stugge impeller?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

stugge impeller?

Berichtdoor broekie » 07 Dec 2013, 19:22

Bericht door broekie » zo 08 sep 2013, 07:46

Vrijdag lagen we op de Vinkeveense plassen te genieten van de nazomer.
Ik had al een poosje in mijn hoofd de impeller te vervangen, die zit er ruim 400 uur in, 2 seizoenen.
Een nieuwe had ik al gekocht van Technautic.

Ik heb ook wat reserve dingen in de boot en daar kwam ik er ook nog een tegen, nieuw van Johnson.
Deze was van beter materiaal volgens de producent, MC97.

Ik heb de Johnson gemonteerd omdat hij al zeker 6 jaar aan boord lag, kan zelfs langer.
Maar wat kan er met het ding gebeuren als hij droog en donker heeft gelegen?

Na montage wilde hij geen water geven. Kort geprobeert, maar geen water ook met wat meer gas.
De montage met bijgeleverd glycerinevet gedaan, dus hij smeerde nog wel.

Na veel gedoe door de wierpot te vullen en de pomp van bovenaf te voeden gaf hij wel water.
Dus alles weer origineel aangesloten en met wat meer gas deed hij het.
Bij stationair nu ook.
Even inlopen?
Maar iedere keer als ik na een stilstand van een paar minuten startte, geen water.
Alleen bij meer toeren startte hij met pompen en bleef het doen.

De buitenwater pomp moet het water aanzuigen, zit in hoogte onder de wierpot waarop de aanvoer van onderaf komt.
Als de wierpot gesloten is, is er geen lekkage of valse lucht. De oude impeller deed het ook prima.

Van Vinkeveen naar huis op zaterdag een aantal uren gevaren en prima water, maar opnieuw na stilstand geen water.

Thuis de nieuwe van Technautic gemonteerd en die deed het direct goed.

Kan een impeller na jaren te stug worden?
Ik voel en zie er niets aan.
Uiteraard zijn beide impellers identiek.
Controle bij verwisselen van de impellers geen onrelmatigheden gevonden, flapjes stonden keurig in de juiste richting.

Oude impeller had 430 uur gemaakt in 2 seizoen (1 winter gezeten) en vertoonde beginnende scheurtjes.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: stugge impeller?

Berichtdoor Klaver vier » 07 Dec 2013, 19:23

Bericht door De Stoere » zo 08 sep 2013, 09:28

Broekie.Ik haal niet uit je verhaal of de boot goed koelde voor je er aan begon.Als de boot goed koelde waarom dan de impeller vervangen.De meeste bootbezitters die ik kan vervangen nooit de impeller,alleen pas als hij problemen geeft.Maar om op je vraag terug te komen,ik kan mij niet voorstellen dat hij te hard is geworden want bij meer toeren doet hij het immers ook,en je zegt ook dat hij het zelfde aanvoelt,dus even hard is.Ik denk toch aan een minimale hoeveelheid valse lucht.Dat de impeller die je er uit haalde scheurtjes vertoonde is natuurlijk niet goed,maar dat wist je ook pas nadat deze er uit was gehaald.Ik zou zo 1.2.3 niet weten wat de oorzaak is maar vraag mij wel af waarom vervangen als het goed werkt. Het probleem is gelukkig opgelost maar het blijft vreemd.Gr René (De Stoere).
Klaver vier
 

Re: stugge impeller?

Berichtdoor Byl54 » 07 Dec 2013, 19:23

Bericht door Byl54 » zo 08 sep 2013, 10:43

Rene,
Zelfs een bootje heeft onderhoud nodig, een impellor vervangen doe je preventief, je wacht niet tot er problemen zijn. Dit zelfde voor: olie-brandstoffilters, waterslangen, gasslangen, v-snaren, controle van bedrading, schroefaslagers enz enz.
Gebruikers-avatar
Byl54
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:17
Woonplaats: Nederland
ligplaats: Nieuwegein
info:

Re: stugge impeller?

Berichtdoor Klaver vier » 07 Dec 2013, 19:24

Bericht door De Stoere » zo 08 sep 2013, 12:41

Byl 54 .Ik ben het gedeeltelijk met je eens maar om de 2 jaar v snaren waterslangen of bedrading vervangen,zelfs. de impeller is wel heel vaak .Schroefas lagers vervang je niet preventief,dat is pure onzin.Brantstof filters en motor olie filters doe je weer wel preventief.De gemiddeld schipper vaart misschien 100uur per jaar,dan zou je elke 200 uur de boel moeten vervangen,dan wordt varen wel heel erg duur.Gr René (De Stoere).
Klaver vier
 

Re: stugge impeller?

Berichtdoor broekie » 07 Dec 2013, 19:24

Bericht door broekie » zo 08 sep 2013, 13:49

Beste Stoere,

Impellers vervangen horen bij periodiek onderhoud.
Zeker als je zoals ik een paar honderd uur per jaar vaart.
Als je op het IJsselmeer of een rivier zit tussen beroepsvaart, wil je geen hete motor door een rotte impeller van een paar tientjes.

Als de impeller eenmaal stukjes loslaat, heb je een duurder probleem.

Maar ik ken inderdaad ook mensen die wachten op storing en dan een goedkope oplossing zoeken voor hun probleem.
Dat doe ik niet, want tijdig onderhoud zorgt dat de kans op problemen klein is dat is het goedkoopst.
Geeft ook rust en als het mooi weer is start ik en ga doen wat ik wil, lekker varen.

Zo horen er meer dingen bij periodiek onderhoud welke ook al genoemd zijn.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: stugge impeller?

Berichtdoor Byl54 » 07 Dec 2013, 19:25

Bericht door Byl54 » zo 08 sep 2013, 14:30

Beste, ik heb alleen willen stellen dat een schip onderhoud nodig heeft, wil je niet in topic "oorzaak recente ongevallen nog niet bekend" komen, termijn is niet genoemd.
Bij schepen is onderhoud vaak het sluitstuk, en daar bedoel ik niet mee het verfwerk, maar de techniek, zaken welke je niet ziet, die alleen maar geld kosten. Rubberen onderdelen verouderen deze zal je in een bepaalde periode moeten vervangen wil je geen problemen krijgen. En een schip waarvan men denk dat deze nog duizenden euro's waard is daar pleeg men vaak zelf onderhoud aan zonder enige technische kennis of monteur zijn geen vak is.
Gebruikers-avatar
Byl54
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:17
Woonplaats: Nederland
ligplaats: Nieuwegein
info:

Re: stugge impeller?

Berichtdoor Klaver vier » 07 Dec 2013, 19:25

Bericht door De Stoere » zo 08 sep 2013, 14:53

Byl54 Ik ben met je eens dat een boot onderhoud nodig heeft,maar na 2 seizoenen want daar heeft Broekie het over je slangen en je lagers van de schroefas en de v riemen vervangen raakt kant nog wal.Ik zie ook niet in waarom je niet heel veel zelf kan doen,een v snaar of een gasslang of een impeller vervangen stelt echt niks voor hoor en een waterslang al helemaal niet.Het is bovendien extreem veel als je twee honderd uur per jaar vaart.Teveel onderhoud is natuurlijk ook onzin .iedereen doet zelf maar wat hij wil, maar ik doe de dingen die nodig zijn en de rest niet,Gr René (De Stoere).
Klaver vier
 

Re: stugge impeller?

Berichtdoor broekie » 07 Dec 2013, 19:26

Bericht door broekie » zo 08 sep 2013, 17:10

Het juiste onderhoud op het juiste moment.
Dat is de kunst Stoere.
Die kunst is niet zo makkelijk als je denkt.
Zelf kom ik uit de vliegtuigindustrie, daar beheerst men de term onderhoud op het juiste moment zeer goed.

"De dingen die nodig zijn" zeg je.
Dat is nu precies de moeilijke kan van de zaak.
Ieder jaar een paar dingen en je schip blijft in goede technische staat en je loopt niet tegen hoge kosten in een keer.

Ik vaar normaal tussen de 250 en 300 uur per jaar.
Dit jaar staat de teller op 210 door het slechte weer in het begin van het seizoen.
Maar de 250 halen we nog wel. Daar stem ik ook mijn onderhoud op af en dan zit de impeller er eigenlijk al te lang in.
Ieder jaar het ding vervangen is geen overbodige zaak.

Terug op de impeller, geen aanduiding op de verpakking over de productiedatum.
Hoe lang kun je het ding "op de plank hebben"?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: stugge impeller?

Berichtdoor Klaver vier » 07 Dec 2013, 19:26

Bericht door De Stoere » zo 08 sep 2013, 17:58

Broekie.Ik begrijp niet dat je impeller al 6 jaar of meer aan boord legt als je hem elk jaar vervangt .De groeten René (De Stoere).
Klaver vier
 

Re: stugge impeller?

Berichtdoor broekie » 07 Dec 2013, 19:26

Bericht door broekie » zo 08 sep 2013, 18:52

Goeie vraag.
Ik heb de boot 3 jaar en zelf de impeller in het eerste jaar vervangen voor een nieuwe samen met de keerring in de buitenwaterpomp.
De keerring lekte en ik heb een nieuwe keerring en impeller samen aangeschaft. De as enz. was niet ingelopen, dus de pomp was verder prima.
De Johnson impeller lag toen al aan boord met meer filters en een distributieset.
De vorige eigenaar had de boot vanaf 2007 en niets met deze onderdelen gedaan, daaruit maak ik op dat de impeller zeker vanaf 2007 aan boord is.
Ook kon hij niet aangeven hoe lang en waarom de distributieriem aan boord lag. Hij wist niet eens wat al deze onderdelen waren.
De impeller heb ik gewoon als reserve laten liggen.

Ik heb in de winter van 2011 op 2012 de distributie en interne waterpomp (preventief) vervangen met een nieuw aangeschafte riem en rollen.
Oude riem vond ik te onzeker wat betreft ouderdom en hou deze als reserve bij calamiteiten.
De riem zal door mij normaal dus nooit gebruikt worden bij preventieve vervanging.

Anders ligt het met de impeller. Die durf ik wel te monteren.
Maar blijkbaar verouderd het rubber toch?
Daarom start ik dit onderwerp hier op het forum, misschien kan iemand er nog iets over zeggen.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten