Pagina 1 van 1

Accumulator

BerichtGeplaatst: 23 Sep 2020, 07:41
door jkos
U het in een ander draadje is uitgelopen van vervanging van een motor naar een accumulator heb ik maar besloten om even een nieuw draadje te starten.
In ons bootje staan twee hydraulische ZF keerkoppelingen, type 63A.
Kunnen deze worden voorzien van een accumulator om het schakelen wat vloeiender te laten verlopen?
Niet dat het nu zulke klappen geeft als bij een mechanische koppeling, maar het kan volgens mij nog wel wat soepeler.

Re: Accumulator

BerichtGeplaatst: 23 Sep 2020, 08:04
door aquanaut
Ik heb op de ZF 63 (en alle andere koppelingen uit deze ZF serie) eigenlijk nog nooit accumulatoren gezien.
Omdat er ook geen verbindingen "naar buiten" zijn van de A & B druk leidingen lijkt het ook onmogelijk om hier een accumulator op te zetten.
Wel kun je het normale blok vervangen voor een blok met trolling valve, alleen zal je dan wel een manier moeten vinden om dit aan te sturen.

ZF heeft wel een lijn motorbediening (o.a. Microcommander) die uitgerust kunnen worden met een extra actuator voor de trolling valve.
De commander is dan zo te programmeren dat hij bij het schakelen eerst vanuit de trolling regelt en hierna pas de regulateur gaat bedienen.

Maar om dit alles toe te passen om een schakelklap wat te verzachten lijkt me wat overkill.

Aquanaut

Re: Accumulator

BerichtGeplaatst: 23 Sep 2020, 08:34
door jkos
Ik heb eens goed gekeken maar zag zo snel ook geen mogelijkheden, vandaar mijn vraag.
Aangezien ik gewoon een morsekabel systeem gebruik om te schakelen denk ik dat de mogelijkheden dan beperkt zijn, of ik moet overstappen op elektronische bediening met alle bijkomende kosten.
Beroepsmatig ken ik beide systemen; trolling op een Reintjes keerkoppeling met een reductie van 15:1 en de accumulator op een Masson met een reductie van 6:1.
Het nadeel van de accumulator was dat deze af en toe opnieuw gevuld moest worden.

Re: Accumulator

BerichtGeplaatst: 23 Sep 2020, 15:49
door pascall
jkos schreef:Ik heb eens goed gekeken maar zag zo snel ook geen mogelijkheden, vandaar mijn vraag.
Aangezien ik gewoon een morsekabel systeem gebruik om te schakelen denk ik dat de mogelijkheden dan beperkt zijn, of ik moet overstappen op elektronische bediening met alle bijkomende kosten.
Beroepsmatig ken ik beide systemen; trolling op een Reintjes keerkoppeling met een reductie van 15:1 en de accumulator op een Masson met een reductie van 6:1.
Het nadeel van de accumulator was dat deze af en toe opnieuw gevuld moest worden.


Ik heb er een op een Technodrive hydraulisch keerkoppeling zitten maar heb deze nog nooit bij moeten vullen.

Mvg,

Pascal

Re: Accumulator

BerichtGeplaatst: 23 Sep 2020, 20:30
door jkos
Wij hadden ze op een Masson keerkoppeling, ieder jaar even langs van Stigt.
Karweitje van niks, maar het moest wel gebeuren.

Re: Accumulator

BerichtGeplaatst: 26 Sep 2020, 22:47
door Rob Art
Interessant onderwerp.
Ik heb zelf een PRM kk, waarbij het schakelen “duidelijk” te horen is, zeker tijdens manouvreren.
Mijn vermoeden is dat het komt omdat we een redelijk zware (massa) schroef en schroef-as hebben.
Nu zag ik dat Dintra ook accumulatoren voor de PRM heeft, is er iemand die er ervaring mee heeft deze achter af te monteren?

Ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe zoiets daan werkt, ontstaat er geen slijtage doordat er dan langzamer word geschakeld?

Re: Accumulator

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2020, 06:15
door pascall
Hoi Rob,

Bij mij zit hij op de vooruit schakeling, achteruit kent deze keerkoppeling het fenomeen ,,klappen'' niet.
Bij het plaatsen heb ik er iets overdruk op laten zetten en dan telkens wat druk aflaten tot het gewenste resultaat.
Het aflaten van de druk moet voorzichtig gebeuren want je bent zo je druk kwijt en kan je terug voor het te hervullen.

Mvg,

Pascal.

Re: Accumulator

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2020, 17:07
door Rob Art
pascall schreef:Hoi Rob,

Bij mij zit hij op de vooruit schakeling, achteruit kent deze keerkoppeling het fenomeen ,,klappen'' niet.
Bij het plaatsen heb ik er iets overdruk op laten zetten en dan telkens wat druk aflaten tot het gewenste resultaat.
Het aflaten van de druk moet voorzichtig gebeuren want je bent zo je druk kwijt en kan je terug voor het te hervullen.

Mvg,

Pascal.

Bedankt voor de tip Pascal, ik ga er eens mee aan de slag.