Inbouwen Flexibele koppeling

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Inbouwen Flexibele koppeling

Berichtdoor Chayka » 07 Dec 2013, 21:20

Bericht door Chayka » zo 13 okt 2013, 21:26
L.S.

als nieuw bezoeker heb ik een vraag aangaande het achteraf extra inbouwen van een flexibele koppeling (bijvoorbeeld een Bullflex van Vetus).
Ik ben sinds een half jaar in het bezit van een zeiljacht (Jeanneau Sunfast 37) dat is voorzien van een diesel-schroefas-klapschroef. Zie hieronder voor de diverse specificaties.

Motor Volvo MD2030-D BT (serienr. 5102146329)
Keerkoppeling MS10L-A (serienr. 50100224915)
Reductie 2,35:1
Asdiameter 25 mm

Af-werf is de schroefas star gemonteerd op de keerkoppeling, via Volvo seal naar het watergesmeerd rubberen lager (mag eigenlijk die naam niet dragen...) van de uithouder. Dit tikkende weet ik zo niet wat de vrije-aslengte is (het deel van de as dat niet daadwerkelijk gesteund gelagerd is) en aangezien de boot niet voor de deur ligt moet ik dit nog even tegoed houden.

Het schip is ongeveer tien jaar oud en zal rond 700 motoruren hebben (urenteller kapot na 340 uur).
Het buitenlager is bij mijn weten nog nooit vervangen
Met de schroef in vrij draait de motor bij alle toerentallen trillingsvrij, comfortabel en zeer stil.
Met de schroef in z'n werk is er sprake van irritante hoor- en voelbare vibraties/trillingen zowel met draaiende motor als met 'trailende' as (zeilend).
Het gevoel/geluid van de schroefas is dermate dat ik de eerste keer dat ik de motor had gestopt direct weer controleerde of deze wel echt uit was ondanks dat de toerenteller nul aangaf, ik merkte nl. geen verschil in geluid en gevoel. Na het stilzetten van de as (in achteruit) onder zeil stopte het geluid en trillen meteen.
Op de motor varend zijn de trillingen acceptabel maar na tien jaar varen met een saildrive (3-cilinder Yanmar combi) is dit een (te) grote achteruitgang qua comfort.

In ieder geval ga ik het rubberlager (Jeanneua af-werf rubber 'sokje') vervangen door een professioneel Exalto exemplaar met messing buitenzijde. Dit moet op maat gedraaid worden aan de buitenzijde.
Als de as eruit is, moet ik de uitlijning controleren. Deze werf heeft niet de naam dat nauwkeurig te doen heb ik inmiddels gehoord.
Voorts denk ik er over om een flexibele keerkoppeling te plaatsten achterop de keerkoppeling ter verhoging van de trillingsvrije feestvreugde :)

Nu is mijn vraag of dit zomaar kan. Af-werf is het niet gedaan maar dat zal misschien een kostenoverweging zijn voor een werf....of is het ook een technische overweging? Wat zijn de voors en tegens en (on)mogelijkheden?
Als het wel kan, moet ik dan ook de motorsteunen vervangen door minder flexibele steunen?

Ik ben benieuwd naar jullie visie. Bij voorbaat mijn dank.

Met hartelijke groeten,

Harry van der Weij
Chayka
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 15 Mrt 2014, 10:19
ligplaats: Enkhuizen
info:

Re: Inbouwen Flexibele koppeling

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 21:21

Bericht door vuuren1 » ma 14 okt 2013, 20:10

Bij zeiljachten zie je vaker een starre askoppeling bij een motor op rubbers.
In de basis kan dit technisch eigenlijk niet maar bij voldoende vrije asruimte en weinig draaiuren gaat het jaren goed.

Met een Vovo-seal telt de vrijeasruimte van de keerkoppeling flens tot aan het vaste lager.
Dan kan de as wat -meebuigen-...

Ik zou een uniflex kiezen die is soepeler dan een bullflex en de motorrubbers hoeven juist niet stugger, juist omdat er een rubber koppeling tussen komt.

De ervaringen over de bijgeluiden vindt ik vrij heftig overkomen, of dat het rubber buitenlager na 700 uur al is zou niet moeten.
Wel kan het als de schroef vrij hevig in onbalans is en is dat dan meteen de oorzaak.

Deze (in de basis) Perkins Perama motor is nu niet het toonbeeld van stilte, dus als je met de motor uit net zoveel geluid ervaart is er echt iets loos..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Inbouwen Flexibele koppeling

Berichtdoor Chayka » 07 Dec 2013, 21:21

Bericht door Chayka » ma 14 okt 2013, 22:45
Hallo Hans,

dank voor je snelle reactie. Altijd fijn om van tevoren te horen dat het ene type koppeling beter zal voldoen dan de andere.

Ter aanvulling nog wat zaken:
- De huidige schroef is een nieuwe tweeblads klapschroef van Gori die er net een half jaar/ 38 draaiuren onder zit. De beleving in gevoel en geluid is vanaf de eerste minuut echter niet anders dan de voorgaande schroef die er af-werf onder zat. Dat was een Radici tweeblads waarvan echter één der tanden was afgebroken en dus uit voorzorg vervangen moest worden.
Ik neem aan dat de Gori-schroef goed gebalanceerd is maar dat kan ik zo niet beoordelen uiteraard. De Gori die ik onder ons vorige schip had was probleemloos (maar dat was ook een Yanmar met saildrive).
Het zou overigens wel toeval zijn als twee verschillende schroeven identieke symptomen zouden leveren in geval van onbalans.
- Van het Jeanneau forum heb ik inmiddels van iemand gehoord dat de uitlijning van motor en as nogal slordig geschiedt af-werf waarbij dan zowel het vaste rubber lager als de keerkoppeling flink te lijden kunnen krijgen. Ik hoop dan ook niet dat de keerkoppeling de oorzaak is van de geluiden en trillingen. Het vervangen van het goedkope af-werf lagertje en uitlijnen van het geheel schijnt al flinke verbetering te geven; fingers crossed........

