Vervangen DTP40

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Vervangen DTP40

Berichtdoor whalertje40 » 07 Sep 2020, 10:02

Wij hebben een Indenor DTP40 in de boot staan, aan deze motor mankeert eigenlijk niks, geen olieverbruik / niet warmlopen / goed starten etc.
Maar toch is het plan om deze te gaan vervangen, dit heeft dan meer met gevoel te maken en we hopen dat de nieuwe diesel minder luidruchtig is.

Ik heb al wat leveranciers gebeld voor informatie maar ik hoop dat het forum ook met me mee kan denken.

De vragen die ik heb:
- Hoeveel pk heeft deze motor echt, staat te boek voor 40 pk, maar als ik het zo lees op het forum (vuuren1) heeft deze in de praktijk een stuk minder,
- Waarom stel ik bovenstaande vraag, kan ik met minder pk af voor de nieuwe motor? Nu bij 70% van het vermogen zit de boot gewoon aan de rompsnelheid en ga ik alleen maar golven trekken,
- Als ik met minder pk af zou kunnen moet ik dan een 3 of 4 cilinder nemen?
- Ik mag aannemen dat ik ook een nieuwe schroef moet monteren, of is dat niet nodig?
- Kan ik mijn keerkoppeling hergebruiken? Heeft nu1200 draaiuren sinds de revisie van de motor en keerkoppeling.

De gegevens van mijn boot zijn:
- Oostvaarder 900 AK,
- Afmetingen 922 x 300 x 80, op de waterlijn 790,
- Gewicht is 5,5 ton (door de kraanwagen gemeten),
- Zoals gezegd een Indenor DTP40 met een Hurth keerkoppeling 2:1.
whalertje40
 
Berichten: 90
Geregistreerd: 01 Sep 2019, 09:49
ligplaats: Oostvoorne
info: Oostvaarder 900 AK

Re: Vervangen DTP40

Berichtdoor Oeverloos » 07 Sep 2020, 11:29

Je zou kunnen denken aan een motor met ongeveer hetzelfde maximum toerental, ongeveer dezelfde grootte, aantal cilinders, hetzelfde aantal pk’s.
Dat maakt de vervanging het makkelijkst, omdat je dan je schroefas, schroef wellicht kunt behouden.
Je zou bij de inbouw ook kunnen denken aan de verbetering van de geluidsisolatie. Je kunt de motor omkasten o.i.d.
De lucht toevoer van de motor moet dan veranderd worden.

Ik zie dat je in Oostvoorne woont. Als je op ruim water vaart daar in de buurt zou ik ook denken aan een professioneel voorfilter.

Mvrg.

Oeverloos
Laatst gewijzigd door Oeverloos op 07 Sep 2020, 11:55, in totaal 1 keer gewijzigd.
Oeverloos
 
Berichten: 625
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Vervangen DTP40

Berichtdoor FKZ » 07 Sep 2020, 11:53

Heb je al eens een berekening gedaan in https://www.vicprop.com/displacement_size.php geeft een aardig beeld van wat je nodig hebt voor rompsnelheid. ook https://bootaandrijving.nl/online-boot-calculaties/bootaandrijving-berekenen/ kan je ea uit rekenen maar die vind ik wat minden overzichtelijk. KK houden kan schroef houden kan maar dan zoek je eigenlijk een nieuwe motor met dezelfde specs als de oude motor mbt koppel en toeren. Ligt er ook aan welke schroef je nu hebt dan kan je berekenen of je nieuwe motor met je oude KK past bij de schroef. 4 cylinder geeft minder trilling dan een 3 cylinder. 4 cylinders zijn duurder dan 3 cylinders van het zelfde merk. 3cylinders hebben een iets kleinere inbouw maat tov 4 cylinders. 4 cylinders beginnen bij ongeveer 40 PK met een paar uitzonderingen vetus maakt een 4cylinder 33 pk en 3 cylinders gaan tot ongeveer 30 pk (beta en sole) daarna worden het 4 cylinders. Waarschijnlijk als je naar een lichtere motor 3cylinder gaat zal je een nieuwe schroef nodig hebben en ben je het voordeel in aanschaf van een 3cylinder motor weer kwijt.

Persoonlijk heb ik afgelopen zomer een zelfde afweging gemaakt. Mijn bootje 9x3 met lwl van 8 en een gewicht van 5.5 ton. Ga ik voor een 3 cylinder of een 4 cylinder keuze voor een 4 cylinder gemaakt omdat ik net op die 30 pk grens zit. Het gewicht van de boot is geschat en de huidige motor is een 20 pk sabb die geeft een heel ander vermogen ivm de toeren en het vliegwiel etc. Daarna de keuze in welke leverancier, basis motoren zijn bij de merken vetus, sole, drinkwaard, craftsman en de timray TMC serie allemaal mitsubishi. Zit verschil in de aanbouw delen en de toegepaste dynamo's vetus levert standaard b.v een 110 amp dynamo de rest ongeveer een 50 amp. Ook het ene paneel ziet er wat mooier uit / uitgebreider dan het andere of is meer keuze. Sole heeft b.v een temp meter vetus een Ampere meter. Ik heb liever een temp meter dan een ampere meter aangezien ik de ampère ergens anders kan zien. Beta en Nanni zijn kubota basis en variëren meer met de basis motoren. dan heb je nog de Yanmar die duur is en volvo penta maar daar heb ik gezien de prijs niet naar gekeken. Prijzen verschilden weinig gekozen voor een lokaal bedrijf met een goede prijs voor de motor. Ik kan daar van de winter staan en ook andere klussen doen. Motor word een Vetus M4.35 van 33 pk zijn in mijn optiek net wat moderner en stiller dan de andere leveranciers die mitsubitsi blokken gebruiken.

succes met kiezen
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Vervangen DTP40

Berichtdoor Hooveld960 » 07 Sep 2020, 11:57

Ik zou eens een email sturen aan Drinkwaard en om een prijsopgave vragen voor inbouw van een nieuwe (Mitsubishi) motor.
Zal je misschien nog meevallen.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Vervangen DTP40

Berichtdoor bas » 07 Sep 2020, 13:37

Een nieuwe diesel is niet per se stiller dan een oude.
Dat geluidsniveau hangt van zoveel factoren af die weinig met de motor te maken ( isolatie, uitlaat, luchtinlaat, dempers, resonantie, etc, etc,). Er is ook geen motorfolder te vinden waar het aantal Db's in staat, dat is gewoon niet te zeggen puur op motorkeuze.
Deze zaken zul je eventueel aan moeten passen om aan een aangenaam geluidsniveau te komen, daar gaat enkel een nieuwere motor plaatsen weinig aan veranderen.
Of je nog zit te wachten om al die klusjes te gaan doen voor je huidige , toch wel wat oudere, motor is vers 2.
Maar als je dan een andere motor aanschaft t.b.v. het geluidsniveau dan is een 4 cilinder rustiger dan een 3 cilinder en draait een grotere motor met minder toeren ook stiller dan een kleine die hoog in de toeren moet gaan zitten.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Vervangen DTP40

Berichtdoor kajoe » 07 Sep 2020, 14:59

ik ben bv bij ons naar bakker ijlst gestapt en een praatje gemaakt ook indenor 6/90 met wel een hoop ellende .
ik had in mijn hooft te vervangen van rond 70/80 pk dat had ik zelf berekend naar die staten ,maar goed die motor paste dus niet een stuk hoger dan de indenor ,
die jongens hebben is voor mij rondgekeken en ik dus ook op de boot leeuwarden zij kwamen met de oplossing bij hun was het bekend wat voor schroef en koppeling er achter zat de koppeling hebben ze gereviseerd er zat al een vrij nieuwe python achter en zij kwamen met een 62 pk ut Spanje mooi blauw aan zetten en die hebben ze ingebouwd dat was in 2016 en tot op heden geen spatje maleur die jongens hebben echt hun best gedaan e boot loopt nu bij volaan een km harder bij normaal zo rond 6/9 km is het verbruik ik denk wel d helft minder dan dat andere ding .
de laatste motor die ik heb laten inbouwen was een Daf 615 m met een twindisk star ingebouwd en mijn schip liep daar zo,en 20 kmpu mee .
en de prijs viel heel erg mee vond ik in vergelijk met die daf indertijd .
tja de keus 3 of vier ik heb ook wel een tijdje gevaren met 5 cilinder zo rond 80 pk en die liepen mooi rustig maar ja die zijn er vrijwel niet meer .
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Vervangen DTP40

Berichtdoor Kwokko » 07 Sep 2020, 23:21

whalertje40 schreef:Wij hebben een Indenor DTP40 in de boot staan, aan deze motor mankeert eigenlijk niks, geen olieverbruik / niet warmlopen / goed starten etc.
Maar toch is het plan om deze te gaan vervangen, dit heeft dan meer met gevoel te maken en we hopen dat de nieuwe diesel minder luidruchtig is.
De vragen die ik heb:
- Hoeveel pk heeft deze motor echt, staat te boek voor 40 pk, maar als ik het zo lees op het forum (vuuren1) heeft deze in de praktijk een stuk minder,

Wat betreft geluid ,daar kun je zelf een hoop aan doen.
Ook als je een nieuwe motor plaatst zonder daar een kast met geluiddempend materiaal eromheen,hou je lawaai.
De motor staat onderin de boot,dat werkt als een klankkast,ook met een nieuwe motor..
Wat dat andere betreft, een beetje een duur gevoel vind ik het,als je nu geen problemen hebt.
Als je geld teveel hebt,weet ik daar wel een andere oplossing voor als het moet. :lol: :lol:
Je DTP40 motor heeft 40 DIN PK bij 2600 toeren.
Het is een 4.88 ,dat wil zeggen,een 4 cilinder motor met een boring van 88mm per cilinder.
De motor heeft een inhoud van 1946cc.
Motor weegt inclusief KK ,232 KG.
Niets mis mee,al denken anderen daar anders over,meestal figuren die idolaat zijn van Mercedes,zelfs stokoude Mercedesen.
Maar goed,ik heb liever een ster in de voorruit,dan op de grill. :mrgreen:

Goed waar moet je om denken bij inbouw van een nieuwe motor.
Past de nieuwe 1 op 1 weer op de chassis balken.
Past de motor ertussen.
KAn ik hem weer kwijt zonder veel te moeten wegbreken,branden cq wegsnijden.
Huidige motor heeft een motorsteun afstand in de breedte van 43 cm h.o.h
Een Mitsubishi S4L2 heeft dezelfde motorsteun afstand in de breedte, en heeft 42 pk bij 3000 toeren.
Een Yanmar 3JH5 heeft een motorsteun afstand van 42 cm h.o.h in de breedte ,en heeft 39 pk bij 3000 toeren.
Deze motoren wegen inclusief KK circa 185 kg.
Een Nanni N4.40 heeft een motorsteun afstand van 41 cm h.o.h in de breedte,en heeft 409 pk bij 2800 toeren.
Deze weegt inclusief kk ,227 KG.

Maar ik zou er nog maar eens goed over nadenken als ik je was,want iets vervangen dat nu nog goed loopt,en geen problemen heeft,is zonde van het geld.
Zo'n grapje gaat je ongeveer 8 a 9.000 euro kosten bij een Mitsubishi,bij de anderen nog veel meer.
Je kunt ook eens gaan rondneuzen of je ergens een jong gebruikte kunt kopen.
In Amsterdam willen ze alles op electrisch hebben,wat de stad in mag,wie weet komt daar iets te koop met een leuker prijskaartje.
In principe heb je alle tijd, je hebt immers nu (nog) geen problemen met je huidige motor.
Veel succes in je zoektocht naar iets geschikts voor je gevoel. ;)
Kwokko
 

Re: Vervangen DTP40

Berichtdoor whalertje40 » 08 Sep 2020, 12:59

Kwokko schreef:Wat betreft geluid ,daar kun je zelf een hoop aan doen.
Ook als je een nieuwe motor plaatst zonder daar een kast met geluiddempend materiaal eromheen,hou je lawaai.
De motor staat onderin de boot,dat werkt als een klankkast,ook met een nieuwe motor..
Wat dat andere betreft, een beetje een duur gevoel vind ik het,als je nu geen problemen hebt.
Als je geld teveel hebt,weet ik daar wel een andere oplossing voor als het moet. :lol: :lol:
Je DTP40 motor heeft 40 DIN PK bij 2600 toeren.
Het is een 4.88 ,dat wil zeggen,een 4 cilinder motor met een boring van 88mm per cilinder.
De motor heeft een inhoud van 1946cc.
Motor weegt inclusief KK ,232 KG.
Niets mis mee,al denken anderen daar anders over,meestal figuren die idolaat zijn van Mercedes,zelfs stokoude Mercedesen.
Maar goed,ik heb liever een ster in de voorruit,dan op de grill. :mrgreen:

