Pagina 1 van 5

Yse 12 diesel verbruikt enorm veel olie.

BerichtGeplaatst: 07 Dec 2013, 20:19
door .....
Bericht door Mike123 » zo 15 sep 2013, 20:57

Goedenavond, ik heb zojuist een stalenbootje gekocht met een 12 pk yse janmar diesel.
Motor start moeizaam en verbruikt enorm veel olie, de voorste peilstok (van de versnellingsbak denk ik) zit genoeg olie op, wel zwart. De achterste peilstok was kurkdroog, deze bijgevuld en motor weer gestart.
Motor slaat wel aan maar rookt enorm, ook is het koelwater bijna zwart van kleur als je gas geeft.
Motor stop gezet en weer de olie gepeild, deze bleek al weer te zijn verdwenen.
Heeft iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Alvast bedankt voor een eventuele reactie. Robert

Re: Yse 12 diesel verbruikt enorm veel olie.

BerichtGeplaatst: 07 Dec 2013, 20:20
door Klaver vier
Bericht door De Stoere » zo 15 sep 2013, 21:14

Mike.je zegt het koelwater is helemaal zwart.Mijn vraag zie je ook olie in of op het koelwater.Zit er ergens in het circuit. een oliekoeler .Gr René ( De Stoere).

Re: Yse 12 diesel verbruikt enorm veel olie.

BerichtGeplaatst: 07 Dec 2013, 20:20
door .....
Bericht door Mike123 » zo 15 sep 2013, 21:30

De Stoere schreef:
Mike.je zegt het koelwater is helemaal zwart.Mijn vraag zie je ook olie in of op het koelwater.Zit er ergens in het circuit. een oliekoeler .Gr René ( De Stoere)
.



Ik zie inderdaad olie of roet in het koelwater, volgens mij zit er geen olie koeler tussen.

Re: Yse 12 diesel verbruikt enorm veel olie.

BerichtGeplaatst: 07 Dec 2013, 20:20
door .....
Bericht door J. Outshoorn » ma 16 sep 2013, 08:47

Misschien kun je eens compressie testen?
Het klinkt alsof de zuigerveren versleten, of misschien zelfs weg zijn...

Re: Yse 12 diesel verbruikt enorm veel olie.

BerichtGeplaatst: 07 Dec 2013, 20:21
door .....
Bericht door Mike123 » ma 16 sep 2013, 10:08

J. Outshoorn schreef:
Misschien kun je eens compressie testen?
Het klinkt alsof de zuigerveren versleten, of misschien zelfs weg zijn...



Ok, en hoe kun je dat het beste doen, die comressie test?

Re: Yse 12 diesel verbruikt enorm veel olie.

BerichtGeplaatst: 07 Dec 2013, 20:22
door vuuren1
Bericht door vuuren1 » ma 16 sep 2013, 20:30

De motor is zeer waarschijnlijk overleden.
Roet in het koelwater betekent dat de motor zuurstof te kort komt.

Je hebt waarschijnlijk een werkboot aangeschaft ipv een plezierboot..

Re: Yse 12 diesel verbruikt enorm veel olie.

BerichtGeplaatst: 07 Dec 2013, 20:22
door .....
Bericht door Mike123 » di 17 sep 2013, 04:52

Goedemorgen Vuuren,

Dat klinkt niet positief, is zo'n motor het reviseren nog waard ?

Re: Yse 12 diesel verbruikt enorm veel olie.

BerichtGeplaatst: 07 Dec 2013, 20:22
door vuuren1
Bericht door vuuren1 » di 17 sep 2013, 19:48

Mike123 schreef:
Goedemorgen Vuuren,

Dat klinkt niet positief, is zo'n motor het reviseren nog waard ?



Geen idee, ligt aan de waarde van de boot en wat je er voor over hebt.

Re: Yse 12 diesel verbruikt enorm veel olie.

BerichtGeplaatst: 07 Dec 2013, 20:23
door .....
Bericht door Mike123 » di 17 sep 2013, 21:05

Ik heb geen boekje bij deze motor, maar klopt het dat er 2 olie peilstokken(vuldop met peilstok) op dit blok zitten, of is er een vuldop en een peilstokdop ?
Toen de motor slecht wilde starten keek de verkoper het olie-peil na, één van de peilstokken was goed gevuld, en de hoogste peilstok was droog. Hier heeft hij olie bijgevuld tot deze peilstok ook max. Niv. Aangaf.
Na doorstarten sloeg de motor uiteindelijk aan maar rookte enorm. Na circa 10 min. Motor uitgezet en weer gepeild na 5 min. nu bleek de hoogste peilstok wederom droog en de laagste nog steeds goed gevuld.
Kan het zijn dat er gewoon verkeerd is bijgevuld (gekeken naar de hoogste peilstok i.p.v. De laagste) en dat er nu teveel olie op het blok zit wat door te hoge carterdruk er uitgegooid wordt?

Re: Yse 12 diesel verbruikt enorm veel olie.

BerichtGeplaatst: 07 Dec 2013, 20:23
door eagle
Bericht door eagle » di 17 sep 2013, 22:04

YSE 12 heeft 2 olievuldoppen met peilstok eraan: Een voor de motor, en Een voor de keerkoppeling.

Die voor de motor zit voorop, achter de V snaar van de impellerpomp. Hij is geel, er staat "OIL" op, en zit schuin in de motor geschroefd.

Die voor de keerkoppeling zit aan de achterkant (schroefas kant). (Hij ziet er net zo uit als die voorop, voor de motor.)


Er moet SAE 30 in, of als tweede keus, 20W50. Dit geldt voor beide, zowel de motor, als ook voor de keerkoppeling.

Om te peilen: Dop uitdraaien, schoonmaken, terug insteken; niet indraaien! Dan terug uittrekken en peil bekijken.

Succes!

Gr, Eagle