Yse 12 diesel verbruikt enorm veel olie.

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Yse 12 diesel verbruikt enorm veel olie.

Berichtdoor Wim Niessen » 07 Dec 2013, 20:30

Bericht door Wim Niessen » do 19 sep 2013, 20:58

Ik weet het, Hans, maar ik heb geen haast.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Yse 12 diesel verbruikt enorm veel olie.

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 20:30

Bericht door vuuren1 » do 19 sep 2013, 21:53

Je moet vooral erg veel geduld hebben..
Jou, overigens uitstekende investeringen, zullen nooit betaald worden.
Dat moet je er of echt zelf vanaf varen of voor een groot deel inleveren.

Ik weet hoe jouw schip er aan toe is en als ik op zoek was zou ik er ook van profiteren en kwam ik zeker langs om te praten..
Men kijkt, nogmaals, op prijs en de roze bril wint het gewoon van de kwaliteit.
De boten met nog een Peugeot motor worden immers ook als prima aangeprezen (wij weten beter..).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Yse 12 diesel verbruikt enorm veel olie.

Berichtdoor Wim Niessen » 07 Dec 2013, 20:30

Bericht door Wim Niessen » vr 20 sep 2013, 01:26

Ik heb deze boot nu 10 jaar en sinds ik hem heb is er erg veel geld aan gespendeerd. Van al het geen ik er in heb gestopt komt natuurlijk niets meer terug; daarvan ben ik mij zeer goed bewust. Een oud-hollands gezegde: Een koopman neemt zijn verlies.
Maar ik leef met de dag, heb altijd alles uitgegeven wat er binnen kwam en daar vallen ook de uitgaven voor mijn boot onder.
Tot nu toe heb ik hiervan nimmer spijt gehad. Dus ook niet van hetgeen mijn boot mij gekost heeft.
Maar ik doe mijn boot niet weg voor een appel en een ei.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Yse 12 diesel verbruikt enorm veel olie.

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 20:31

Bericht door vuuren1 » vr 20 sep 2013, 19:51

Wim,
Ik weet hoe je er over denkt maar het is nu helaas echt het "appel en ei" tijdperk.
Daar hebben we allemaal (behalve potentiële kopers) last van.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Yse 12 diesel verbruikt enorm veel olie.

Berichtdoor Jan Huibers » 07 Dec 2013, 20:31

Bericht door Jan Huibers » vr 20 sep 2013, 23:10

Van een appel en een ei kun je ook een appeltaart maken.... :lol:
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Yse 12 diesel verbruikt enorm veel olie.

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 20:32

Bericht door vuuren1 » za 21 sep 2013, 20:00

Jan Huibers schreef:
Van een appel en een ei kun je ook een appeltaart maken.... :lol:




Volgens mij vergeet je een aantal ingredienten..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Yse 12 diesel verbruikt enorm veel olie.

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 20:32

Bericht door Mike123 » zo 29 sep 2013, 21:08

Goedenavond heren, ik heb vrijdag een tweedehands YSE 12 opgehaald uit Sneek. Hiervan bleek de cilinderkop gescheurd.
Mijn cilinderkop op de ruilmotor gemonteerd, eerst nieuwe koppakking uit Zwartsluis gehaald (prima geholpen daar)
Olie vervangen filter schoongemaakt kleppen gesteld en kopbouten met moment sleutel aangehaald.
Motor liep bijna direkt ( lucht in brandstofsysteem), motor loopt goed denk ik, rookt nog een klein beetje, met name als je even gas geeft.
Nu lees ik in de gedownloade handleiding twee verschillende aanhaal momenten n.m. 3,4 kg/m en 12,7 kg/m
Hier schrik ik wel van, wat is het juiste moment en kan ik het eventueel nog herstellen of is de koppakking al beschadigd ?
Ook komt er nogal wat rook c.q. Uitlaatgas uit het pijpje op het blok. Volgens de handleiding is dat de "breather valve",is dit normaal of duid het op een onvolkomenheid ?
Hoe stel je de kleppen precies ?
Ik heb ze zo afgesteld dat je het voelertje van 0,2 mm. Nog heen en weer kan bewegen, is dat juist ofmoet je de klep er strak tegen aan draaien?
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Yse 12 diesel verbruikt enorm veel olie.

Berichtdoor Klaver vier » 07 Dec 2013, 20:33

Bericht door De Stoere » zo 29 sep 2013, 21:50

Mike Als je de kop te stak hebt aangetrokken kan je moeilijk weer terug ,dan gaat de kop waarschijnlijk lekken.Ik zou er niet te zwaar aan tillen, als er geen kopbouten gebroken zijn zou het nu ook wel heel blijven.Wat de kleppen stellen betreft het voelertje moet er strak door heen gaan,maar nog goed heen en weer te bewegen.Wat die rook uit het pijpje betreft,dit duit op onderdruk ( Lekkage langs de zuigers).Maar 0.2mm klepspeling is dat wel volgens de voorschriften van de fabrikant,het lijkt mij zo weinig.Succes er verder mee Rene ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: Yse 12 diesel verbruikt enorm veel olie.

Berichtdoor eagle » 07 Dec 2013, 20:33

Bericht door eagle » zo 29 sep 2013, 22:24

Over YSE 12:

Aanhaalmoment kopbouten: 12,4 m.kg, kruislings (4 bouten). De 3,5 die je zag is voor de drijfstangkap-bouten...

Gas/rook uit breather duidt op compressie-lek langs de zuiger(veren). Er komt altijd wel een beetje uit..

Roetpluimpje tijdens gas geven is normaal; de regelaar loopt dan even vast tegen het rookpunt. dit laatste is niet instelbaar. Als het nieuwe, hogere toerental bereikt is, moet het roeten overgaan.

Klepspeling: in- en uitlaat, koud: 0,2mm. Voeler licht klemmend, met 2 vingers zonder moeite te trekken. 0,15 gaat er dan losjes tussen, maar 0,25 krijg je er niet zomaar tussen..
Stellen moet met de zuiger in TDC ,bij "begin Arbeidsslag".
Maar bij YSE 8/12 kun je de krukas of het vliegwiel niet zien..De verstuiver maakt echter een zacht krakend geluid tijdens inspuiten; dit kan dienen om de krukas-stand voor het stellen te vinden..
Dus: Gas op "max", Lanzaam tornen met de slinger, goed luisteren, en stoppen met tornen als je het "kraakje" hoort. Nu kun je beide kleppen stellen.

Succes!

gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Yse 12 diesel verbruikt enorm veel olie.

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 20:34

Bericht door Mike123 » ma 30 sep 2013, 05:00

Bedankt De Stoere en Eagle voor jullie duidelijke reactie's.
0,2 mm klepspeling komt uit de handleiding, ik heb de kopbouten aangehaald op 3,5 i.p.v. 12,7 kg/m.
Ik zou de bouten dus nog kunnen natrekken op het juiste moment zonder de pakking te beschadigen ?

Mike
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten