stugge impeller?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: stugge impeller?

Berichtdoor Klaver vier » 07 Dec 2013, 19:27

Bericht door De Stoere » zo 08 sep 2013, 19:07

Broekie.Het is heel handig dat je verschillende onderdelen reserve hebt leggen,maar ik vrees dat je de distributie riem niet meer nodig hebt als de distributie riem breekt, dan slaat meestal de zuiger tegen de kleppen en is het einde motor.Ik hoop niet dat dat ooit bij je gebeurd want dat gun ik niemand.Gr René (De stoere).
Klaver vier
 

Re: stugge impeller?

Berichtdoor broekie » 07 Dec 2013, 19:28

Bericht door broekie » zo 08 sep 2013, 19:17

Ik check de riem regelmatig. Daar is een inspectieluikje voor gemaakt.
Ook meet ik de spanning met een riemspanningsmeter.
Stel ik lig ergens in Nederland en zie dat de riem ernstig beschadigd is.
Altijd weekend en niets te koop in de omgeving .........
Ben je blij met een reserve.
Maar mee eens, dit zal niet snel voorkomen.
Ik kan de riem altijd weggooien, dus laat maar liggen, je weet nooit.

Kun je nog iets zeggen over verouderde impellers?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: stugge impeller?

Berichtdoor Klaver vier » 07 Dec 2013, 19:28

Bericht door De Stoere » zo 08 sep 2013, 19:28

Ik weet helaas niks van verouderde impellers.Ik heb nog wel een verhaaltje van een schoonzus van mij die had een mitsubischi micra en die moest bijvoorbeeld bij 80.000km de distributie riem vervangen,dit had ze niet gedaan en bij 85.000km liep de hele motor in elkaar,km stand niet te letterlijk nemen die weet ik niet meer precies.Gr René (De Stoere).
Klaver vier
 

Re: stugge impeller?

Berichtdoor Jan Huibers » 07 Dec 2013, 19:29

Bericht door Jan Huibers » zo 08 sep 2013, 19:51

René, trek je wel telkens voor je gaat starten de luiken open om de welbekende zaken te checken??
De controle's zijn zeker net zo belangrijk als periodiek onderhoud.

En bij mij gaat er ieder jaar een nieuwe impeller in, die dingen kosten geen ruk en voorkomen is beter als genezen
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: stugge impeller?

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 19:29

Bericht door vuuren1 » zo 08 sep 2013, 19:55

Donker is goed en droog bewaren minder goed; in 6 jaar kan en zal rubber iets stugger worden.
Zal niet direct de reden zijn waarom de pomp niet zelfaanzuigend meer is, de pomp (het huis en de voor en achterkant) slijt in met de oude impeller. Na vervanging komt het vaak voor dat de pomp niet meer goed zelf aanzuigt.

Verder zijn er Johnson en Jabsco pompen en de impellers zijn wel uitwisselbaar maar wijken dusdanig af dat bij verwisseling niet werkt.
Een distibutieriem veroudert ook, daarom stellen fabrikanten behalve kilometers / draaiuren ook meestal een tijdlimiet.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: stugge impeller?

Berichtdoor broekie » 07 Dec 2013, 19:30

Bericht door broekie » zo 08 sep 2013, 20:12

De slijtage en kleine verschillen zullen de oorzaak zijn.
Nog geen reden om de pomp te vervangen, ik zie wel sporen in het messing, maar die zijn minimaal.
Hij geeft goed water en bij 2000 RPM spuit er een goede straal uit.
Water is lauw en de motor staat op 82 -85 graden bij toervaart en tot 90 graden bij hoge toeren als ik hem even lekker laat draaien op 3500 RPM
De motor heeft nu ca.2650 uur.

De Johnson is zeker 6, maar kan ook 10 jaar oud zijn.
Ik heb nu een nieuwe impeller gemonteerd, maar je weet ook niet hoelang hij op voorraad heeft gelegen bij de dealer.
Een productiedatum op deze artikelen zou niet slecht zijn.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: stugge impeller?

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 19:30

Bericht door vuuren1 » zo 08 sep 2013, 20:17

De beetje gangbare impellers zullen bij Technautic niet zo lang liggen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: stugge impeller?

Berichtdoor Klaver vier » 07 Dec 2013, 19:30

Bericht door De Stoere » zo 08 sep 2013, 20:31

Jan Ik check altijd de boel en ben ook wel voor verassingen komen te staan .Ik heb wel eens een lekke brandstoffilter gehad van pas 13 maanden oud.Zelfs twee keer over.deze waren van fram en moet ik nooit meer hebben tegenwoordig m.a.n filters nooit meer een probleem gehad die voelen ook veel zwaarder aan.Het is net als bij drank blikjes die van seven up zijn ook veel dunner als van andere fabrikanten.Gek maar waar Gr René (De Stoere).
Klaver vier
 

Re: stugge impeller?

Berichtdoor broekie » 07 Dec 2013, 19:32

Bericht door broekie » ma 09 sep 2013, 19:33
Nog wat nagekeken en ik zag dat er buiten de impeller ook metalen onderdelen voor de pomphuizen te koop zijn.
Zoals bv de kam, achterplaat en deksel.
Misschien toch maar eens een setje mee laten komen voor mijn type pomp.

http://s592.photobucket.com/user/basnic ... 7.jpg.html
http://i592.photobucket.com/albums/tt9/ ... mage-6.jpg
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: stugge impeller?

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 19:34

Bericht door vuuren1 » ma 09 sep 2013, 20:03

broekie schreef:
Nog wat nagekeken en ik zag dat er buiten de impeller ook metalen onderdelen voor de pomphuizen te koop zijn.
Zoals bv de kam, achterplaat en deksel.
Misschien toch maar eens een setje mee laten komen voor mijn type pomp.

http://s592.photobucket.com/user/basnic ... 7.jpg.html
http://i592.photobucket.com/albums/tt9/ ... mage-6.jpg


Zeer verstandig!
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: gewoonmich en 17 gasten