Yse 12 diesel verbruikt enorm veel olie.

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Yse 12 diesel verbruikt enorm veel olie.

Berichtdoor Klaver vier » 07 Dec 2013, 20:40

Bericht door De Stoere » zo 06 okt 2013, 20:46

Helaas heeft Hans in mijn ogen volledig gelijk ,de motor heeft veel te veel onderdruk,lekkage langs de zuigers,waardoor er onder de zuigers te veel druk komt,wat je kan zien aan de carter ontluchting.100% zekerheid geeft compressie meten.Jammer Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: Yse 12 diesel verbruikt enorm veel olie.

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 20:40

Bericht door vuuren1 » ma 07 okt 2013, 18:32

De Stoere schreef:
Helaas heeft Hans in mijn ogen volledig gelijk ,de motor heeft veel te veel onderdruk,lekkage langs de zuigers,waardoor er onder de zuigers te veel druk komt,wat je kan zien aan de carter ontluchting.100% zekerheid geeft compressie meten.Jammer Gr René ( De Stoere).




Compressie meten zegt soms juist niks omdat de motor zo slecht is dat de motorolie de slijtage opvult..
Dan is het zaak om eerst koud en daarna warm (na een half uur vollast) compressie te meten (dan is de olie warm en dun).

Een leuke test maar de verhalen over het oliegebruik spreken boekdelen (ik heb niks over lekkage gelezen).
Of de motor is volledig versleten of er zit ergens een onbedoelde verbinding tussen een smeeroliekanaal en de verbrandingsruimte.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Yse 12 diesel verbruikt enorm veel olie.

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 20:41

Bericht door Mike123 » di 08 okt 2013, 19:49

Goedenavond heren,

Van Vuuren spreekt over een onbedoelde verbinding tussen een smeeroliekanaal en de verbrandingsruimte, kan dit veroorzaakt zijn door een lekkende koppaking, omdat ik in eerste instantie dus de kop met een verkeerd moment (te licht) heb aangehaald, en er toch mee gevaren heb ?

Ik heb deze week nog contact gehad met de Yanmar dealer in Zwartsluis,
deze geeft aan dat het gaat om een motor met een liggende cilinder, vaak maken ze mee dat de cilinder het cilinderhuis aan de onderzijde ovaal heeft uitgesleten.
Zijn voorstel is om de kop er weer af te halen en te controleren in hoeverre er is ingesleten, als dat al zo is.

Gr. Robert
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Yse 12 diesel verbruikt enorm veel olie.

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 20:42

Berichtdoor vuuren1 » di 08 okt 2013, 21:39

Mike123 schreef:
Goedenavond heren,

Van Vuuren spreekt over een onbedoelde verbinding tussen een smeeroliekanaal en de verbrandingsruimte, kan dit veroorzaakt zijn door een lekkende koppaking, omdat ik in eerste instantie dus de kop met een verkeerd moment (te licht) heb aangehaald, en er toch mee gevaren heb ?

Ik heb deze week nog contact gehad met de Yanmar dealer in Zwartsluis,
deze geeft aan dat het gaat om een motor met een liggende cilinder, vaak maken ze mee dat de cilinder het cilinderhuis aan de onderzijde ovaal heeft uitgesleten.
Zijn voorstel is om de kop er weer af te halen en te controleren in hoeverre er is ingesleten, als dat al zo is.

Gr. Robert





Zou zo kunnen zijn (de koppakking).

Een liggende cilinder zou volgens je berichtgeving te lijden hebben van de zwaartekracht die de zuiger uitoefent op de cilinder?
Dat is verwaarloosbaar omdat er veel meer dwarskrachten op de cilinderwand drukken vanuit de dwarskrachten die vanuit de krukas op de cilinderwand worden uitgeoefend.

Ofwel de koppakking (of iets anders) heeft een onbedoelde verbinding tussen verbrandingsruimte en een oliekanaal, of de motor is gewoon totaal versleten.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten