schakelbord walstroom

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

schakelbord walstroom

Berichtdoor Coen » 20 Sep 2020, 20:25

Hallo Forum,

Bijgaande schakelbord in boot, kan iemand mij svp uitleg geven hoe deze werkt? Staat standaard zo als op de foto, maar ik ben wel geïnteresseerd waar alle knoppen voor zijn.

https://www.dropbox.com/s/2q9p1s6gwn29v ... 9.jpg?dl=0

dank jullie voor de moeite!

Vr gr
Coen
Coen
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 11 Aug 2020, 08:34
ligplaats: Sneek
info: Rinker 260EC

Re: schakelbord walstroom

Berichtdoor Rob Art » 20 Sep 2020, 21:07

Hoi Coen,

De schakelaar links boven:
- Off : is uit dus geen spanning (230V).
- Generator : voeding uit generator, groen is generator bedrijf, rood is verdraaiing in polariteit wat eigenlijk vreemd is, omdat de generator een vaste aansluiting zou moeten zijn?
- SB Shore power : 230V uit je stuurbord wal aansluiting aansluiting, groen is spanning aanwezig, rood is draaiing in fase nul.
- PS Shore power : 230V uit je bakboord wal aansluiting aansluiting, groen is spanning aanwezig, rood is draaiing in fase nul.

De blower schakelaar is voor je machinekamer blower. Benzine motor?
De generator schakelaar is om de generator aan en uit te schakelen.

De meter geeft de walspanning in Volt aan, deze zal rond de 230V moeten zijn.
De schakelaar Port inlet is een 2 polige schakelaar om de walstroom in en uit te schakelen, ik kan hiervandaan niet zien of dit ook een beveiliging is.

AC Main is een aardlekautomaat 16A C karakteristiek en 30mA. Dit is een beveiliging. Weet alleen niet of die voor of na je scheidingstrafo zit (als je die al hebt).

Met de onderste 8 schakelaars schakel je de benoemde verbruikers in en uit.

Hoop dat je hier wat mee kan.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: schakelbord walstroom

Berichtdoor Coen » 20 Sep 2020, 21:44

Rob Art schreef:Hoi Coen,

De schakelaar links boven:
- Off : is uit dus geen spanning (230V).
- Generator : voeding uit generator, groen is generator bedrijf, rood is verdraaiing in polariteit wat eigenlijk vreemd is, omdat de generator een vaste aansluiting zou moeten zijn?
- SB Shore power : 230V uit je stuurbord wal aansluiting aansluiting, groen is spanning aanwezig, rood is draaiing in fase nul.
- PS Shore power : 230V uit je bakboord wal aansluiting aansluiting, groen is spanning aanwezig, rood is draaiing in fase nul.

De blower schakelaar is voor je machinekamer blower. Benzine motor?
De generator schakelaar is om de generator aan en uit te schakelen.

De meter geeft de walspanning in Volt aan, deze zal rond de 230V moeten zijn.
De schakelaar Port inlet is een 2 polige schakelaar om de walstroom in en uit te schakelen, ik kan hiervandaan niet zien of dit ook een beveiliging is.

AC Main is een aardlekautomaat 16A C karakteristiek en 30mA. Dit is een beveiliging. Weet alleen niet of die voor of na je scheidingstrafo zit (als je die al hebt).

Met de onderste 8 schakelaars schakel je de benoemde verbruikers in en uit.

Hoop dat je hier wat mee kan.


Beste Robert,

Dank je voor je uitleg, is een diesel. Kan ik het zien of er wel een generator is? Sorry, ik heb weinig of geen technische kennis. Kun je uitleggen hoe ik dit kan testen of er een generator aanwezig is?
vr gr
Coen
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 11 Aug 2020, 08:34
ligplaats: Sneek
info: Rinker 260EC


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten