Berichtdoor Nachtvlinder » wo 24 apr 2013, 20:49
...Eigenlijk als reactie op het eerdere topic "Koelvloeistof" maar ook met een aantal nieuwe vragen: daarom nieuw topic aangemaakt. @MOD: indien niet OK dan graag verplaatsen naar dir bestaande topic!
Ik heb enkele vragen mbt het eventueel verversen koelvloeistof DAF 575DS met gesloten koelcircuit (koeling dmv pijpenbundel onder schip) bij aanstaande hellingbeurt...
Komende week staat mijn woonschip in het dok ivm knip- en scheerbeurt. Ik denk eraan om de koelvloeistof in het gesloten systeem te vervangen voor een goed long-life type. Voornamelijk ivm bescherming tegen corrosie. Vriezen doet het in de machinekamer of zo diep onder de boot eigenlijk niet. Nu zit er blauwe "bouwmarktvloeistof" in, waarschijnlijk langer dan 5 jaar (zo lang heb ik het schip). Dit is een van de zeldzame mogelijkheden volledig af te tappen, evt spoelen en hervullen. Ik heb hierover een aantal vragen:
* Indien er geen aftapplug in de pijpenbundel te vinden is, is het dan slim hier een nippel aan te lassen en deze dan te doorboren (of geeft dit risico op troep in het koelcircuit)?
* Als ik ga aftappen, hoe zorg ik dan dat het hele circuit leegloopt? Moet ik de thermostaat verwijderen of de motor even droog laten draaien of gaat dit vanzelf goed als ik het laagste punt te pakken heb?
* Als ik wil overgaan naar long-life: hoe goed moet het systeem dan gespoelt worden? Hoe kritisch is het als er een kleine hoeveelheid blauwe (bouwmarkt) vloeistof achter zou blijven?
* Foto bijgaand: ik schat dat er totaal 14 m 1 of 1.5" pijpen (wat schatten jullie?) onder het schip zit (SB en BB kant van skeg). Voor de schaal: schroef heeft een diameter van 1 m. Met wat voor inhoud moet ik voor de motor rekenen ter indicatie? Expensievaatje zal 2-3 liter zijn; er is ook een oliekoeler aanwezig en plm 2m 1.5" leidingwerk in de machinekamer (al die pijpen reken ik zelf wel uit).
* Zouden jullie dit uberhaubt doen of kan ik beter later (vanuit de machinekamer) doe boel leeg blazen? Lijkt me lastig de pijpenbundel op deze manier leeg te krijgen...
Dank!
Maarten