door eagle » 07 Dec 2013, 21:15
Bericht door eagle » zo 13 okt 2013, 22:19
Over koelsysteem Yanmar 3-en 4JH ivm Boiler
Inderdaad, zoals Vuuren en René al meldden, staat de boiler parallel aan de circulatiepomp.
De cir.pomp ontvangt de koelvloeistof, gekoeld, uit de warmtewisselaar. De uitgang vd cir.pomp is de ingang van het motorblok; de koele vloeistof wordt door de pomp in het blok gepompt.
Aan de uitgang van het blok is er de thermostaat; deze bepaalt, of er koelvloeistof uit het blok kan of niet.
De cir.pomp heeft een vlakke Q-H kromme; zodoende levert het "tegenhouden" van de stroming door de thermostaat nauwelijks een drukverhoging op (de pomp "slipt" ahw). Daarom is er geen bypass nodig.
Om, bij het opwarmen van de motor, er voor te zorgen dat de thermostaat de kop-temperatuur tijdig voelen kan, zonder dat die helemaal door stilstaande vloeistof moet trekken, heeft de thermostaat een zg anticipeer-gaatje; De cir.pompdruk zorgt via dit gaatje voor een geringe stroming, die het hete kopwater bij de therm.voeler brengt.
De therm. regelt dus de flow aan de uitgang.. De pompdruk varieert nauwelijks op de flow-variatie..
De boiler-aansluitingen zijn twee 3/8 pluggen, die verwijdert worden; Een vóór- en een na de cir.pomp.
Wij monteren kogelkranen (de bekende verchroomde zeskantkraan) in beide leidingen; deze dienen als veiligheidskraan, om bij slangbreuk de boiler te kunnen afsluiten, zodat niet alle koelvloeistof verloren gaat..
Bij winterklaarmaken van de boiler hoeven de kogelkranen overigens niet gesloten te worden, ook al is deze afgetapt: de tapspiraal is slechts een "domme" RVS pijp met een krul erin gebogen; droog staan aan de buitenzijde mag..
Anders is het met een eventuele EL partoon (vrijwel altijd 230V); die moet worden uitgeschakeld, omdat hij anders verbrandt!
Gr, Eagle