Hoe warm mag gland worden?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Hoe warm mag gland worden?

Berichtdoor stefan » 07 Dec 2013, 20:45

Bericht door stefan » vr 04 okt 2013, 12:22
Beste collega's,

De binnen gland van mijn schroefas is vervangen. Vetgesmeerd systeem met soort rubber slang en bronzen(?) binnenlager met grote zeskant moer waaronder vetkoord zit gestopt.

http://s1259.photobucket.com/user/stefa ... 7.jpg.html?

Oud plaatje, rubber is gelukkig vervangen, binnenlager geval hetzelfde gebleven.

Schroefas draait met de hand makkelijk rond, motor staat zo goed als mogelijk in lijn, geen vreemde trillingen. (uitgelijnd op de kant met pasflens in schroefaskoker, in het water nogmaals gecontroleerd mbv voelermaatjes tussen de flenzen van kk en schroefas.

Wat ik merk is dat de gland wel warm wordt na > half uur doorvaren. Warm is dan: na 5 seconden haal je vanzelf je hand eraf want dat doet zeer.
Kan me voorstellen dat het nieuwe vetkoord nog wat moet inslijten oid waardoor er wat extra warmte ontwikkeling is, maar hoe heeft wordt zo'n ding nu eigenlijk en wanneer moet ik me zorgen maken? (vóórdat het rubber smelt ja...:-) )

Kwestie van rustig varen en veel vet pompen??

Stefan
stefan
 
Berichten: 627
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Hoe warm mag gland worden?

Berichtdoor Klaver vier » 07 Dec 2013, 20:47

Bericht door De Stoere » vr 04 okt 2013, 16:04

Nou als hij zo warm wordt dat je je hand er niet op kan houden is er iets fout.Hij moet niet zo heet worden dat je hem niet meer vast kan houden.Er moet haast iets te strak staan. Gr René (De Stoere).
Klaver vier
 

Re: Hoe warm mag gland worden?

Berichtdoor eagle » 07 Dec 2013, 20:48

Bericht door eagle » vr 04 okt 2013, 22:09

is de reparatie op land gebeurt? Als de afdichting nu perfect is (absoluut niets lekt), dan is ontluchten nodig; De schroefas-koker staat onder een hoek, waardoor de lucht erin wordt opgesloten door het instromend water, dat nu niet tot aan de binnengland komt, die dus niet gekoeld wordt.

Ontluchten gaat, door oplossen van de slangklem(men) om de koker, en met de hand het rubber scheef drukken (lek maken), tot er water uitkomt..

Lekt er nu al een weinig water, dan staat er inderdaad iets te strak..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Hoe warm mag gland worden?

Berichtdoor elrenegado » 07 Dec 2013, 20:49

Bericht door elrenegado » za 05 okt 2013, 10:11

niets meer aan toe te voegen....
enkel dat normaal gesproken het gland enkel een beetje lauw aan mag voelen
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Hoe warm mag gland worden?

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 20:49

Bericht door krijtzak » zo 06 okt 2013, 06:49

Op de foto zit de schroefas star, zonder flexibele koppeling op de keerkoppeling.
Ik kan niet zien hoe het gland aan de schroefaskoker zit, heeft de schroefas wel voldoende bewegingsruimte ?
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Hoe warm mag gland worden?

Berichtdoor stefan » 07 Dec 2013, 20:49

Bericht door stefan » zo 06 okt 2013, 07:42

Mannen bedankt voor de reacties.
@Eagle, het is een vetgesmeerd systeem. Dat moet dan dus ook ontlucht worden op de manier zoals je schrijft? Reparatie is inderdaad op het land gebeurd. Ik ging ervan uit dat het vet de lucht er wel uitdrukt... (Of dat de werf me wel verteld zou hebben dit te doen, maar die werf is een ander verhaal....)
Zal het dinsdag wanneer ik weer op de boot ben uitvoeren. Nu lekt er inderdaad geen druppel water, wel wat vet.
Inderdaad staat de boel star voor de schroefas, dat is in de seventies zo aangelegd op de foute wijze. Totdat er (hopelijk pas over lange tijd :-) ) ooit een nieuwe motor installatie in moet blijft het zo en hoop ik dat het spulletje weer een jaar of wat draait.
stefan
 
Berichten: 627
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Hoe warm mag gland worden?

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 20:50

Bericht door vuuren1 » zo 06 okt 2013, 17:49

Hopelijk staat deze motor niet op rubbers en is op de wal uitlijnen al zo niet optimaal omdat een boot op steunen vervormt.

Zo niet dan is het antwoord van Eagle perfect.

Indien de motor wel op rubbers is opgesteld dan deugt er niets van deze opstelling en is het logisch dat er rare dingen plaatsvinden.
Een pakkingbus mag best warm worden maar er moet eigenlijk een drupje water uit lekken om te koelen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Hoe warm mag gland worden?

Berichtdoor stefan » 07 Dec 2013, 20:51

Bericht door stefan » di 08 okt 2013, 14:59

Vandaag zoals Eagle beschreef de boel ontlucht en de moer nog iets losser gezet. Tijdens het varen spettert er nu af en toe een wat water tussenuit, gemengd met schroefas vet emulsie oid. Gland wordt nu wel warm maar vast te houden dus m.i. niet meer te heet. Bij stilliggen lekt er geen water door de pakking.

Hans, het is inderdaad een k.u.t. Constructie, geheel mee eens. Echter, het is zo gebouwd in 1977, zonder al te ver vooruitziende blik van de werf denk ik. Men zal niet bedacht hebben dat die boot anno 2013 nog in de vaart zou zijn ;) Nu echter met vorig seizoen vervangen harde rubber motordempers nav een berekeningetje van Ton Aarts, het nu vervangen rubber en zo goed als mogelijk uitgelijnd is dit zo goed als het kan worden. Hoop daarmee nog zeker een jaar of 5 te varen ofzo, daarna zal het tijd worden voor of een andere motor installatie, of een andere boot.... ( ideeën genoeg, alleen nog even de financiële kant regelen :shock: )

Stefan
stefan
 
Berichten: 627
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Hoe warm mag gland worden?

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 20:51

Bericht door vuuren1 » di 08 okt 2013, 19:24

Stefan,

Met deze -bijna- tegen de pakkingbus zittende motor is een rubber opstelling helemaal fout. Dus als de boel warm wordt is dat helemaal normaal in deze situatie.
En zachte flexibele askoppeling zou het leed iets kunnen verzachten maar dan moet je eigenlijk een zwevend binnenlager monteren en dat past er waarschijnlijk niet tussen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Hoe warm mag gland worden?

Berichtdoor stefan » 07 Dec 2013, 20:52

Bericht door stefan » di 08 okt 2013, 19:40

Het binnenlager dat erin zit is zwevend, de rubber mof zit over de schroefas koker en over het bronzen geval met die moer. Tussen koker en bronzen geval is ruimte, waardoor het geheel mee kan bewegen. Dat geheel is dan toch een zwevend binnenlager?
Een flexibele afkoppeling past er ook al niet tussen, motor kan met geen mogelijkheid verder naar voren om ruimte te winnen, past dan niet meer onder het luik. Ik denk dat dit het meest haalbare is.... :cry:
stefan
 
Berichten: 627
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten