saildrive (3-cilinder Yanmar combi) is dit een (te) grote achteruitgang qua comfort.
In ieder geval ga ik het rubberlager (Jeanneua af-werf rubber 'sokje') vervangen door een professioneel Exalto exemplaar met messing buitenzijde. Dit moet op maat gedraaid worden aan de buitenzijde.
Als de as eruit is, moet ik de uitlijning controleren. Deze werf heeft niet de naam dat nauwkeurig te doen heb ik inmiddels gehoord.
Voorts denk ik er over om een flexibele keerkoppeling te plaatsten achterop de keerkoppeling ter verhoging van de trillingsvrije feestvreugde
Nu is mijn vraag of dit zomaar kan. Af-werf is het niet gedaan maar dat zal misschien een kostenoverweging zijn voor een werf....of is het ook een technische overweging? Wat zijn de voors en tegens en (on)mogelijkheden?
Als het wel kan, moet ik dan ook de motorsteunen vervangen door minder flexibele steunen?
Ik ben benieuwd naar jullie visie. Bij voorbaat mijn dank.
Met hartelijke groeten,
Harry van der Weij