Mijn voorlopige plan van aanpak is vooralsnog in ieder geval het vervangen van het buitenlager door een deugdelijk type. Daarna het controleren en zo nodig correct uitlijnen van schroefas en motor.
De schroefas zal ik ook controleren op rechtheid. Ik neem aan dat deze recht is maar je weet het nooit, het schip is immers tien jaar oud maar pas een half jaar in ons bezit.
Ook zal ik me buigen over de Uniflex en de mogelijkheid tot inbouw. Ik weet nu niet of die maten afwijken van de Bullflex en of ik voldoende ruimte heb maar dat is snel gevonden op internet.

Over drie weken gaat de boot op de kant en dan weet ik meer en dan kan ik dit topic aanvullen met info. Mocht je (of anderen) voor die tijd nog tips/wenken/advies hebben...GRAAG!

Vooralsnog mijn hartelijke dank voor de info.

Met vriendelijke groeten,

Harry
Chayka
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 15 Mrt 2014, 10:19
ligplaats: Enkhuizen
info:

Re: Inbouwen Flexibele koppeling

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 21:22

Bericht door vuuren1 » di 15 okt 2013, 19:50

De tanden bij een klapschroef breken nu eenmaal af (door slijtage, vermoeing of corrosie).
De klapschroef is een zeilerswens om zo weinig mogelijk weerstand te ondervinden tijdens het zeilen, maar technisch gezien niet optimaal.

De huidige schroef is nieuw en heeft kennelijk niets aan de geluiden veranderd.
De rubber lagers die op de markt zijn, zijn niet heel erg verschillend van kwaliteit en ca. 700 uur kan geen overmatige geluiden geven die daaraan te grondslag liggen.
Er zal iets anders loos zijn (dat kan ik hiervandaan niet zien).

Op de wal:
Schroef bekijken/beoordelen.
Schroefas meten en beoordelen
Uitlijningmotor controleren en beoordelen ( = op de wal vaak niet zuiver omdat de boot op steunen kan vervormen)
Zwevend binnenlager controleren
Keerkoppeling controleren

Kan ik ook voor je doen.
Laatste vraag: Waar ligt je boot?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Inbouwen Flexibele koppeling

Berichtdoor Chayka » 07 Dec 2013, 21:24

Bericht door Chayka » wo 16 okt 2013, 10:27

Hallo Hans,

dank voor je reactie.

Om met je laatste vraag te beginnen: de boot ligt in Enkhuizen en gaat over een paar weken op de wal.

Het actiepuntenlijstje ga ik zoals ik al aangaf, uitvoeren. Gelukkig zijn het allemaal vooralsnog werkzaamheden die ik zelf kan doen Een boot is al duur genoeg en ik prijs me gelukkig met het feit dat ik tot heden nagenoeg alle onderhoud aan auto, motorfiets en boot zelf kan doen, behoudens echt vakmans werk en dat is er een enkele maal uiteraard wel zoals het opbrengen van materiaal op en het daarna op maat draaien van de (op de keerringen ingesleten) schroefas in de Saildrive van ons vorige schip.

V.w.b. de vervorming op de wal....Ik zal voordat de boot op de wal gaat een aantal zaken merken/opmeten zodat ik weet of dit een factor is.

Zoals gezegd had ik inmiddels via het Jeanneau forum informatie van iemand die soortgelijke klachten had. Hij heeft een vaste schroef zodat je er ook tijdens zeilen altijd last van hebt. Bij hem stond de motor in horizontale zin 1 cm uit de lijn en na vervanging door een exalto lager met messing (kan ook PH natuurlijk) buitenzijde en het stellen van de motor waren de klachten die ik nu ook heb bij hem verdwenen. Hij heeft sinds revisie en stellen in twee jaar tijd al meer dan 500 klachtenvrije motoruren, nog los van alle zeiluren waarin de as ook draait bij hem. Ik hoop dat bij mij hetzelfde gaat gebeuren.
Ik ga dan alleen nog een flexibele koppeling extra monteren zoals ik het nu voor ogen heb, hetgeen ook de aanleiding van mijn posting was. Ik ben heel erg benieuwd naar ervaringen van mensen die mij hierin wellicht zijn voorgegaan.

Over de klapschroef kan ik nog wel melden dat kwaliteit (en daarmee de prijs) wel van essentieel belang is voor werking en levensduur. Het af-werf exemplaar van Radici was na zo weinig draaiuren echt al een tijdlang 'op'. Zoals gezegd was één tand al verdwenen en een andere wilde graag binnenkort achter het andere gebitselement aan. Verder waren de beide bladen redelijk flexibel qua spoed door overmatige slijtage op de asjes van de bladen. Dat zou na zo weinig motoruren toch niet moeten kunnen. Ik had aanvankelijk ook de hoop dat dat de oorzaak van de klacht was maar helaas.

Over een paar weken weet ik meer qua uitlijning en zal ik dit topic aanvullen. Als iemand ervaring heeft met het achteraf plaatsen van een flexibele koppeling en dan met name of dit merkbaar een verhoging van het comfort oplevert dan hoor ik dat graag.

Voor nu hartelijk dank en groeten en jullie horen weer van me.

Harry
Chayka
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 15 Mrt 2014, 10:19
ligplaats: Enkhuizen
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten