Accumulator

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Accumulator

Berichtdoor jkos » 23 Sep 2020, 07:41

U het in een ander draadje is uitgelopen van vervanging van een motor naar een accumulator heb ik maar besloten om even een nieuw draadje te starten.
In ons bootje staan twee hydraulische ZF keerkoppelingen, type 63A.
Kunnen deze worden voorzien van een accumulator om het schakelen wat vloeiender te laten verlopen?
Niet dat het nu zulke klappen geeft als bij een mechanische koppeling, maar het kan volgens mij nog wel wat soepeler.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Accumulator

Berichtdoor aquanaut » 23 Sep 2020, 08:04

Ik heb op de ZF 63 (en alle andere koppelingen uit deze ZF serie) eigenlijk nog nooit accumulatoren gezien.
Omdat er ook geen verbindingen "naar buiten" zijn van de A & B druk leidingen lijkt het ook onmogelijk om hier een accumulator op te zetten.
Wel kun je het normale blok vervangen voor een blok met trolling valve, alleen zal je dan wel een manier moeten vinden om dit aan te sturen.

ZF heeft wel een lijn motorbediening (o.a. Microcommander) die uitgerust kunnen worden met een extra actuator voor de trolling valve.
De commander is dan zo te programmeren dat hij bij het schakelen eerst vanuit de trolling regelt en hierna pas de regulateur gaat bedienen.

Maar om dit alles toe te passen om een schakelklap wat te verzachten lijkt me wat overkill.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Accumulator

Berichtdoor jkos » 23 Sep 2020, 08:34

Ik heb eens goed gekeken maar zag zo snel ook geen mogelijkheden, vandaar mijn vraag.
Aangezien ik gewoon een morsekabel systeem gebruik om te schakelen denk ik dat de mogelijkheden dan beperkt zijn, of ik moet overstappen op elektronische bediening met alle bijkomende kosten.
Beroepsmatig ken ik beide systemen; trolling op een Reintjes keerkoppeling met een reductie van 15:1 en de accumulator op een Masson met een reductie van 6:1.
Het nadeel van de accumulator was dat deze af en toe opnieuw gevuld moest worden.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Accumulator

Berichtdoor pascall » 23 Sep 2020, 15:49

jkos schreef:Ik heb eens goed gekeken maar zag zo snel ook geen mogelijkheden, vandaar mijn vraag.
Aangezien ik gewoon een morsekabel systeem gebruik om te schakelen denk ik dat de mogelijkheden dan beperkt zijn, of ik moet overstappen op elektronische bediening met alle bijkomende kosten.
Beroepsmatig ken ik beide systemen; trolling op een Reintjes keerkoppeling met een reductie van 15:1 en de accumulator op een Masson met een reductie van 6:1.
Het nadeel van de accumulator was dat deze af en toe opnieuw gevuld moest worden.


Ik heb er een op een Technodrive hydraulisch keerkoppeling zitten maar heb deze nog nooit bij moeten vullen.

Mvg,

Pascal
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Accumulator

Berichtdoor jkos » 23 Sep 2020, 20:30

Wij hadden ze op een Masson keerkoppeling, ieder jaar even langs van Stigt.
Karweitje van niks, maar het moest wel gebeuren.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Accumulator

Berichtdoor Rob Art » 26 Sep 2020, 22:47

Interessant onderwerp.
Ik heb zelf een PRM kk, waarbij het schakelen “duidelijk” te horen is, zeker tijdens manouvreren.
Mijn vermoeden is dat het komt omdat we een redelijk zware (massa) schroef en schroef-as hebben.
Nu zag ik dat Dintra ook accumulatoren voor de PRM heeft, is er iemand die er ervaring mee heeft deze achter af te monteren?

Ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe zoiets daan werkt, ontstaat er geen slijtage doordat er dan langzamer word geschakeld?
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: Accumulator

Berichtdoor pascall » 27 Sep 2020, 06:15

Hoi Rob,

Bij mij zit hij op de vooruit schakeling, achteruit kent deze keerkoppeling het fenomeen ,,klappen'' niet.
Bij het plaatsen heb ik er iets overdruk op laten zetten en dan telkens wat druk aflaten tot het gewenste resultaat.
Het aflaten van de druk moet voorzichtig gebeuren want je bent zo je druk kwijt en kan je terug voor het te hervullen.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Accumulator

Berichtdoor Rob Art » 27 Sep 2020, 17:07

pascall schreef:Hoi Rob,

Bij mij zit hij op de vooruit schakeling, achteruit kent deze keerkoppeling het fenomeen ,,klappen'' niet.
Bij het plaatsen heb ik er iets overdruk op laten zetten en dan telkens wat druk aflaten tot het gewenste resultaat.
Het aflaten van de druk moet voorzichtig gebeuren want je bent zo je druk kwijt en kan je terug voor het te hervullen.

Mvg,

Pascal.

Bedankt voor de tip Pascal, ik ga er eens mee aan de slag.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: heuvels en 15 gasten