whalertje40 schreef:Wij hebben een Indenor DTP40 in de boot staan, aan deze motor mankeert eigenlijk niks, geen olieverbruik / niet warmlopen / goed starten etc.
Maar toch is het plan om deze te gaan vervangen, dit heeft dan meer met gevoel te maken en we hopen dat de nieuwe diesel minder luidruchtig is.
De vragen die ik heb:
- Hoeveel pk heeft deze motor echt, staat te boek voor 40 pk, maar als ik het zo lees op het forum (vuuren1) heeft deze in de praktijk een stuk minder,
Wat betreft geluid ,daar kun je zelf een hoop aan doen.
Ook als je een nieuwe motor plaatst zonder daar een kast met geluiddempend materiaal eromheen,hou je lawaai.
De motor staat onderin de boot,dat werkt als een klankkast,ook met een nieuwe motor..
Wat dat andere betreft, een beetje
een duur gevoel vind ik het,als je nu geen problemen hebt.
Als je geld teveel hebt,weet ik daar wel een andere oplossing voor als het moet.
Je DTP40 motor heeft 40 DIN PK bij 2600 toeren.
Het is een 4.88 ,dat wil zeggen,een 4 cilinder motor met een boring van 88mm per cilinder.
De motor heeft een inhoud van 1946cc.
Motor weegt inclusief KK ,232 KG.
Niets mis mee,al denken anderen daar anders over,meestal figuren die idolaat zijn van Mercedes,zelfs stokoude Mercedesen.
Maar goed,ik heb liever een ster in de voorruit,dan op de grill.
Goed waar moet je om denken bij inbouw van een nieuwe motor.
Past de nieuwe 1 op 1 weer op de chassis balken.
Past de motor ertussen.
KAn ik hem weer kwijt zonder veel te moeten wegbreken,branden cq wegsnijden.
Huidige motor heeft een motorsteun afstand in de breedte van 43 cm h.o.h
Een Mitsubishi S4L2 heeft dezelfde motorsteun afstand in de breedte, en heeft 42 pk bij 3000 toeren.
Een Yanmar 3JH5 heeft een motorsteun afstand van 42 cm h.o.h in de breedte ,en heeft 39 pk bij 3000 toeren.
Deze motoren wegen inclusief KK circa 185 kg.
Een Nanni N4.40 heeft een motorsteun afstand van 41 cm h.o.h in de breedte,en heeft 409 pk bij 2800 toeren.
Deze weegt inclusief kk ,227 KG.
Maar ik zou er nog maar eens goed over nadenken als ik je was,want iets vervangen dat nu nog goed loopt,en geen problemen heeft,is zonde van het geld.
Zo'n grapje gaat je ongeveer 8 a 9.000 euro kosten bij een Mitsubishi,bij de anderen nog veel meer.
Je kunt ook eens gaan rondneuzen of je ergens een jong gebruikte kunt kopen.
In Amsterdam willen ze alles op electrisch hebben,wat de stad in mag,wie weet komt daar iets te koop met een leuker prijskaartje.
In principe heb je alle tijd, je hebt immers nu (nog) geen problemen met je huidige motor.
Veel succes in je zoektocht naar iets geschikts voor je gevoel.