Goed waar moet je om denken bij inbouw van een nieuwe motor.
Past de nieuwe 1 op 1 weer op de chassis balken.
Past de motor ertussen.
KAn ik hem weer kwijt zonder veel te moeten wegbreken,branden cq wegsnijden.
Huidige motor heeft een motorsteun afstand in de breedte van 43 cm h.o.h
Een Mitsubishi S4L2 heeft dezelfde motorsteun afstand in de breedte, en heeft 42 pk bij 3000 toeren.
Een Yanmar 3JH5 heeft een motorsteun afstand van 42 cm h.o.h in de breedte ,en heeft 39 pk bij 3000 toeren.
Deze motoren wegen inclusief KK circa 185 kg.
Een Nanni N4.40 heeft een motorsteun afstand van 41 cm h.o.h in de breedte,en heeft 409 pk bij 2800 toeren.
Deze weegt inclusief kk ,227 KG.

Maar ik zou er nog maar eens goed over nadenken als ik je was,want iets vervangen dat nu nog goed loopt,en geen problemen heeft,is zonde van het geld.
Zo'n grapje gaat je ongeveer 8 a 9.000 euro kosten bij een Mitsubishi,bij de anderen nog veel meer.
Je kunt ook eens gaan rondneuzen of je ergens een jong gebruikte kunt kopen.
In Amsterdam willen ze alles op electrisch hebben,wat de stad in mag,wie weet komt daar iets te koop met een leuker prijskaartje.
In principe heb je alle tijd, je hebt immers nu (nog) geen problemen met je huidige motor.
Veel succes in je zoektocht naar iets geschikts voor je gevoel. ;)


Het is precies wat je zegt, ik heb nu contact gehad met Drinkwaard en die vraagt aan mij waarom ik de Indenor zou vervangen.
En qua geluid is een andere motor per definitie niet stiller, maar is isolatie idd de oplossing.
Maar hoe ga ik beter isoleren? De motor-ruimte is helemaal voorzien van 10 cm dik isolatiemateriaal van Vetus.
Als ik boven de 1400 toeren ga varen dan wordt communiceren al lastig.

Dus toch besluit maar genomen om voorlopig met de oude Indenor te blijven varen, deze heeft nu 1300 draaiuren na de revisie door Bols en Kooiman.

Wat ik mezelf wel af vraag is waarom de Indenor zo vaak als een onbetrouwbare motor gezien wordt, ik denk dat het eerder met ouderdom en slecht onderhoud te maken heeft.
Zo lang je om de 2 jaar koelvloeistof, olie + oliefilter vernieuwd en de motor met respect behandel dan is er weinig aan de hand denk ik.
Tevens wordt het dieselverbruik beschreven als hoog, 2x zoveel als een Vetus / Sole / Yanmar.
Ik kan me daar niet in vinden, ik heb met 100 liter ongeveer 50 draaiuren gemaakt, dat zou dan betekenen dat ik met een andere motor de helft minder verbruik.....
whalertje40
 
Berichten: 90
Geregistreerd: 01 Sep 2019, 09:49
ligplaats: Oostvoorne
info: Oostvaarder 900 AK

Re: Vervangen DTP40

Berichtdoor heuvels » 08 Sep 2020, 13:17

Ik ben ook bezig geweest met geluidsisolatie. Ik heb helaas bijna geen ruimte rondom mijn OM636 om effectief met platen te werken. Ik moet mij beperken tot de onderkant van mijn luiken. Dus veel meer herrie dan ik zou willen. Een andere kleinere motor zal wel verbetering geven, maar de huidige is in 2012 gereviseerd en draait prima.
Hier staat een duidelijk verhaal
https://www.easy-noisecontrol.nl/motorgeluid-boot/
Belangrijk is om de kieren waar het geluid door kan lekken te dichten.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Vervangen DTP40

Berichtdoor Oeverloos » 08 Sep 2020, 14:07

Zoek b.v. op tendu noise killerbox.
Aquanaut heeft veel geschreven over de Indenor diesels op dit forum. Het is absoluut de moeite waard om dat op te zoeken.

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 625
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten