Vervangen koelvloeistof

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Vervangen koelvloeistof

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 20:17

Berichtdoor Nachtvlinder » wo 24 apr 2013, 20:49

...Eigenlijk als reactie op het eerdere topic "Koelvloeistof" maar ook met een aantal nieuwe vragen: daarom nieuw topic aangemaakt. @MOD: indien niet OK dan graag verplaatsen naar dir bestaande topic!

Ik heb enkele vragen mbt het eventueel verversen koelvloeistof DAF 575DS met gesloten koelcircuit (koeling dmv pijpenbundel onder schip) bij aanstaande hellingbeurt...

Komende week staat mijn woonschip in het dok ivm knip- en scheerbeurt. Ik denk eraan om de koelvloeistof in het gesloten systeem te vervangen voor een goed long-life type. Voornamelijk ivm bescherming tegen corrosie. Vriezen doet het in de machinekamer of zo diep onder de boot eigenlijk niet. Nu zit er blauwe "bouwmarktvloeistof" in, waarschijnlijk langer dan 5 jaar (zo lang heb ik het schip). Dit is een van de zeldzame mogelijkheden volledig af te tappen, evt spoelen en hervullen. Ik heb hierover een aantal vragen:

* Indien er geen aftapplug in de pijpenbundel te vinden is, is het dan slim hier een nippel aan te lassen en deze dan te doorboren (of geeft dit risico op troep in het koelcircuit)?

* Als ik ga aftappen, hoe zorg ik dan dat het hele circuit leegloopt? Moet ik de thermostaat verwijderen of de motor even droog laten draaien of gaat dit vanzelf goed als ik het laagste punt te pakken heb?

* Als ik wil overgaan naar long-life: hoe goed moet het systeem dan gespoelt worden? Hoe kritisch is het als er een kleine hoeveelheid blauwe (bouwmarkt) vloeistof achter zou blijven?

* Foto bijgaand: ik schat dat er totaal 14 m 1 of 1.5" pijpen (wat schatten jullie?) onder het schip zit (SB en BB kant van skeg). Voor de schaal: schroef heeft een diameter van 1 m. Met wat voor inhoud moet ik voor de motor rekenen ter indicatie? Expensievaatje zal 2-3 liter zijn; er is ook een oliekoeler aanwezig en plm 2m 1.5" leidingwerk in de machinekamer (al die pijpen reken ik zelf wel uit).

* Zouden jullie dit uberhaubt doen of kan ik beter later (vanuit de machinekamer) doe boel leeg blazen? Lijkt me lastig de pijpenbundel op deze manier leeg te krijgen...

Dank!
Maarten

Afbeelding
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Vervangen koelvloeistof

Berichtdoor Klaver vier » 07 Dec 2013, 20:17

Bericht door De Stoere » zo 06 okt 2013, 09:15

Late reactie .Ik zou er een sok aanlassen en doorboren het vuil wat er eventueel in zou kunnen komen spoelt er gelijk weer uit.Wat ik niet kan zien of er aan twee kanten van de kiel pijpen zitten dan moet het natuurlijk twee keer.Iets anders als je de anodes meeschildert kan je ze er net zo goed afhalen want dan werken ze niet meer.Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: Vervangen koelvloeistof

Berichtdoor elrenegado » 07 Dec 2013, 20:18

Bericht door elrenegado » zo 06 okt 2013, 11:18

Ik heb het toevallig afgelopen week gedaan, weliswaar bij een mercedes, maar ook met koelpijpen onder de boot door.
Ik heb het echter in het water gedaan, dus gaatje boren was er niet bij ;)

Ik heb eerst 2 slangen op en rond de motor los gehad zodat dat deel volledig leeggelopen was.
Daarna heb ik de pijpen en de motor gespoeld met leidingwater, kwestie van tuinslang erin hangen.

Het leeghalen van de pijpen was een ander verhaal.
Dit heb ik hem perslucht gedaan, en een rubber dop op de slang met daarin een gaatje waar de perslucht doorheen ging.
Als die vol zit blaas ze er veel uit.
Het laatste heb ik gedaan door gepulseerd te blazen, dan creëer je een golf wat nagenoeg alles eruit gooit.
Om dat te checken heb ik er nadien een touwtje in geduwt, deze was nauwelijks nat.

Ik heb er in totaal 28 liter in gegooid,
expansievat is bij mij 5 liter, en ik heb ongeveer 8 meter pijp onder de boot, dikte weet ik niet, wel iets dikker als op jouw foto zo te zien.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Vervangen koelvloeistof

Berichtdoor Lucter » 07 Dec 2013, 20:18

Bericht door Lucter » zo 06 okt 2013, 15:51

Zeker goed spoelen, verschillende coolants kunnen op elkaar reageren!
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten