Bijgeluid keerkoppeling

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Bijgeluid keerkoppeling

Berichtdoor elrenegado » 07 Dec 2013, 19:39

Bericht door elrenegado » za 07 sep 2013, 15:08

Vraagje,

Ik ben bezig met de aankoop van een tengro 950 kruiser met mercedes om636 motor en hydroulische keerkoppeling.
Nu ben ik daar zojuist geweest, motortje gestart e.d. klonk allemaal goed.
Vooruit geschakeld, zeer soepel zonder bijgeluid, achteruit schakelen ook soepel,
maar bij stationair achter hoor je een soort schurend geluid, kan het niet echt duidelijk omschrijven.
als je even gas geeft is het minder, en in vooruit hoor je helemaal niks vreemds

Wat kan dat zijn ?
Weet helaas geen merk of type van de keerkoppeling.

alvast mijn dank.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Bijgeluid keerkoppeling

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 19:39

Bericht door vuuren1 » za 07 sep 2013, 20:28

Je bedoelt dat het wat rammelt (dus niet schurend)?
Anders moet je het beter omschrijven (goed zal het niet zijn).

Rammelen past bij een demperplaat aan een motor met een oneenparige loop (kan een niet verzwaard vliegwiel als oorzaak hebben).
Als je weet of de bediening op de keerkoppeling bovenop zit of aan de zijkant weten we waarschijnlijk wel wel merk het is.

Een Tengro was de goedkoopste boot van NL (casco met AK in 1970 koste 3500 gulden).
Gebouwd van (vaak) slechte kwaliteit staalplaat en in slechts 3 mm zonder spanten.
Een MB OM636 is minimaal 50 jaar oud..
Advies: Eerst laten keuren en dan misschien kopen (ik weet al bijna zeker dat je de keuringskosten dik terug zal verdienen).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Bijgeluid keerkoppeling

Berichtdoor elrenegado » 07 Dec 2013, 19:40

Bericht door elrenegado » di 10 sep 2013, 08:48

Het is een velvet koppeling ben ik ondertussen achter.
dat geluid wat ik hoor schijnt normaal te zijn, althans, ik heb via andere fora meerdere reacties gehad van mensen met een velvet koppeling die ditzelfde bijgeluid hebben.

Ik heb geen aankoopkeuring gedaan,
zelf vaar ik al sinds mijn 6de met diverse kruisers en speedboten.
en ik heb iemand meegenomen met meer kennis van zaken betreffende staal/constructies etc.

Er kwam wel een andere probleem naar voren, namelijk koeling bij flink doorvaren,
Bij controle bleek het pijl van de kvs te laag te staan..... volgens verkoper stond dit eerder goed, aangezien er geen kvs onderin lag, en ook niet in de olie heeft verkoper de boot gelijk even op de kant gezet (hij heeft zelf kraan en boten kar etc)
Daarbij zagen we dat 1 koelpijp niet helemaal lekker was.
Beide pijpen worden geheel vervangen door verkoper,
daarbij hebben we gelijk met een diktemetertje de dikte van het staal gemeten, op de waterlijn was het dunste punt wat we konden vinden 2,6mm
anodes waren netjes aangevreten(maar nog niet op), en worden ook gelijk nieuw geplaatst.
schroefaslagers zijn ok, roer heeft ook geen speling e.d.

algehele staat van de boot is gewoon vrij goed, 2 jaar geleden voor het laats geschilderd, en geen noemenswaardige roestplekken in opbouw.
op waterlijn nivo is ook niks te ontdekken.
interieur zeer netjes, nieuwe kussens, gordijnen etc.

ik ben van mening dat het voor dit bedrag(ruim onder de 5k) geen slechte koop is, en zeker ook niet teveel betaald.
(verkoper plaats nieuwe koelpijpen, zet hem opnieuw in de antifouling en plaatst nieuwe anodes)
daarbij krijg ik de gehele inventaris, incl aggegraat, acculader, zonnepaneel etc.

En uiteraard gaat de koop pas echt door als gebleken is dat de motor netjes gekoeld blijft, dus ook bij bijna volgas.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Bijgeluid keerkoppeling

Berichtdoor Jan Huibers » 07 Dec 2013, 19:40

Bericht door Jan Huibers » di 10 sep 2013, 17:51

Ik had toch liever een bootje met een iets dikkere huid.... 2,6mm is best dun zeg... Liever een boot die met 4mm gebouwd is en met wat spanten meer en een wat recenter motortje.... Als je perse onder de 5k wil blijven zul je die niet vinden maar iets daarboven wel... Kwestie van goed zoeken en onderhandelen.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Bijgeluid keerkoppeling

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 19:40

Bericht door vuuren1 » di 10 sep 2013, 19:36

Jan Huibers schreef:
Ik had toch liever een bootje met een iets dikkere huid.... 2,6mm is best dun zeg... Liever een boot die met 4mm gebouwd is en met wat spanten meer en een wat recenter motortje.... Als je perse onder de 5k wil blijven zul je die niet vinden maar iets daarboven wel... Kwestie van goed zoeken en onderhandelen.





Tengro bouwde deze kruisers van 3 mm en er werd heel vaak een gevervideerde Mercedes ingezet van Drinkwaard.
(gevervideerd is niet gereviseerd maar getest, schoongemaakt en gespoten)
Destijds kwamen die oude taxiblokken per container uit Duitsland. Een groot deel liep nog aardig en dan was het als bootmotor goedkoper om zoiets te kopen (aan de buitenkant zag je het niet..).
Vaak gehoord dat ze een jaar of wat na inbouw in de soep liepen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Bijgeluid keerkoppeling

Berichtdoor Jan Huibers » 07 Dec 2013, 19:41

Bericht door Jan Huibers » di 10 sep 2013, 22:19

Beter voor het toekomstig vaargenot van de vraagsteller om er net even wat meer euro's tegenaan te leggen en iets wat beter geconstrueerd is en met een wat recentere motor te kopen....
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Bijgeluid keerkoppeling

Berichtdoor elrenegado » 07 Dec 2013, 19:42

Bericht door elrenegado » wo 11 sep 2013, 09:22

Ik ben ook bij een altena wezen kijken, stond voor 4900 te koop..... die was zo rot op de waterlijn dat ik er niet eens tegen aan durfde te tikken met iets scherps.
na meten bleek die op veel plaatsen onder de 1mm te zitten.

overigens snap ik niet dat hier word gesproken dat hij gebouwt is zonder spanten,
ik heb ze toch echt zien zitten op diverse plekken (voorin onder het bed, onder de dinette cq vloer, in het motorruim en in de achterkajuit, plus degene die nog uit het zicht zitten evt)
Daarbij was de scheiding tussen ak en stuurhut, en tussen stuurhut en vk ook van staal tot vloerhoogte

de gemeten 2,6 was op 1 plek, hier ga ik zowiezo iets aan doen.
rest was allemaal 2,9 en hoger (ook boven de 3)

algehele staat van opbouw was ook op enkel klein plekja na roestvrij,
vorige schilderbeurt was 2 jaar geleden, laatste schoonmaakbeurt begin dit jaar.
indien er echt rotte plekken op zouden zitten was de roest binnen die 2 jaar wel weer zichtbaar geworden lijkt mij.

wat zou er mis zijn met 3mm staal ?
Heel het schip tot aan de gangboorden is vrij van butsen, deuken of dellen etc.
Als 3mm zo slecht zou zijn had die na al die jaren wel vervorming vertoont lijkt me dan,
je vaart er echt niet zomaar een gat in, sterker nog, heb nog nooit schade gevaren in die 30 jaar.

en de motor is oud idd, maar in het verleden al eens gereviseerd (documentatie gezien)
Daarnaast zijn er nog genoeg onderdelen van te vinden, en heb ik iemand in mijn vriendenkring die deze blokken vroeger inbouwde en reviseerde.
in een vorige boot lag ook een om636 (14 jaar geleden) die had 8 jaar stil gestaan toen ik hem kocht.
Nieuwe accu erop, starten en lopen...... nooit geen probleem mee gehad (enkel nieuwe dynamo op moeten zetten)

maargoed, zoals gezegd, koop is nog niet rond.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Bijgeluid keerkoppeling

Berichtdoor Klaver vier » 07 Dec 2013, 19:42

Bericht door De Stoere » wo 11 sep 2013, 16:05

Elrenegado.Ik vindt dat je gelijk hebt wat betreft de dikte van de boot,3mm is echt wel sterk zeker als er spanten genoeg in zitten.Onze boot is op heel veel plaatsen ook 3mm dik maar heeft bijvoorbeeld wel een dikke kielbalk en langs spanten over de gehele buitenkant gemaakt van halfronde buis.Gek .gezegd is hij overal zwaar gemaakt waar het echt nodig is.En het soort boten zou als wij hebben heeft wel bewezen dat ze heel sterk zijn.Gr René (De Stoere).
Klaver vier
 

Re: Bijgeluid keerkoppeling

Berichtdoor Jan Huibers » 07 Dec 2013, 19:42

Bericht door Jan Huibers » wo 11 sep 2013, 19:00

Ten Broeke en Cascaruda zijn zeker ook de topproducten van de nederlandse jachtenbouw....
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Bijgeluid keerkoppeling

Berichtdoor Klaver vier » 07 Dec 2013, 19:43

Bericht door De Stoere » wo 11 sep 2013, 20:31

Jan Ik weet niet wat je bedoeld maar ik heb geen ten broeke en geen cascaruda Ik heb een schottelboot en die hebben echt hun degelijkheid wel bewezen,want er varen nog heel wat oude schottelboten rond.Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten