Koelwater aansluiting Boiler Yanmar 3JH5E [Prima OPGELOST.]

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Koelwater aansluiting Boiler Yanmar 3JH5E [Prima OPGELOST.]

Berichtdoor Rob Art » 07 Dec 2013, 21:13

Bericht door Rob Art » za 12 okt 2013, 22:04

Vandaag de boiler en het drinkwater systeem winterklaar gemaakt.
De boiler wordt mede verwarmd door de hoofdmotor. Omdat de boiler leeg is, heb ik de afsluiters van de aan en afvoer (van het koelwater van de motor) naar de boiler dicht gezet.
Ik moet nu alleen nog een stukje naar de winterstalling varen, geeft het problemen met het koelsysteem van de motor dat de boiler nu is afgesloten?
Hoe moet ik het koel systeem van de motor zien? Staat een boiler bijvoorbeeld in serie of parallel aan het koel systeem?
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: Koelwater aansluiting Boiler Yanmar 3JH5E [Prima OPGELOS

Berichtdoor Klaver vier » 07 Dec 2013, 21:14

Bericht door De Stoere » zo 13 okt 2013, 15:01

Rob Ik denk dat hij parallel aan de motor staat anders kan je de afsluiters niet dicht zetten want dan sluit je de koeling van de motor af.Ik neem aan dat hij ook elektrisch verwarmd wordt dan is het wel noodzakelijk dat de elektra er af wordt gezet anders gaat hij denk ik een lege boiler opwarmen.Ik ben geen deskundige maar dit lijkt mij logisch.Misschien gaan nu meer mensen reageren die er meer van weten als ik .Succes Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: Koelwater aansluiting Boiler Yanmar 3JH5E [Prima OPGELOS

Berichtdoor eagle » 07 Dec 2013, 21:14

Bericht door eagle » zo 13 okt 2013, 16:26

Eens met René..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Koelwater aansluiting Boiler Yanmar 3JH5E [Prima OPGELOS

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 21:15

Bericht door vuuren1 » zo 13 okt 2013, 19:14

De Stoere schreef:
Rob Ik denk dat hij parallel aan de motor staat anders kan je de afsluiters niet dicht zetten want dan sluit je de koeling van de motor af.Ik neem aan dat hij ook elektrisch verwarmd wordt dan is het wel noodzakelijk dat de elektra er af wordt gezet anders gaat hij denk ik een lege boiler opwarmen.Ik ben geen deskundige maar dit lijkt mij logisch.Misschien gaan nu meer mensen reageren die er meer van weten als ik .Succes Gr René ( De Stoere).




Een boiler staat (normaal gesproken) parallel aan de interne koelwaterpomp aangesloten. En wel (meestal) in de originele by-pass van het motorkoelsysteem.
Als je dat circuit af kan sluiten (een mogelijkheid die ik erg vreemd vindt) dan kan de motortemperatuur te hoog oplopen omdat de by-pass is afgesloten en de thermostaat daardoor geen realistische motortemperatuur voelt.

Als de aansluitingen zijn voorzien van kranen is dat meestal verkeerd en snapte de werf er niks van.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Koelwater aansluiting Boiler Yanmar 3JH5E [Prima OPGELOS

Berichtdoor eagle » 07 Dec 2013, 21:15

Bericht door eagle » zo 13 okt 2013, 22:19

Over koelsysteem Yanmar 3-en 4JH ivm Boiler

Inderdaad, zoals Vuuren en René al meldden, staat de boiler parallel aan de circulatiepomp.

De cir.pomp ontvangt de koelvloeistof, gekoeld, uit de warmtewisselaar. De uitgang vd cir.pomp is de ingang van het motorblok; de koele vloeistof wordt door de pomp in het blok gepompt.
Aan de uitgang van het blok is er de thermostaat; deze bepaalt, of er koelvloeistof uit het blok kan of niet.
De cir.pomp heeft een vlakke Q-H kromme; zodoende levert het "tegenhouden" van de stroming door de thermostaat nauwelijks een drukverhoging op (de pomp "slipt" ahw). Daarom is er geen bypass nodig.
Om, bij het opwarmen van de motor, er voor te zorgen dat de thermostaat de kop-temperatuur tijdig voelen kan, zonder dat die helemaal door stilstaande vloeistof moet trekken, heeft de thermostaat een zg anticipeer-gaatje; De cir.pompdruk zorgt via dit gaatje voor een geringe stroming, die het hete kopwater bij de therm.voeler brengt.
De therm. regelt dus de flow aan de uitgang.. De pompdruk varieert nauwelijks op de flow-variatie..

De boiler-aansluitingen zijn twee 3/8 pluggen, die verwijdert worden; Een vóór- en een na de cir.pomp.

Wij monteren kogelkranen (de bekende verchroomde zeskantkraan) in beide leidingen; deze dienen als veiligheidskraan, om bij slangbreuk de boiler te kunnen afsluiten, zodat niet alle koelvloeistof verloren gaat..

Bij winterklaarmaken van de boiler hoeven de kogelkranen overigens niet gesloten te worden, ook al is deze afgetapt: de tapspiraal is slechts een "domme" RVS pijp met een krul erin gebogen; droog staan aan de buitenzijde mag..

Anders is het met een eventuele EL partoon (vrijwel altijd 230V); die moet worden uitgeschakeld, omdat hij anders verbrandt!

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Koelwater aansluiting Boiler Yanmar 3JH5E [Prima OPGELOS

Berichtdoor Klaver vier » 07 Dec 2013, 21:16

Bericht door De Stoere » ma 14 okt 2013, 15:56

Eagle.Perfecte uitleg daar heeft iedereen wat aan.Gr René (De Stoere).
Klaver vier
 

Re: Koelwater aansluiting Boiler Yanmar 3JH5E [Prima OPGELOS

Berichtdoor Rob Art » 07 Dec 2013, 21:17

Bericht door Rob Art » ma 14 okt 2013, 20:44

eagle schreef:
Wij monteren kogelkranen (de bekende verchroomde zeskantkraan) in beide leidingen; deze dienen als veiligheidskraan, om bij slangbreuk de boiler te kunnen afsluiten, zodat niet alle koelvloeistof verloren gaat.



Zo zit het bij mij ook en verder is de boiler idd aangesloten op de originele bypass aansluitingen.

eagle schreef:
Bij winterklaarmaken van de boiler hoeven de kogelkranen overigens niet gesloten te worden, ook al is deze afgetapt: de tapspiraal is slechts een "domme" RVS pijp met een krul erin gebogen; droog staan aan de buitenzijde mag.



Goed om te weten

eagle schreef:
Anders is het met een eventuele EL partoon (vrijwel altijd 230V); die moet worden uitgeschakeld, omdat hij anders verbrandt!



Was mij bekend.

Helder verhaal Eagle en iedereen bedankt voor de input.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: Koelwater aansluiting Boiler Yanmar 3JH5E [Prima OPGELOS

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 21:18

Bericht door vuuren1 » ma 14 okt 2013, 22:07
De motorkoelvloeistof verwarmt de boiler en daar hoef je in de winter niks mee te doen (als die koelvloeistof voldoende vorstbescherming heeft).

Dat men kogelkranen in dat gedeelte zet kan, ik vindt het onnodig en verwarrend bij schepen waar consumenten mee omgaan.
Als er een slang stuk gaat is dat een tekortkoming bij het installeren geweest of achterstallig onderhoud.

Een niet technicus zal onderweg echt geen koelprobleem weten op te lossen omdat er overal kogelkranen zitten; de installatie moet voor een gebruiker gewoon goed, simpel te en begrijpelijk zijn..

Stel je voor dat het zeer kleine gaatje in de thermostaat dicht komt te zitten, dan ben je aan de beurt..
De motorfabrikant weet ook dat er een gaatje in de thermostaat zit, toch zit er een extra by-pass naast (waar je eventueel een scheepsboiler op aan kan sluiten).
Die zou ik niet dicht willen (kunnen) zetten als er een boiler tussen komt.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Koelwater aansluiting Boiler Yanmar 3JH5E [Prima OPGELOS

Berichtdoor Klaver vier » 07 Dec 2013, 21:19

Bericht door De Stoere » di 15 okt 2013, 10:27

Als de afsluiters er niet inzitten en er geen boiler aangesloten wordt zitten er twee 3/8 pluggen in in de meeste gevallen,dan zou je dus hetzelfde probleem hebben met het gaatje in de thermostaat.Ik denk dat de kans op het dichtgaan van dat gaatje zo miniem is dat het te verwaarlozen is bovendien loopt de thermostaat dan open omdat hij heet wordt.Ik vindt het nog niet zo gek wat Eagle zegt als je twee afsluiters hebt kan je ook aan de boiler werken zonder je hele koelsysteem leeg te laten lopen.Om te roepen dat het een slechte werf is die een paar afsluiters zet vindt ik daarom wat voorbarig,ik vindt het eerder slim.Mensen die niet snappen waarom die afsluiters er zitten kunnen beter niet aan een boot sleutelen.Ik denk dat die de vakman toch wel bellen.Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten