Bericht door broekie » zo 08 sep 2013, 07:46
Vrijdag lagen we op de Vinkeveense plassen te genieten van de nazomer.
Ik had al een poosje in mijn hoofd de impeller te vervangen, die zit er ruim 400 uur in, 2 seizoenen.
Een nieuwe had ik al gekocht van Technautic.
Ik heb ook wat reserve dingen in de boot en daar kwam ik er ook nog een tegen, nieuw van Johnson.
Deze was van beter materiaal volgens de producent, MC97.
Ik heb de Johnson gemonteerd omdat hij al zeker 6 jaar aan boord lag, kan zelfs langer.
Maar wat kan er met het ding gebeuren als hij droog en donker heeft gelegen?
Na montage wilde hij geen water geven. Kort geprobeert, maar geen water ook met wat meer gas.
De montage met bijgeleverd glycerinevet gedaan, dus hij smeerde nog wel.
Na veel gedoe door de wierpot te vullen en de pomp van bovenaf te voeden gaf hij wel water.
Dus alles weer origineel aangesloten en met wat meer gas deed hij het.
Bij stationair nu ook.
Even inlopen?
Maar iedere keer als ik na een stilstand van een paar minuten startte, geen water.
Alleen bij meer toeren startte hij met pompen en bleef het doen.
De buitenwater pomp moet het water aanzuigen, zit in hoogte onder de wierpot waarop de aanvoer van onderaf komt.
Als de wierpot gesloten is, is er geen lekkage of valse lucht. De oude impeller deed het ook prima.
Van Vinkeveen naar huis op zaterdag een aantal uren gevaren en prima water, maar opnieuw na stilstand geen water.
Thuis de nieuwe van Technautic gemonteerd en die deed het direct goed.
Kan een impeller na jaren te stug worden?
Ik voel en zie er niets aan.
Uiteraard zijn beide impellers identiek.
Controle bij verwisselen van de impellers geen onrelmatigheden gevonden, flapjes stonden keurig in de juiste richting.
Oude impeller had 430 uur gemaakt in 2 seizoen (1 winter gezeten) en vertoonde beginnende scheurtjes.