Vervangen verstuiverhuls VP 2003

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Vervangen verstuiverhuls VP 2003

Berichtdoor Mopolcamper » 07 Dec 2013, 20:12

Bericht door Mopolcamper » do 03 okt 2013, 09:23

Is voor het vervangen van een (weinig lekkende) verstuiverhuls van een VP 2003 demontage van de kop beslist noodzakelijk? Wat zijn eventueel de alternatieven?
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Vervangen verstuiverhuls VP 2003

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 20:13

Bericht door vuuren1 » do 03 okt 2013, 19:58

Hoe kom je daar bij?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Vervangen verstuiverhuls VP 2003

Berichtdoor Mopolcamper » 07 Dec 2013, 20:13

Bericht door Mopolcamper » vr 04 okt 2013, 08:59

Dat werd me verteld. Kan het ook goed zonder de kop te verwijderen dan?
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Vervangen verstuiverhuls VP 2003

Berichtdoor eagle » 07 Dec 2013, 20:14

Bericht door eagle » vr 04 okt 2013, 18:30

De verstuiversleeve kan op twee manieren lekken:

Koelwater/vloeistof (direkt of 2 kringkoeling..).
Dit lekt tussen kop en de sleeve; de afdichting is een O-ring in een groef in de kop. Lekkage komt door kalk of roest op de O-ring. er is dan roest te zien rond de verstuiver.
Soms helpt het volgende: Verstuiver demonteren dwz alleen de yoke demonteren, maar de nu loszittende verstuiver in de sleeve laten zitten, Zijdelings kloppen tegen de verstuiver in verschillende richting, met koperhamer. Eventueel druppels ontkalker in de buitenste spleet proberen te krijgen, en daarna hetzelde met WD 40 (niet andersom). Weer kloppen, dan verstuiver weer vastzetten met 20 N.Mtr

Kompressie/verbrandings druk.
Dit lekt tusssen verstuiver en sleeve. Er is dan roetig vuil rond de verstuiver. Test: breng WD 40 aan rond de verstuiver, en start de motor. Gaslekkage is nu goed zichtbaar, Yoke-moer natrekken met 20 N.Mtr

Diesel kan hier niet lekken. Als dat er toch is, komt het uit de HD aansluiting of de lekleiding.


Vervangen van de sleeve gaat niet zonder demontage van de kop, omdat de sleeve-tuit in de verbrandingskamer na montage op lengte moet worden gemaakt (1mm)
Voor zowel de- als montage is speciaal gereedschap nodig: Trekker, montage-doorn, en felsdoorn..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Vervangen verstuiverhuls VP 2003

Berichtdoor Mopolcamper » 07 Dec 2013, 20:15

Bericht door Mopolcamper » za 05 okt 2013, 11:06

eagle schreef:
De verstuiversleeve kan op twee manieren lekken:

Koelwater/vloeistof (direkt of 2 kringkoeling..).
Dit lekt tussen kop en de sleeve; de afdichting is een O-ring in een groef in de kop. Lekkage komt door kalk of roest op de O-ring. er is dan roest te zien rond de verstuiver.
Soms helpt het volgende: Verstuiver demonteren dwz alleen de yoke demonteren, maar de nu loszittende verstuiver in de sleeve laten zitten, Zijdelings kloppen tegen de verstuiver in verschillende richting, met koperhamer. Eventueel druppels ontkalker in de buitenste spleet proberen te krijgen, en daarna hetzelde met WD 40 (niet andersom). Weer kloppen, dan verstuiver weer vastzetten met 20 N.Mtr

Kompressie/verbrandings druk.
Dit lekt tusssen verstuiver en sleeve. Er is dan roetig vuil rond de verstuiver. Test: breng WD 40 aan rond de verstuiver, en start de motor. Gaslekkage is nu goed zichtbaar, Yoke-moer natrekken met 20 N.Mtr

Diesel kan hier niet lekken. Als dat er toch is, komt het uit de HD aansluiting of de lekleiding.


Vervangen van de sleeve gaat niet zonder demontage van de kop, omdat de sleeve-tuit in de verbrandingskamer na montage op lengte moet worden gemaakt (1mm)
Voor zowel de- als montage is speciaal gereedschap nodig: Trekker, montage-doorn, en felsdoorn..

Gr, Eagle



Dank voor je reactie. In mijn geval was er, na hermontage van een verwijderde verstuiver, inderdaad sprake van diesellekkage. De oorzaak moet dan dus worden gezocht in lekkage van de brandstofaanvoer en brandstofretourleiding en niet in lekkage van de verstuiver als ik het goed begrijp! En dan is verwijdering van de kop en vernieuwing van de verstuiverbussen zinloos?
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Vervangen verstuiverhuls VP 2003

Berichtdoor eagle » 07 Dec 2013, 20:15

Bericht door eagle » za 05 okt 2013, 14:54

Inderdaad, een defect aan de sleeve leidt niet tot diesellekkage; kop eraf en sleeve vervangen is dus niet aan de orde!

Diesellekkage kan ontstaan bij:

HD aansluiting;
Wartelmoer niet voldoende aangedraaid, beschadigde aansluiting, beschadigde leidingkegel..

Lek-olie aansluiting:
Geen nieuwe koper- of(beter) aluminiumringen, beschadigde banjo, of -boutje..

Verstuiverhouder:
In dat geval komt de diesel weg tussen sleeve en verstuiver(houder). De houder bestaat uit twee delen; het hooft-deel (zichtbare deel) en de nozzlehouder/huls. De huls wordt onderaan de houder geschroefd (fijne draad), en bevat de nozzle. Ter plaatse van de schroefdraad is de wanddikte ervan gering; Bij onjuiste montage kan de huls scheuren! Er lekt dan retourdiesel weg, en die komt daarna boven uit de sleeve...


Bij lastige kleine lekkages: Delen vetvrij maken met remreiniger en perslucht/blazen.
Dan met een krijtje de verdachte plaatsen inkrijten. Motor starten; op de lekplaats kleurt het krijt donker...

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten