Mercedes OM 314 algemene vragen

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Mercedes OM 314 algemene vragen

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 19:46

Berichtdoor jaaplosbol » zo 15 sep 2013, 22:18

Hallo allemaal.
Ik ben nieuw hier en heb erg veel opgestoken van de diverse onderwerpen. Ik ben zelf in het bezit van een 13 meter Kompier kruiser met 2 mercedes OM 314 motoren met rond de 7000 draaiuren. Boot is van 1970.
Helaas heb ik de vorige eigenaar nooit gesproken(overleden), dus over de geschiedenis eigenaardigheden en bijzonderheden van zowel het schip als de motoren weet ik weinig.
Waar moet ik op letten bij de motoren, wat zijn de zwakke punten? Sterke punten mag ook hoor.
Het betreft een schip met kielkoeling en droge uitlaten.
De flexibele koppelingen zijn als eens gerepareerd/provisorisch, hebben python drives zin ? Of is het beter gewoon de flex koppelingen te vervangen door gelijkwaardige exemplaren?
Alle zinnige info en tips welkom
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Mercedes OM 314 algemene vragen

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 19:48

Bericht door vuuren1 » ma 16 sep 2013, 20:26

Mercedes is een betere dieselmotor maar heeft ook -om de motor heen- onderhoud nodig.
Met een droge uitlaat kan de motor niet echt soepel worden opgesteld en is een Python Drive een overbodige investering.

In de soorten flexibele koppelingen is nogal wat keuze, de beste keuze hangt vooral samen met de gehele motoropstelling (waarbij de droge uitlaat met een flexibel stuk de beperking aan geeft).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Mercedes OM 314 algemene vragen

Berichtdoor Wolf1 » 07 Dec 2013, 19:49

Bericht door Wolf1 » di 17 sep 2013, 06:44

vuuren1 schreef:
Mercedes is een betere dieselmotor maar heeft ook -om de motor heen- onderhoud nodig.
Met een droge uitlaat kan de motor niet echt soepel worden opgesteld en is een Python Drive een overbodige investering.

In de soorten flexibele koppelingen is nogal wat keuze, de beste keuze hangt vooral samen met de gehele motoropstelling (waarbij de droge uitlaat met een flexibel stuk de beperking aan geeft).



Die Mercedes is een prima motor, hoe hij het in jouw boot doet is meestal geheel afhankelijk van de gene die hem gemariniseerd heeft.
Die droge uitlaat is het mooiste wat je hebben kan, alleen duur.
De dempers gaan niet langer dan 10 jaar mee, en de isolatie moet van een goede kwaliteit zijn (beslist geen doe het zelf gedoe)
De flexible koppelingen vervangen voor een paar Centaflex koppelingen en je zal nog veel plezier van deze voortstuwing installatie hebben
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Mercedes OM 314 algemene vragen

Berichtdoor elrenegado » 07 Dec 2013, 19:49

Bericht door elrenegado » di 17 sep 2013, 08:52

Wellicht heb je ze al,
maar hier staat nog wat documentatie van de OM314 (even links op het linkje "mercedes" klikken)
http://www.motoren.ath.cx/
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten